„Odgłosy łąki”  improwizacje rytmiczno- ruchowe

Byliście na wycieczce na łące, obserwowaliście jakieś owady, znaleźliście wyjątkowe rośliny? Czy słyszeliście odgłosy zwierząt? To zapewne była ciekawa wyprawa i na pewno sprawiła wam dużo przyjemności. 

 Rodzic, recytuje rymowankę, a dzieci głaszczą części ciała wymienione w rymowance:

  • lata mucha koło ucha,
  • lata bąk koło rąk,
  • lecą ważki koło paszki,
  • lata pszczoła koło czoła,
  • lata mucha koło brzucha,
  • lecą muszki koło nóżki,
  • biegną mrówki koło główki,

Dzisiaj również piosenka przeniesie nas na łąkę  posłuchajcie piosenki „Bąki z łąki” – i w czasie zwrotki poruszajcie się swobodnie, improwizując ją ruchem, a podczas refrenu zatrzymajcie się  próbujcie klaskać rytmicznie https://www.youtube.com/watch?v=eOOfjYBIyak

1.Znów się zastanawiam jak w każde lato

 Kto to pomaga kwitnąć kwiatom?

Na trawie, na łące kocyk rozłożę

Przyjrzę się z bliska co lata na dworze!

Ref. Bąki z łąki i biedronki

I puchate, grube trzmiele

muszki, muchy małe pszczółki

To planety przyjaciele!

 Bąki z łąki i biedronki

I puchate, grube trzmiele

 muszki, muchy małe pszczółki

To planety przyjaciele!

2. Pracują ciężko i pyłek zbierają

 Dzięki nim kwiaty dobrze się mają

A także owoce, warzywa i zboże

 Jak to się dzieje, spytać ktoś może?

Ref. Bąki z łąki…

3. Gdy leci owad z kwiatka do kwiatka

Teraz rozwiąże się ta zagadka

 Cały się kąpie w słodkim nektarze

 I przez przypadek pyłek przekaże

 Ref. Bąki z łąki…

Zabawa dźwiękonaśladowcza – naśladujemy głosy wybranych zwierząt, następnie możemy dopasować  instrument( z zasobów dostępnych w domu i własnych pomysłów) i na nim improwizować skojarzenia dźwiękowe  ze zwierzątkiem.

Konik polny – cyk, cyk,…  -  np.  /stukanie drewnianymi pałeczkami

Zaskroniec – ssssssss…. – /grzechotka

Bocian –kle, kle  -  np. /uderzanie drewnianymi łyżkami

Pszczoła– bzz..,bzz.. - np./ zgniatanie, potrząsanie szeleszczącej folii

Żaba – rech, rech,… - np. / stukanie w plastikową miseczkę

Mała żabka –kum,kum…- np./ pocieranie ręką szczotki do włosów

 

„Koncert”  Każdy wybiera instrument i gra - akompaniuje do muzyki. Gdy już wszystkie „zwierzęta” się przygotowały zaczynamy prawdziwy koncert przy muzyce         https://www.youtube.com/watch?v=Pp4Fv0VuT2E

Wszyscy grają na swoich instrumentach, gdy rodzic  wymieni nazwę kolejnego zwierzątka  lub pokaże odpowiednią ilustrację, dziecko zmienia instrument - dz. musi być bardzo skoncentrowane, aby nie „przegapić” swojego czasu na występ, gdyż muzyka nie czeka (ta forma muzyczna jest bardzo atrakcyjna dla dzieci ).

 

„Słuchamy i naśladujemy ruchem zwierzęta” zabawa twórcza. Rodzic gra na przyporządkowanym wcześniej danemu zwierzęciu instrumencie, a dziecko pamiętając, jakie to zwierze, naśladuje jego ruchy:

konik polny – skoki obunóż

zaskroniec – pełzanie

bocian – unoszenie nóg zgiętych w kolanach

pszczoła – poruszanie rękoma

żaba - podskoki z przysiadu podpartego

 

Dziś dziecko naśladując odgłosy zwierząt usprawniało aparat mowy, rozwijało spostrzegawczość słuchową i pamięć.