CELE:

- rozwijanie zainteresowania przyrodą,

- poznawanie nazw wybranych roślin zielonych oraz owadów,

- założenie pierwszej karty zielnika,

- rozwijanie sprawności manualnej,

- dostarczanie okazji do radosnej zabawy

 

Olek i Ada opowiadanie pt. -”Łąka” - czyta Dominika Brylska https://www.youtube.com/watch?v=j-POeJHTbTo&list=PLjGsQYozgMpF5HngqIwPE7EUXjWR3TBcW&index=13&t=0s

„ZIELNIK”

– zabawy badawcze na łące, przygotowanie roślin do suszenia.

"Wycieczka na łąkę"

W poniedziałek do wycieczki na łąkę zachęcał Was skrzat Borówka. Dzisiaj zachęcamy Was ponownie. Właśnie maj jest najlepszym okresem, aby zbierać kwitnące rośliny i suszyć na herbatki, albo do wykonania zielnika.

Prosimy dorosłych o rozmowę z dziećmi przed wyprawą.

• Rozmowa przed wycieczką:

-Co nas czeka na łące? Zwrócenie uwagi na to, co można zobaczyć na łące.

• W jaki sposób można spędzać czas na łące? Zachęcanie do wnikliwej obserwacji napotkanych podczas wycieczki roślin i zwierząt.

Przypomnienie zasad bezpiecznego zachowania się podczas spaceru (jazdy rowerem) oraz pobytu na łące. Przygotowanie lupy oraz kartonowej ramki dla dziecka.

• Poszukiwanie roślin i zwierząt, o których była mowa w tym tygodniu.

• Opisywanie ich rzeczywistego wyglądu.

• Obserwowanie zachowania owadów, słuchanie wydawanych przez nie odgłosów.

• Obserwowanie roślin poruszanych wiatrem, rozpoznawanie ich i nazywanie.

• Oglądanie wybranych roślin lub zwierząt przez lupę.

• Zbieranie znanych roślin w celu wykonania zielnika.

• Robienie bukietów z kwiatów.

• Tworzenie obrazków – nakładanie zabranych z domu kartonowych ramek na wybrany fragment łąki; wypowiedzi dzieci na temat tego, co znalazło się w ramce, dlaczego wybrały właśnie to miejsce, co im się w nim podobało – dzielenie się swoimi spostrzeżeniami i wrażeniami; podkreślanie indywidualności każdego dziecka w doborze tematu obrazka.

• Zabawy na świeżym powietrzu z wykorzystaniem skakanek, piłki. Skakanki, piłka. • Powrót do domu.

• Rozmowa z dziećmi na temat wrażeń z wycieczki.

Dorosły pyta:

− Co im się najbardziej podobało?

-Co je zainteresowało, zdziwiło?

− Co najbardziej chciałyby zapamiętać? O czym opowiedzieć?

− Jakiego koloru było na łące najwięcej? Itp.

 

Oglądanie i nazywanie przywiezionych z łąki roślin, zapamiętywanie ich nazw.

• Przygotowanie roślin do zasuszenia: układanie ich na osobnych kartkach, nakrywanie drugą kartką i wkładanie między strony grubej książki; po włożeniu wszystkich roślin obciążenie książki i pozostawienie do wyschnięcia na około dwa tygodnie. Po zakończeniu suszenia przyklejenie – z pomocą dorosłego – roślin kawałkami taśmy przeźroczystej na kartonowe kartki, naklejenie podpisów. Rośliny przyniesione z łąki, kartki, gruba książka, taśma przeźroczysta, kartonowe kartki.

Czy widziałyście dzisiaj ważkę?

„Ważka” -zabawa orientacyjno -porządkowa przy piosence. Podskakujemy z nóżki na nóżkę w trakcie trwania zwrotki, w trakcie refrenu machamy skrzydłami jak biedronka  a na pauzę (przerwę w muzyce) zamieniamy się w pomnik wybranego gatunku owada https://www.youtube.com/watch?v=gbf0jAuhjJo .  

 

„MAJOWA ŁĄKA”

 – malowanie farbami wg rymowanej instrukcji

Potrzebne będą: kartka papieru, pędzel, farby np. tempery, woda, paleta lub np.: kartka do wyciskania farb. Zachęcamy do malowania farbami wg instrukcji krok po kroku. Słuchajcie bajki i zachęćcie do malowania również dorosłych. Prawda, że miło...

https://www.youtube.com/watch?v=wTp1XvCSwsY

Jeżeli wolicie malować to co zobaczyłyście podczas własnego spaceru - proszę bardzo.

Jestem pewna, że spotkaliście dzisiaj jakieś mrówki. Czy pojawiły się na Waszym obrazie? Jeśli nie -to może chociaż nauczmy się zabawy paluszkowej.

 "Mrówki"

Idzie sobie mrówka drogą.. (siedzimy z wyciągniętymi nogami i wędrujemy po jednej nodze jednym palcem)

gdy rozejrzysz dobrze się, to zobaczysz mrówki dwie (tę część wypowiadamy szybko)

Idą dwie mróweczki drogą....(dokładamy drugi palec i dalej wędrujemy)

ale lepiej byłoby, gdyby szły mróweczki trzy (tę część wypowiadamy szybko)

Idą trzy mróweczki drogą... (dokładamy trzeci palec i dalej wędrujemy)

ale jęśli mam być szczery, chciałbym, żeby były cztery (tę część wypowiadamy szybko)

Idą cztery mrówki drogą... (dokładamy czwarty palec i wędrujemy dalej)

ale mam dziś wielką chęć, żeby było mrówek pięć... (tę część wypowiadamy szybko)

idą sobie w równym rządku, więc zaczynam od początku (zaczynamy wędrówkę od nowa)

 

 

 

Życzymy udanej zabawy i

      czekamy na Wasze obrazy

 Galeria prac grupy 7    

Pani Ula i Agatka