„Kropki biedronki” zabawa matematyczna

Witajcie!

Każdemu, kto chętnie poznaje świat proponujemy znaczą garść ciekawostek o biedronkach

https://wiadomosci.onet.pl/ciekawostki/wszystko-o-biedronkach/fgl2m3s

Posłuchajcie, zabiorę Was na łąkę, by znaleźć się wśród kolorowych kwiatów i… Oj! Musimy te kwiaty narysować! Przygotujcie: kredki i kartki.

Żółtą kredką narysujcie wyraźny punkt. A teraz Dorosły liczy do trzech, a WY rysujecie koła jak najbliżej tej kropki. Zaczynamy – dorosły:- jeden- dwa -trzy, dziecko rysuje koła wokół punktu (taki ślimaczek). Przerwa i znowu liczenie, ale dziecko kreśli koła w drugą stronę (jest to trudne, ale pokonujemy trudności). Możemy  też spróbować rysowania drugą ręką.  Takich punktów ma być 3 w pewnych odległościach (umiejętność planowania na kartce) – to będą środeczki kwiatów.

Następnie w rytm muzyki https://www.youtube.com/watch?v=4cNbggnMMpo  lub liczenia dorosłych(do7) rysujcie od środeczków różnymi kolorami kreski. Przykładamy kredkę do żółtego koła i rysujemy kreskę w górę,  od środka w dół i od środka w bok itd. powtarzamy. Po doliczeniu do 7 zmiana kredki. Tak postępujemy przy kolejnych kropkach, aż powstaną trzy kwiatki. Jeśli dziecko dobrze się bawi kolory mogą nakładać się na siebie, kreski mogą być bardzo gęsto. Jeśli nie wychodzi to zostanie kilka nakreślonych płatków tylko tak symbolicznie. Pilnujmy jednak,  aby dziecko nie przekręcało kartki.

Przygotujcie jeszcze: 3 papierowe koła - odrysowując je od małego talerzyka, nakrętki od słoika (staną się one biedronkami, można będzie biedronki położyć na kolorowych naszych kwiatkach lub przymocować  spinaczem do suszenia bielizny w wybranym miejscu).

Zaczynamy opowiastkę „Kropki biedronki” z wykorzystaniem  przygotowanych kółeczek:

Kwiatki  już mamy to wracamy na łąkę. Właśnie pojawiły się małe trzy biedroneczki (3 koła)

-Mamo jakimi jesteśmy biedronkami? Siedmiokropkami, czy dwukropkami, mamo powiedz!

-Jesteście bardzo niecierpliwe, jak poczekacie to się dowiecie!

-Mamo zobacz! Ona ma dwie kropki! - Dzieci narysujcie na jednym kole dwie czarne kropki.

-A moja trzecia siostra ma trzy! - Narysuj na trzecim kole trzy kropki.

-Dlaczego ona ma więcej? Popatrz i policz o ile więcej kropek ma trzecia biedronka?

-Mamo policzyłam swoje kropki. Ja mam najwięcej! Ja mam 5! Mam więcej o… ?(- o 2 i o 3)

-Tak , w tej chwili macie różną ilość kropek , ale jesteście moimi dziećmi i za chwilę wszystkie będziecie miały po tyle samo- po 5.

Dorysowujemy brakujące kropki, najpierw liczymy-5 kropek -  mamy ile dorysować?

Do trzech kropek- ile mamy dorysować? -2 /dziecko pomaga sobie  licząc na palcach.

Dla kolejnej biedronki dorysowujemy 3 kropki. Ręka to 5 palców- tu też przeliczamy.

Mamy narysowane 2 kropki– policz ile masz narysować?

Jeśli dziecko dobrze sobie radzi z liczeniem możemy spytać – ile kropek brakuje pierwszej biedronce? Ile drugiej? Możemy też licząc już narysowane dorysować, uzupełnić do 7. Głośno liczymy – mamy: jedną kropkę, drugą, trzecią, teraz rysuję: czwartą, piątą….. Lub podpowiadamy- trzeba dorysować 4 kropki– liczymy: jedna, druga…...Następnie przeliczamy sprawdzając czy prawidłowo policzyliśmy.

Macie biedronki z pięcioma kropkami – teraz trzeba je pokolorować na czerwono.

 „Wyścigi biedronek” biedronki chętnie się bawią. Zapraszają Was do wspólnej zabawy. Weźcie kostkę do gry, planszę do gry jaką posiadacie i lubicie. Wasze biedronki będą się ścigać. Wyrzucacie kostką liczbę oczek  i liczycie ile pól biedronka się porusza. Gotowi – start! Która biedronka pierwsze dotrze do mety?

 „Biedronka w windzie” Spinacze z biedronką możecie wykorzystać do zabawy z metrem krawieckim(chwytanie, naciskanie spinacza ćwiczy też sprawność manualną). Ilość oczek wyrzuconych na kostce pokazuje jak wysoko „jedzie winda”(spinacz przesuwamy na miarce krawieckiej), czy też jak wysoko wspina się  biedronka (po miarce krawieckiej) zatrzymując się na każdym poziomie o czym informuje dziecko licząc głośno.

Dobrej zabawy!

Drodzy Rodzice, dziś trudne zadania. Poprzez rysowanie w różnych kierunkach pobudzamy obie półkule mózgu, ćwiczymy sprawność ręki, ale  w ten sposób przygotowujemy dziecko do nauki pisania. Umiejętność liczenia jest bardzo ważna, dlatego tak często ją ćwiczymy. Dziecko przelicza, zastanawia się jak można sobie poradzić w policzeniu. Dokłada tyle ile trzeba. To są skomplikowane procesy myślowe. Ale nie możemy stać w miejscu, musimy pobudzać, stawiać zadania i pomagać je rozwiązać. Dla dzieci dobrze radzących proponujemy przeliczanie w większym zakresie. Przygotowując wspólnie zabawy pobudzamy kreatywność dziecka. Znane plansze adoptujemy do nowej zabawy, nadajemy też nowe przeznaczenie np. spinacze bieliźniane mogą przekształcić się np. w windę wiozącą biedronki po łodydze roślin. Stawiajmy wyzwania i motywujmy dziecko, aby je podejmowało. To ważna umiejętność życiowa.