„Drzewo genealogiczne”

1. Zapoznanie z treścią wiersza T. Fiutowskiej „Kim jestem?”

Cel: uświadomienie relacji rodzinnych, określanie nazw członków rodziny

Dla mamy jestem synem,
dla taty też.
Dla Ciebie jestem bratem
- to dobrze wiesz.
Dla prababci jestem prawnukiem.
Dla babci i dziadka wnukiem bez „pra”.
Kim jestem dla innych?
Ha!
Dla Tomka jesteś kolega.
On dla Ciebie też.
Dlaczego? Nie mówi przecież do mnie kolego.
No wiesz?
Dla pani w przedszkolu
jesteś starszym zuchem...
dobrze, że już dla nikogo
nie jesteś... maluchem.

Nazwanie członków rodziny w oparciu o wiersz: MAMA, TATA, BABCIA, DZIADEK, SYN, CÓRKA, WNUCZEK, WNUCZKA

 Do rozmowy na temat relacji rodzinnych można wykorzystać ilustracje przedstawiającą drzewo genealogiczne. Wówczas warto dziecku wyjaśnić, że mama jest też córką babci i dziadka, siostrą wujka, a tata wujkiem kuzyna i kuzynki itd.  (Ilustracja nr 1)

 2. „Drzewo genealogiczne” - praca plastyczna

Cel: zapoznanie z pojęciem drzewa genealogicznego, chronologiczne porządkowanie członków rodziny, od dziadków aż do rodzeństwa

Najpierw należy wyjaśnić dziecku czym jest drzewo genealogiczne. To inaczej drzewo rodowe, jest graficznym przedstawieniem rozwoju rodowego określonego gatunku (w tym wypadku rodziny) w postaci pnia. Od pnia rozchodzą się poszczególne odgałęzienia, linie rozwojowe. Na pniu i gałęziach drzewa umieszcza się imiona, nazwiska, a także wizerunki osób należących do tego samego rodu.

Kiedy już dziecko jest zaznajomione z pojęciem drzewa genealogicznego może stworzyć swoje własne, prezentujące rozwój rodowy jego rodziny. W tym celu można wykorzystać gotowy szablon (Ilustracja nr 2) lub narysować drzewo według własnego pomysłu. W pustych miejscach dziecko rysuje twarze członków rodziny: babci, dziadka, mamy, taty itd.

Przykładowe drzewo genealogiczne (Drzewo-przykład)

3. „Rodzinne puzzle”

Cel: rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej, zapoznanie z wyglądem cyfr 1-4 i wyrazami do czytania globalnego: mama, tata, siostra, brat

Spośród kart pracy należy wybrać jedną lub więcej. Cztery z nich  posłużą do utrwalenia cyfr od 1 do 4, natomiast pozostałe zawierają wyrazy do czytania globalnego.

(karty pracy)

4. „Ja i moja rodzina”- opowieść ruchowa

- Na dworze jest ładna pogoda. Świeci słońce i wieje ciepły wietrzyk. Mamusia, tatuś i ich dzieci idą na spacer do parku - dziecko idzie za rodzicem.

- Podczas spaceru słuchają jak śpiewają ptaki - dziecko zatrzymuje się, spogląda w górę, nasłuchuje.

- Postanowili zjeść lody - naśladuje lizanie lodów.

- Kiedy tak spacerowali, rozbolały ich nogi i postanowili odpocząć. Usiedli na ławce. Wtedy przybiegła do nich wiewiórka. Dzieci dały jej orzeszki - dziecko przechodzi do przysiadu i naśladuje wiewiórki jedzące orzechy.

-------------------------------

Z mamą i tatą w kuchni - wykonanie ciasta:  napoleonki

Cele: czerpanie radości z możliwości uczestniczenia we wspólnych działaniach z okazji Dnia Mamy i Taty

Rozmowa nt. Co lubi jeść mama , co lubi tata? Jakie potrawy najlepiej smakują całej rodzinie?

Wiek przedszkolny to czas , w którym praca, jest nagrodą. Warto to wykorzystać i zachęcać dzieci do pomagania i włączania w różne prace domowe. Dzisiaj zachęcamy do wspólnego wykonania napoleonki

Budyniowa napoleonka

Składniki:

Krakersy – na dużą blachę około 2 paczek

2,3 budynie śmietankowe lub waniliowe

Mleko do ugotowania budyniu

Kostka masła

Cukier puder do posypania

Budynie należy wcześniej ugotować w połowie mleka przewidzianego w przepisie. Po wystygnięciu ucieramy masło z budyniem na jednolitą masę. Układamy krakersy na blachę wyłożoną pergaminem i wysmarowaną tłuszczem. Na ułożone krakersy wykładamy masę budyniową. Przykrywamy ją warstwą krakersów. Całość posypujemy cukrem pudrem. Dziecko nakłada fartuszek, chustkę lub czepek oraz myje ręce. Pod kierunkiem osoby dorosłej przygotowuje ciasto. Może mieszać budyń, pomagać miksować, układać i przeliczać ciastka, pomagać rozsmarowywać masę. Życzę udanego przygotowania deseru i smacznego.

-----------------------------

„My family”

 

Cele:

–        zapoznanie z nowym słownictwem: mommy, daddy, brother, sister, baby

–        wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wspólną zabawę

 

 1.Zapoznanie z nowym słownictwem w oparciu o piosenkę „Rain, rain go away” oraz karty obrazkowe

mommy - mama

daddy - tata

brother - brat

sister - siostra

baby - dziecko

„Rain, rain go away”

Rain, rain, go away
Come again another day
Daddy wants to play
Rain, rain go away

Rain, rain, go away
Come again another day
Mommy wants to play
Rain, rain, go away

Rain, rain, go away
Come again another day
Brother wants to play
Rain, rain, go away

Rain, rain, go away
Come again another day
Sister wants to play
Rain, rain, go away

Rain, Rain, go away
Come again another day
All the family wants to play
Rain, rain, go away

 

Piosenka dostępna na stronie https://supersimple.com/song/rain-rain-go-away/

Karty obrazkowe  (rain, rain go away - flashcards) należy wydrukować, gdyż będą potrzebne przy kolejnych aktywnościach.

Po zapoznaniu z kartami obrazkowymi dziecko powtarza nowe słowa głośno, cicho, szybko, wolno, cienkim głosem, grubym głosem itd.

2. „Family tree”- zabawa dydaktyczna utrwalająca słownictwo

             Pokazujemy dziecku karty obrazkowe przedstawiające poszczególnych członków rodziny. Jeżeli dziecko odgadnie, kto jest na karcie zaczyna układać wieżę: karta- kubek- karta- kubek itd. aż do wyczerpania wszystkich kart.

Do zabawy można wykorzystać papierowe lub plastikowe kubeczki jednorazowe. Mogą być kolorowe, wówczas można przy okazji przypomnieć kolory.

3. „Zamiana miejsc”- zabawa dydaktyczna utrwalająca słownictwo

             Rodzic rozkłada na dywanie karty obrazkowe w rzędzie, nazywa wspólnie z dzieckiem członków rodziny. Następnie dziecko zamyka oczy, a rodzic zamienia miejscami dwie karty. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, które karty zmieniły miejsce.

4. „Daddy, daddy I love you”- zabawa dydaktyczna

Do woreczka wrzucamy kilka serduszek. Dziecko losuje jedno i kładzie na odpowiedniej karcie.

Rodzic wypowiada rymowankę, np.

Daddy, daddy

 I love you

Daddy, daddy

A kiss for you!

Dziecko kładzie wówczas serduszko na karcie przedstawiającej daddy.

W miejsce słowa daddy, wstawiamy kolejne: mommy, brother, sister, baby, tak, żeby dziecko powtórzyło wszystkie.

Na koniec można nauczyć dziecko tej prostej rymowanki.

5. „Simon says” - zabawa ruchowa.

Dziecko stoi na dywanie, a rodzic podaje komendy:

Stand up - wstań

 Sit down - usiądź

 Jump Three Times - skocz 3 razy

 Nod your head - poruszaj główką

 Clap your hands - klasnij w dłonie

Stamp your feet - stąpaj nóżkami