„Liście” - obrysowywanie liści techniką frotażu

Cele:

- rozwijanie umiejętności manualnych,

- wzbogacanie doświadczeń plastycznych

 

1. Ćwiczenie grafomotoryczne „Pień drzewa”

Rodzic przygotowuje kartkę na której środku rysuje pień drzewa z zaznaczonym okrągłym środkiem, czyli rdzeniem drzewa.

Dziecko ma za zadanie dorysować kolejne warstwy drzewa – coraz większe koła w obrębie pnia. Ćwiczenie to uczy rysowania kształtu koła.

Rysujemy tylko kółeczko w środku, pozostałe okręgi rysuje dziecko.

 

2. „Z koszykiem po liście”- zabawa ruchowa z elementem skłonu

Na dywanie rozkładamy 2 koszyczki lub miseczki. Dziecko swobodnie biega po dywanie, a na hasło rodzica LIŚCIE udaje, że zbiera liście i wrzuca je do koszyczka.

 

3. „Jeż i lis”- zabawa ruchowa z elementem czworakowania

Dziecko powoli porusza się na czworakach po dywanie jak jeż. Na hasło UWAGA LIS! zwija się w kulkę.

 

 4. Obrysowywanie liści techniką frotażu.

 Potrzebne będą: kartka papieru, kredki świecowe lub suche pastele, liście.

 Dziecko ogląda liście różnych drzew, dotyka ich, określa, czy są gładkie, czy chropowate. Rodzic określa, z jakich drzew pochodzą te liście (liście warto uzbierać wspólnie z dzieckiem, przy okazji nazywając drzewa z których pochodzą).

 Dziecko wybiera sobie dowolny liść i kładzie go na stole. Następnie przykrywa kartką papieru, lekko przyciskając, obrysowuje kształt liścia i odtwarza jego fakturę za pomocą kredek świecowych lub suchych pasteli.

Jeśli nie chcecie, żeby liść się przesuwał, możecie go podkleić taśmą do stolika.

 

Jeśli chcecie zobaczyć jakie piękne prace powstają techniką frotaż obejrzyjcie filmik            

https://www.youtube.com/watch?v=mlLAfdiZzLc

 

5. Ćwiczenia słuchowe „Drzewa”

Rodzic przypomina dziecku nazwy wybranych drzew (można przypomnieć nazwy drzew, które wystąpiły w wierszu pt. „Kłótliwe drzewa” z poprzedniego dnia), a następnie zadaje zagadki słuchowe: dzieli nazwę każdego drzewa rytmicznie (na sylaby) i prosi dziecko, by podało pełną nazwę, np. sos-na, brzo- za, mod- rzew, ja- ło- więc

 

6.  Zabawy na świeżym powietrzu

Jeśli pogoda sprzyja wybierzcie się na spacer po najbliższej okolicy, do parku lub lasu. Obejrzyjcie różne gatunki drzew, nazwijcie drzewa liściaste i iglaste. Możecie zabrać ze sobą lupę, żeby lepiej przyjrzeć się korze.

Zmierzcie obwód drzewa za pomocą sznurka (odmierzanie, odcinanie – porównywanie, który sznurek jest dłuższy, który krótszy, który najdłuższy). Możecie też spróbować objąć drzewo rękoma.