„Biedronka”  origami płaskie z kół

Zapraszamy Was na łąkę. Teraz na niej jest pełno owadów -  więc poruszamy się troszeczkę  i będziemy naśladować zwierzątka https://www.youtube.com/watch?time_continue=8&v=3OJHt-oEyTk&feature=emb_title

 Czy owady są potrzebne? - tak, bo mają pozytywny wpływ na całą przyrodę. Owady odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu nas ludzi i wszystkich ekosystemów w zdrowiu. Zmieniają one między innymi materię organiczną i wzbogacają naszą glebę oraz dostarczają pożywienia dla większych zwierząt. Pszczoły i inne owady zapylające są niezbędne do zapylania wszelkiego rodzaju roślin, w tym wielu roślin jadalnych. Pszczoły są prawdopodobnie najbardziej użyteczne dla ludzi spośród wszystkich owadów, ponieważ umożliwiają roślinom wzrost poprzez zapylanie. Niektóre gatunki pszczół produkują również miód. Biedronki  też zazwyczaj uważane za użyteczne owady i jeden z największych sojuszników rolnika i ogrodnika, ponieważ zjadąją mszyce, miodówki, mączliki, czerwce, roślinożerne roztocza, a nawet gąsienice (które są szkodnikami roślin).  W Polsce występuje ponad 70 rodzajów biedronek, najczęściej można spotkać biedronkę siedmiokropkę. Żyją od dwóch do trzech lat. Rodzą się bez plamek, zaczynają się one pojawiać na pancerzu dopiero godzinę po urodzeniu. Gdy biedronki się boją, wydzielają żółtą substancję (truciznę), która ma odstraszyć inne owady.

Jeśli uda ci się ją dojrzeć lub wziąć na ręce, pamiętaj, by obchodzić się z nią bardzo delikatnie, skorzystaj z okazji i policz jej kropki i odnóża. A potem unieś ją wysoko na ręce i powiedz wierszyk:

Biedroneczko, biedroneczko leć do nieba,

przynieś mi kawałek chleba.   / Z pewnością biedronka wybierze wolność i odleci.

Tu znajdziecie więcej ciekawostek o biedronce: https://citygambo.pl/14-ciekawostek-informacji-biedronka/

Biedronka”  origami płaskie z kół

Przygotujcie: kolorowe kartki-czerwoną i czarną, jak nie macie tych kolorów to białą pokolorujcie kredkami; mały talerzyk,  nakrętka od słoika - posłużą jako szablon do odrysowania  kół, klej, mazaki, nożyczki.

Poznaliście biedronkę – to możecie sami zrobić swoją, taką która z Wami się zaprzyjaźni. Wiecie już jak wygląda biedronka? - opiszcie jej wygląd.

Na czerwonej kartce odrysujcie 2 duże koła, na czarnej kartce troszkę mniejsze i wszystkie wytnijcie. Następnie składamy koła czerwone na pół. Koło czarne przecinamy na pół. Jedna połówka czarnego koła – to brzuch biedronki, do niego przyklejamy skrzydła, czyli złożone czerwone koła. „Skrzydełka” przyklejamy tak, aby na górze się dotykały, a na dole rozchodziły tworząc trójkąt. Drugą czarną połówkę przyklejamy tak, aby wystawała poza skrzydła- to głowa biedronki. Teraz tylko rysujemy na skrzydłach kropki. Gotowe!

Możecie wykonać kilka takich biedronek, umocować  je na nitkach i zrobić dekorację do swego pokoju!

Jeśli zrobicie dwie biedronki to zaproście rodzeństwo, rodziców do zabawy ,,Wyścigi biedronek”.

Do biedronek trzeba zaczepić nitkę lub sznurek. Potrzebna będzie kredka lub patyczek np. szaszłykowy, na który nawijać będziemy nitkę, aby nasza biedronka jak najszybciej ,,przyleciała” do nas. Koniec nitki możemy zabezpieczyć taśmą klejącą, żeby nie spadała z patyczka.

„Biedroneczki – kropeczki”- zabawa ruchowa – słuchajcie i poruszajcie się tak jak zaprasza was piosenka     https://www.youtube.com/watch?v=lqZPR7ElHL8

 „Spacer biedronki” masażyk relaksujący. Rodzicu, wykonaj na plecach dziecka masażyk, a potem zróbcie zmianę (dziecko wykonuje masażyk rodzicowi).

 Biedroneczka mała po trawce biegała. – delikatnie poruszamy palcami w różnych kierunkach,
Nóżkami tupała, – naprzemiennie uderzamy w plecy otwartymi dłońmi,
rączkami machała. – masujemy je obiema rękami,
Potem się ślizgała – przesuwamy zewnętrzną stroną dłoni do góry,
do góry i w dół. – wewnętrzną w dół,
W kółko się kręciła – rysujemy rękami koła w przeciwnych kierunkach,
i piłką bawiła. – delikatnie uderzamy pięściami,
Gdy deszcz zaczął padać, -stukamy palcami wskazującymi z góry na dół,
pod listkiem się skryła – rysujemy obiema rękami kształt liścia,
i bardzo zmęczona spać się położyła. – przesuwamy złączone dłonie w jedną i w drugą stronę.

Dziś w zaproponowanych zabawach utrwaliliśmy kształt koła; doskonaliliśmy sprawności manualne (poprzez wycinanie, składanie, rysowanie, przyklejanie, dotykanie); ćwiczyliśmy cierpliwość i umiejętność kończenia pracy, którą się zaczęło, pogłębiliśmy wiedzę na temat przyrody.