„Moja mama i mój tata”

Cele:

- rozwój sprawności grafomotorycznej

- utrwalenie nazw części twarzy człowieka oraz zwrócenie uwagi na cechy charakterystyczne

- rozwijanie orientacji w przestrzeni i poczucia rytmu

1. „Rodzinny portret”- zabawa ruchowa pobudzająco - hamująca

Przy dowolnej muzyce rodzina wesoło porusza się. W czasie przerwy w muzyce pozujemy całą rodziną do zdjęcia. Wymyślamy ustawienie, starając się, aby każde zdjęcie było w innej pozycji.

2. „Jak wygląda twarz człowieka?”- ćwiczenia słownikowo - sensoryczne

Siadamy naprzeciwko mamy, albo taty. Można usiąść lub stanąć  przed lustrem. Po kolei nazywamy i dotykamy części swojej twarzy. Wykonujemy to powoli.

To jest głowa. Głowa jest okrągła. Na głowie są włosy. Włosy wyrastają z głowy i rosną na całej głowie: na górze, po bokach, z tyłu głowy. Włosy mogą być:  np. długie, krótkie, kręcone, jasne, ciemne, z grzywką, bez grzywki uczesane w kucyki, uczesane w warkocz itp. Po obu stronach głowy są uszy. Uszy mają otwór. Dzięki nim słyszymy. Wysoko mamy czoło. Niżej znajdują się oczy. Mamy dwoje oczu. Nad oczami mamy brwi. Oczy możemy otwierać i zamykać. Powieki zakończone są rzęsami. Oczy mogą być: brązowe, niebieskie, zielone lub szare. Dzięki oczom widzimy. Na środku twarzy jest nos. Nos ma dwie dziurki. Dzięki niemu oddychamy i odczuwamy zapachy. Po obu stronach nosa są policzki. Pod nosem znajdują się usta. Mamy wargę górną i wargę dolną. Gdy otwieramy usta możemy wydychać powietrze, mówić, jeść, pić. Usta mogą być wąskie lub szerokie. Niektóre swoim kształtem przypominają serduszko. Usta są zazwyczaj czerwone. Czasami blade. Pod ustami jest broda. Niżej mamy szyję, która jest gruba. Szyja łączy się z ramionami po obu stronach.

3. „Moja mama i mój tata”- rysowanie kredkami portretu rodziców 

Na kartce papieru kredkami dziecko rysuje portret rodziców starając się wcześniej przez chwilę przypomnieć wygląd twarzy zwracając uwagę na cechy charakterystyczne.

4. „Taniec z kijem od szczotki” 

Do tańca trzeba przygotować:

  • kij od szczotki , albo jakiś zastępnik
  • patyk, albo łyżka lub widelec
  • wycięte koło z gazety ( dla każdego uczestnika zabawy)

Najpierw proszę obejrzeć film, aby poznać „figury” tańca. Potem tańczymy razem z dziećmi

https://www.youtube.com/watch?v=BYmWELAtiMI