„SPĘDZAMY CZAS WOLNY W LESIE” opowieść muzyczno - ruchowa

 

Cele:

- kształcenie poczucia rytmu i koordynacji ruchowej

 

1. Wprowadzenie- rozmowa na temat „Jak spędzać czas wolny w lesie?”

 Dziecko kończy zdanie lub pokazuje ruchem jego zakończenie: W lesie można… (obserwować przyrodę, fotografować ją i filmować, wsłuchiwać się w śpiew ptaków, odpoczywać, uprawiać sport, zbierać owoce leśne, wąchać kwiaty)

 

2. „Wiewiórka i leśni przyjaciele”- zabawa ruchowa

Dziecko biega pod dywanie do dowolnej muzyki. Na hasło rodzica będące nazwą jakiegoś leśnego zwierzęcia np. lis, wiewiórka, sarna, porusza się w charakterystyczny dla niego sposób.

 

3. Ćwiczenie grafomotoryczne- „Drzewo” ( Drzewo- karta pracy)

Zadanie polega na obrysowaniu po śladzie konturu drzewa. Najpierw dziecko obrysowuje pień bez odrywania kredki od kartki, a następnie koronę.

 

4. „Taniec drzew”- opowieść muzyczno- ruchowa

Przy nagraniu spokojnej muzyki https://www.youtube.com/watch?v=x0fhwXMHqec&list=RDx0fhwXMHqec&start_radio=1&t=35   dziecko powtarza ruchy rodzica.

• Drzewa powoli rosną – dziecko kuca, podnosi się z rękami uniesionymi nad głową i z połączonymi dłońmi.

 • Drzewa poruszają gałęziami – dziecko opuszcza ręce, lekko odchyla je na boki i obraca dłonie w nadgarstkach.

 • Wiatr przechyla małe drzewka – dziecko przechyla się w jedną i w drugą stronę.

 • Wyrosła piękna korona drzewa – dziecko unosi w górę ręce i lekko nimi porusza

• Drzewa tańczą na wietrze i pochylają się do słońca – dziecko wznosi ugięte lekko w łokciach ręce i łączy koniuszkami palców (tworząc koronę drzewa), skręca się lekko w prawo i w lewo, pochyla i prostuje w rytm muzyki.

 

5. Oglądanie filmu pt. „Wędrówki skrzata Borówki- Las mieszany”

https://www.youtube.com/watch?v=54Rv8Dlm5m4

Rodzic włącza dziecku film, prosi, aby uważnie go obejrzało i opowiedziało czego się dowiedziało na temat lasu.

Rozmowa na temat filmu:

Co to jest las mieszany? Jakie drzewa rosną w lesie?

Co to są pietra lasu? Jak nazywają się te piętra? Jaka roślinność rośnie na poszczególnych piętrach?

Jakie zwierzęta mieszkają w lesie?

Jak należy zachowywać się w lesie?

 

6.      „Leśne karty pracy”

a.) Znajdź 7 różnic między obrazkami   (Karta pracy Różnice)

b.) Otocz pętelkami zwierzęta, które mieszkają w lesie (Karta pracy Kto mieszka w lesie?)

c.) Które zwierzątko dojdzie do lasu? (labirynt)  (Karta pracy Labirynt)