„Nogi stonogi”- matematyczna zabawa dydaktyczna

 

Cele:

–        rozwijanie orientacji przestrzennej

–        wykonywanie zadań według instrukcji

–        rozwijanie umiejętności liczenia według własnych możliwości

–        ustalanie równoliczności zbiorów

 

1. „Zabawa na łące”- rozgrzewka z Pipi Pończoszanką

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

 

2. „Owady”- zabawa ruchowa wg. zabaw ze stowarzyszenia KLANZA 

Rodzic i dziecko stoją naprzeciwko siebie. Rodzic wymienia nazwę owada i wspólnie z dzieckiem wykonują odpowiednią pozę, która będzie się kojarzyła z danym owadem. Dziecko może samodzielnie tworzyć układy ruchów do owadów.

Oto kilka przykładów:

Konik polny- dziecko przykuca i naśladuje grę na skrzypcach, jednocześnie mówiąc cyk cyk

Motyl- dziecko unosi obie ręce i macha nimi niczym motyl skrzydełkami

Pająk- dziecko naśladuje tkanie sieci

Pszczoła- dziecko macha rączkami, mówiąc jednocześnie bzzz

 3.  ,,Nogi stonogi "- zabawa matematyczna

Do zabawy potrzebujemy 10 klocków lub nakrętek oraz 20 patyczków albo pasków papieru np. wyciętych z gazety.

Zadaniem dziecka jest ułożenie z klocków stonogi. Po obu jej stronach układa paski papieru (nogi), ale w taki sposób, żeby było ich po równo. Następnie przelicza z ilu klocków składa się stonoga. Liczy ile stonoga ma nóg z jednej strony, a ile z drugiej. Stwierdza, że jest ich tyle samo.

Podczas zabawy warto utrwalać pojęcie strony prawej i lewej np. prosząc dziecko, żeby ułożyło paski papieru (nogi) najpierw po prawej stronie stonogi, a następnie po lewej.

 4. „Czego jest więcej?”- ustalanie równoliczności zbiorów

Do zabawy należy wyciąć 5 dużych kółek oraz 5  małych. Potrzebna będzie również tacka lub duża, kolorowa kartka papieru, na której dziecko będzie rozkładało kółka.

Zadania:

a.) rozłóż kółka na tackę, osobno duże i małe, policz ile jest dużych, a ile małych

Których jest więcej? A może tyle samo?

b) ułóż kółka w rzędach, osobno małe i duże; przelicz ile jest małych i dużych kółek

Sprawdzamy: nakładamy małe kółka na duże

Dziecko stwierdza, że kółek dużych i małych jest tyle samo.

            Zadania wykonujemy jeszcze raz, tym razem dajemy dziecku różną ilość kółek małych i dużych, np. 5 dużych i 4 małe. Wówczas po przeliczeniu dziecko stwierdza, których jest mniej, a których więcej.

 5. „Idzie stonoga”- zabawa relaksacyjna

Rodzic siada z dzieckiem na dywanie, recytuje wiersz B. Kołodziejskiego „Stonoga” i wykonuje odpowiednie ruchy dłońmi na pleckach dziecka.

Stonoga
Jedna noga, druga noga,
(rysujemy kolejne kreski)
trzecia noga, czwarta noga.
Ludzie! Patrzcie! Olaboga!
To stonoga, to stonoga!
(kroczymy wszystkimi palcami)
Noga piąta i piętnasta,
(piszemy kolejne liczby)
siedemnasta, osiemnasta...
Sama nazwa mówi nam: ta stonoga sto nóg ma.
Gdy do domu dojdzie wreszcie,
(kroczymy wszystkimi palcami)
to pod drzwiami, miłe panie, jedna noga z drugą nogą
 (na przemian, z wyczuciem pocieramy plecy dłońmi)
 zaczynają wnet szuranie.
 Wycierają w wycieraczkę, czyszczą bucik po buciku.
 Potem lśniące i błyszczące
 (kreślimy palcami wskazującymi pionowe kreski)
 ustawiają w pokoiku.

-------------------

Kolory  - zabawa językowa

Cel: bogacenie czynnego słownika dziecka

Czerwony jak…...

Zielony jak………

Żółty jak…………

Niebieski jak………….

Kropki biedronki słuchanie wiersza

Cel – kształcenie pamięci  

https://www.bing.com/videos/search?q=biedronka+wiersze&&view=detail&mid=31E9D120E378437DD51031E9D120E378437DD510&&FORM=VRDGAR&ru=%2Fvideos%2Fsearch%3Fq%3Dbiedronka%2520wiersze%26qs%3Dn%26sp%3D-1%26pq%3Dbiedronka%2520wiersze%26sc%3D8-17%26sk%3D%26cvid%3DC7727FCC5A2D4ED9A1738C216851DB88%26FORM%3DVDVVXX

Owady łąki - ćwiczenia grafomotoryczne

Cel: rozwijanie motoryki małej, przygotowanie do pisania

Połącz kropki i pokoloruj rysunek