„Kuchenna muzyka”

Cele:

-rozwijanie umiejętności wydobywania dźwięków z przedmiotów codziennego użytku

-kształcenie rytmiczności , akcentowanie głównej miary taktu na 2/4 i 4/4

- rozwijanie wrażliwości muzycznej

 

1.„Zagraj rytm”- zabawa muzyczno- ruchowa

Na dywanie porozkładane są w różnych miejscach po 2 łyżki: drewniane, aluminiowe, metalowe; pokrywka i łyżeczka, itp. Dziecko porusza się między nimi w ciszy w dowolny sposób. Gdy pojawi się określony temat rytmiczny np.4 równe  klaśnięcia, dziecko podchodzi do najbliżej leżących łyżek i powtarza rytm. Rytm należy zmieniać. Można zamienić się rolami.

 

2. „Co zagrało?”- zagadki dźwiękowe

Siadamy na dywanie, na którym ułożone są przed nami pary łyżek i inne instrumenty kuchenne, które były wykorzystane do poprzedniej zabawy. Rodzic jeszcze raz demonstruje dźwięki jak brzmią zagrane na „ instrumentach”. Następnie dziecko zamyka oczy lub odwraca się, a rodzic gra na wybranym instrumencie. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie co zagrało?. Gdy będzie to zbyt proste wprowadzamy utrudnienie i gramy na dwóch, a następnie trzech zestawach. Dziecko wówczas ma podać prawidłową kolejność zagranych dźwięków.

 

3. „Marsz na 2 i na 4”- zabawa rytmiczno- ruchowa 

Przed rozpoczęciem marszu ćwiczymy rytm na 2 i na 4 klaszcząc równocześnie akcentując pierwszą miarę taktu; 1, 2, 1, 2, 1, 2…..

                                                      1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4,……

Dziecko porusza się po dywanie w rytmie 2/4 wygrywanym lub wyklaskiwanym przez rodzica. Rodzic głośnym dźwiękiem zaznacza pierwszą część taktu ( każde „raz”). Dziecko za pomocą łyżki akcentuje każdą mocną część taktu, uderzając łyżką o siebie (nie mocno!). Tak samo postępujemy w drugim rytmie na 4/4.

 

4. „Piosenka o sprzątaniu domu”- akompaniament do piosenki

Dziecko wybiera sobie jeden z „instrumentów” , na którym będzie grał do piosenki uważając, aby nie robić zbyt dużo hałasu.

https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04

 

5. „ Dom”- pokoloruj obrazek