„Dom - rodzina”

Cele:

- tworzenie okazji do podejmowania działań twórczych

- uświadomienie jak ważne w relacjach rodzinnych są: miłość, szacunek, zrozumienie

 

1. Rozmowa w oparciu o wiersz „Dom” J. K. Węgrzyna

 

 Dom to jest takie miejsce na ziemi

o czym się możesz przekonać,

gdzie wiedzie każda z twoich ścieżek

 w matki szerokie ramiona.

 

 Dom to spracowana dłoń ojca,

 którą ci kładzie na ramiona,

by ci powiedzieć „źle”, „dobrze”

 kiedy cię chce przekonać.

 

To dni samotne gdy cię nie ma.

Długie rodziców rozmowy.

 To ich codzienna troska,

 abyś był mądry i zdrowy

Po wysłuchaniu wiersza dziecko wymienia wszystkie skojarzenia z domem, zaczynając od słów „Dom to.......”


 2. „Dom”- praca plastyczno- techniczna

Potrzebujemy:

- kartonowe pudełko

- nożyczki

- kredki, mazaki

-klej

- kolorowy papier

Dziecko wraz z rodzicem tworzy dom. Rodzic wycina okna i drzwi, a dziecko ozdabia dom według własnego pomysłu. Może go okleić kolorowym papierem lub pomalować mazakami.

 

3. „Muzyczne cyfry”- zabawa muzyczno- ruchowa

            Rodzic i dziecko chodzą po dywanie w dowolnym kierunku i reagują na ilość klaśnięć w dłonie (klaszcze rodzic).

             Jedno klaśnięcie – witamy się dłońmi

            Dwa klaśnięcia – witamy się plecami

             Trzy klaśnięcia – witamy się kolanami

            Cztery klaśnięcia – witamy się łokciami

            Pięć klaśnięć- witamy się paluszkami

 

4. „Pieczenie ciasta” - Zabawa ilustrowana ruchem przy muzyce (utwór Kuchen – Klanza)

https://www.youtube.com/watch?v=JbQFBE6_iOY – pokaz wykonania zabawy

 Gotowanie i pieczenie w domu.

Lewą ręką trzymamy miskę z ciastem, a prawą ręką ucieramy ciasto.

 Otrzepujemy ręce z mąki.

 Zaczynamy wybijać jajka: (powtarzamy kilka razy) - prawą ręką sięgamy za lewe ramię – bierzemy jajko - rozbijamy je o ramię – mówimy „puk” - wlewamy do miski – mówimy „chlup”

- wyrzucamy skorupki lewą ręką za prawe ramię – mówimy „siup”

Ugniatamy ciasto, wyrabiamy.

 Rozwałkowujemy ciasto przed sobą obiema rękami.

Ozdabianie ciasta kremem – składamy dłonie w piąstki, jedna na drugą, a palce rąk energicznie otwieramy.

 Posypujemy ciasto bakaliami. Częstujemy osoby siedzące po prawej i po lewej stronie. Możemy wykorzystać prawdziwe ciasto lub ciasteczka.

 

5. „Dom moich marzeń” - ćwiczenia dramowe przy dowolnej muzyce relaksacyjnej

 Rodzic i dziecko siedzą wygodnie. Mama lub tata zaprasza do wędrówki po domu marzeń, po jego pomieszczeniach. Zadaje pytania w trakcie tej wędrówki.

 - Gdzie jesteś?

 - Co tam robisz?

 - Co znajduje się dookoła ciebie?

 - Jakie widzisz przedmioty?

- Który najbardziej ci się podoba?

- Co widzisz za oknem? Czy ten widok ci się podoba? Dlaczego?

 - Kto oprócz ciebie jest teraz w tym domu?

- Kto mieszka z tobą w tym domu?

 - W jakim kolorze są ściany?

 - Jak czujesz się w tym domu? Dlaczego?

 - Czy chcesz tam zostać? Dlaczego?

 

---------------

Korale dla mamy , pasek dla taty – zabawa dydaktyczna- kontynuowanie rytmów z wykorzystaniem figur geometrycznych

Cel: utrwalenie nazw figur geometrycznych, dokonywanie wyboru przedmiotów ze względu na trzy cechy kształt, wielkość, kolor, wychwytywanie i kontynuowanie rytmów - przejdź...