Kuchenna muzyka – zabawy muzyczno– ruchowe

Cele: rozwijanie umiejętności wydobywania dźwięków z przedmiotów codziennego użytku, kształcenie rytmiczności oraz wrażliwości muzycznej

Pomoce: łyżki do grania: drewniane, aluminiowe, plastikowe, metalowe

Przebieg

1. Dziecko wędruje po pokoju lub kuchni i uderza delikatnie w różne napotkane przedmioty różnymi łyżkami. (wcześniej umawia się z rodzicem z jakich przedmiotów może wydobyć dźwięk) Mówi rodzicowi który  dźwięk najbardziej się podoba, a który jest niemiły dla uszu

2. Słuchanie piosenki ,,Moja wesoła rodzinka ‘’

https://www.youtube.com/watch?v=zC9jbgmeoLc

3. Echo rytmiczne

Dziecko ma dwie łyżki drewniane a rodzic metalowe. Rodzic wystukuje prosty rytm a dziecko powtarza . Następuje zamiana ról. Można też  wykorzystać do zabaw rytmicznych łyżki plastikowe.

4. Dziecko dostaje pokrywkę aluminiowa oraz drewnianą łyżkę. Akompaniuje podczas powtórnego słuchania piosenki.

-------------------------

Zabawy integracyjne z rodzicami

 

Cele:

– wzmacnianie więzi rodzinnych

– rozwijanie umiejętności współdziałania dziecka z rodzicami

– prowokowanie sytuacji wyzwalających swobodę twórczą

 

1. „Moje dziecko”- rysowanie sylwetek dzieci

Rodzice obrysowują sylwetki swoich dzieci na  dużych arkuszach papieru, a następnie wspólnie z nimi ozdabiają je różnorodnymi materiałami plastycznymi tak, aby ukazać charakterystyczne cechy wyglądu dzieci.

 

2. „Kalambury”- ukazywanie ruchem i gestem zwierzątek

Rodzic przedstawia ruchem i gestem cechy wyglądu i zachowanie zwierzęcia, którego nazwę wylosował wcześniej (w kopercie), a dzieci zgadują jakie to zwierzę.

Następnie następuje zamiana ról. Dziecko losuje zwierzątko z koperty (najlepiej w postaci obrazka) i próbuje jak najwierniej odwzorować jego cechy.

 

3. „Być wesołym” – zabawa ruchowa z pokazywaniem

„Być wesołym to wiesz tupnij też /2x
Być wesołym to wiesz i pokazuj nam co chcesz .
Być wesołym to wiesz tupnij też. ( - uderz się, klaśnij też, krzyknij też,śmiej się też...)

4. „List do mamy”- masaż relaksacyjny

Rodzic siada za pleckami dziecka i wykonuje masaż, następnie następuje zamiana ról.

 Kochana mamo (rysujemy serce i wykrzyknik)

 Uśmiechnij się do mnie wesoło (rysujemy uśmiech)

 Zróbmy razem duże koło (rysujemy koło)

 Poskacz ze mną w kałuży („chlapiemy” plecy paluszkami, pstrykanie wszystkimi palcami) Szczególnie po wielkiej burzy (rysujemy błyskawicę)

 Narysujmy razem słonie (powoli kroczymy wewnętrzną stroną dłoni)

 Małe żółwie, może konie (szybko, z wyczuciem stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści) Piękny bukiet zrobię sam (rysujemy kwiatka)

I w prezencie Tobie dam (przytulamy dziecko siedzące przed nami)

5. Zagadki słuchowe „Odgłosy kuchni”.
Rodzic pokazuje dzieciom kuchenne akcesoria i wraz z dziećmi tłumaczy do czego one służą:
- Tarka – do tarcia, rozdrabniania np. warzyw
- Trzepaczka – do ubijania piany;
- Nóż i deska– do krojenia, siekania;
- Wałek – do wałkowania ciasta;
- Pałka – do ucierania; itp.

Następnie rodzic chowa przedmioty za kotarą (można np. zawiesić koc na krzesłach) i używa ich. Zadaniem dzieci jest zgadnąć czego używa (zagadki słuchowe).

6. „Co robi mama, co robi tata?”- zabawa dydaktyczna

Potrzebujemy:

- karta mamy i taty (karta pracy 1 i karta 2)

- ilustracje czynności (karta pracy 3)

- nożyczki, klej

Dziecko wycina ilustracje przedstawiające różne czynności. Następnie przyporządkowuje je i przykleja pod obrazkiem mamy i taty.