„Mieszkańcy łąki” opowiadanie w oparciu o tekst A.Widzowskiej

Witajcie!

Dziś na początek poruszamy się troszeczkę, będziemy naśladować zwierzątka  na łące.  

https://www.youtube.com/watch?time_continue=8&v=3OJHt-oEyTk&feature=emb_title

Rodzicu zapoznaj dziecko z opowiadaniem „Mieszkańcy łąki” A. Widzowskiej, a następnie porozmawiaj na ten temat. Wzbogacamy w ten sposób wiadomości  dziecka na temat mieszkańców łąki, rozwijamy też koncentrację i uwagę.

Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się wiele więcej ciekawych rzeczy. - Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma-zmartwił się Tomek.- Na pewno są ptaki Dziadek mi o nich opowiadał- odezwał się Olek.- Może nawet będzie jakieś gniazdko. A w gniazdku jajeczka- dodała Ada. -Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani. Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa. – Konik polny! – zauważyła Kasia. – Ale wysoko skacze! – A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej. – Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani. – Czerwony. – I ma czarne kropeczki. – A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś. – Co to jest kopter? – zdziwił się Olek. – Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani. – Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła. – O! Lecą następne! – zawołał Piotruś. – Proszę pani, a tu są dziury! Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele. – Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie? – Pająk – powiedziała Zosia. – A ja myślę, że smok. Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni. – To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała. Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli. Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania:

− Dokąd dzieci wybrały się na spacer?

− Wymień jakie zwierzęta, dzieci widziały na łące?

− Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?

− Gdzie mieszkają myszy polne?

-  A  ty byłeś  na łące? Co  tam wtedy widziałeś?

 „Poznajemy mieszkańców łąki”- zagadki. Rodzic prosi dziecko, aby pomyślało o jakimś zwierzęciu mieszkającym na łące i opowiedziało o nim, bez podawania jego nazwy. Rodzic odgaduje, o jakie zwierzę chodzi. Następnie rodzic dzieli nazwy mieszkańców łąki na sylaby, a dziecko po podaniu całej nazwy, wskazuje  właściwe na obrazkach w książeczkach.

 Zapraszamy do obejrzenia ciekawego filmu edukacyjnego „Wędrówki Skrzata Borówki– Łąka” https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4. Spróbujcie zapamiętać jak najwięcej mieszkańców łąki. Na końcu filmu jest propozycja wykonania pracy plastycznej- zachęcamy do jej wykonania.

„Poruszamy się jak…” zabawa ruchowa. Ustawcie dzieciom tor przeszkód ( pudełka, klocki). Zadaniem dzieci jest ominięcie przeszkód w różny sposób jak:

motyl-dziecko biega i macha rękami;

konik polny-dziecko skacze obunóż;

bocian-dziecko unosi zgięte w kolanach nogi wysoko do góry;

żaba- dziecko podskakuje jak żaba (z przysiadu podpartego).

Jeśli macie w planach spacer na łąkę, żeby poobserwować z dziećmi rośliny, czy odnaleźć jakieś owady np. poszukać biedronki, można wziąć ze sobą lupę, jeśli taką posiadacie. Będzie to ciekawe zadanie i na pewno sprawi dzieciom dużą przyjemność. 

-------------------------

„My family”

Cele:

–  zapoznanie z nowym słownictwem: mommy, daddy, brother, sister, baby

– wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wspólną zabawę

 1.Zapoznanie z nowym słownictwem w oparciu o piosenkę „Rain, rain go away” oraz karty obrazkowe

mommy - mama

daddy - tata

brother - brat

sister - siostra

baby - dziecko

„Rain, rain go away”

Rain, rain, go away
Come again another day
Daddy wants to play
Rain, rain go away

Rain, rain, go away
Come again another day
Mommy wants to play
Rain, rain, go away

Rain, rain, go away
Come again another day
Brother wants to play
Rain, rain, go away

Rain, rain, go away
Come again another day
Sister wants to play
Rain, rain, go away

Rain, Rain, go away
Come again another day
All the family wants to play
Rain, rain, go away

Piosenka dostępna na stronie https://supersimple.com/song/rain-rain-go-away/

Karty obrazkowe  (rain, rain go away - flashcards) należy wydrukować, gdyż będą potrzebne przy kolejnych aktywnościach.

Po zapoznaniu z kartami obrazkowymi dziecko powtarza nowe słowa głośno, cicho, szybko, wolno, cienkim głosem, grubym głosem itd.

2. „Family tree”- zabawa dydaktyczna utrwalająca słownictwo

             Pokazujemy dziecku karty obrazkowe przedstawiające poszczególnych członków rodziny. Jeżeli dziecko odgadnie, kto jest na karcie zaczyna układać wieżę: karta- kubek- karta- kubek itd. aż do wyczerpania wszystkich kart.

Do zabawy można wykorzystać papierowe lub plastikowe kubeczki jednorazowe. Mogą być kolorowe, wówczas można przy okazji przypomnieć kolory.

3. „Zamiana miejsc”- zabawa dydaktyczna utrwalająca słownictwo

             Rodzic rozkłada na dywanie karty obrazkowe w rzędzie, nazywa wspólnie z dzieckiem członków rodziny. Następnie dziecko zamyka oczy, a rodzic zamienia miejscami dwie karty. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, które karty zmieniły miejsce.

4. „Daddy, daddy I love you”- zabawa dydaktyczna

Do woreczka wrzucamy kilka serduszek. Dziecko losuje jedno i kładzie na odpowiedniej karcie.

Rodzic wypowiada rymowankę, np.

Daddy, daddy

 I love you

Daddy, daddy

A kiss for you!

Dziecko kładzie wówczas serduszko na karcie przedstawiającej daddy.

W miejsce słowa daddy, wstawiamy kolejne: mommy, brother, sister, baby, tak, żeby dziecko powtórzyło wszystkie.

Na koniec można nauczyć dziecko tej prostej rymowanki.

5. „Simon says” - zabawa ruchowa.

Dziecko stoi na dywanie, a rodzic podaje komendy:

Stand up - wstań

 Sit down - usiądź

 Jump Three Times - skocz 3 razy

 Nod your head - poruszaj główką

 Clap your hands - klasnij w dłonie

Stamp your feet - stąpaj nóżkami