„Małe i duże”- zabawa matematyczna

 

Dzień dobry! Witajcie! Zapraszamy do wspólnych zabaw.

 

„ Odczaruje mnie grzeczne słowo” zabawa ruchowa

Dziecko spaceruje z woreczkiem na głowie (możemy wykorzystać z kuchni np. ryż w woreczku). Komu woreczek upadnie, ten jest zaczarowany - stoi nieruchomo. Rodzic pełniący role wróżki, może odczarować- podaje woreczek, mówiąc słowo:  proszę, a odczarowane dziecko odpowiada: dziękuję i ponownie włącza się do zabawy. Zamieńcie się  też rolami w zabawie.

,, Przeciwieństwa” Postarajcie się dokończyć zdanie i podać przykłady spełniające ten warunek np.: 

- Coś jest krótkie, a coś …./długie ( co może być długie i krótkie? - patyk )

- Coś jest cienkie, a coś ….. /grube (co może być cienkie, a co grube? - nitka, drzewo )

- Coś jest duże, a coś ….../małe ( co może być duże, a co małe? – dom, dziecko )

- Coś jest czarne, a coś ….. /białe ( co może być czarne, a co białe? – wrona, mleko )

- Coś jest miękkie, a coś … /twarde ( co może być miękkie, a co twarde? - poduszka, kamień)

- Coś jest zamknięte, coś …… /otwarte ( co jest zamknięte, a co otwarte?- okno, drzwi )

Dziecko w tej zabawie nie tylko dostrzega podobieństwa i różnice, ale pobudza logiczne myślenie odwołując się do swoich wiadomości, utrwala pojęcia np. duży – mały, długi –krótki.

Poszło Wam świetnie! To czas się poruszać –  chwyćcie się za ręce i zapraszamy do tańca. https://www.youtube.com/watch?v=DcsN6mOVDHM

- Kto tańczył w piosence?

- Czy dobrze im się tańczyło?

- Czy chłopcy byli tego samego wzrostu?

Popatrzcie na mamę lub tatę są duzi, czy mali?

A jak przyklękną? To są od was więksi?

Rodzic wstaje i mówi – jestem duży, przyklęka i mówi – jestem mały (trzeba powtórzyć 2 razy).

Teraz pobawcie się z rodzicami. Przy muzyce rodzic wydaje polecenia:

- stań przy dużym meblu (szafa)

- stań przy małym przedmiocie (zabawka, krzesełko dla dziecka)

- narysuj duży dom i mały domek (dziecko może rysować na kartce lub wykonać  odpowiednie ruchy w powietrzu)

- poszukaj dużej zabawki i małej zabawki

- teraz dziecko wydaje instrukcje (oczywiście utrwalamy wielkości duży – mały)

Ciekawa jestem, czy potrafilibyście odgadnąć czy w wierszu mówią prawdę czy nie?

Umówmy się - jak rodzic przeczyta zdanie i jest to prawda - to podnosicie rękę. Jak uważacie, że to nieprawda ręce leżą na kolanach. Próbujemy!

Prawda to czy plotka: żyrafa jest wyższa od kotka,

wieżowiec to mały domek,

lis ma mały ogonek,

statek jest mniejszy niż łódka,

hipopotam jest grubszy od ołówka,

wieloryb to mała rybka,

kamień jest twardszy od grzybka,

samolot lata nisko,

a zimne jest ognisko.

Oczywiście wszystkie wasze odpowiedzi były prawidłowe!

Brawo i do najbliższego spotkania!

Drodzy Rodzice dziś dziecko rozwijało logiczne myślenie, musiało odwołać się do zdobytych wcześniej wiadomości, przeanalizować je i dać odpowiedź. To trudne, ale poprzez ćwiczenia usprawniamy ten proces. Poprzez zabawę zdobywało umiejętność porównywania i określania wielkości przedmiotów. Zachęcamy do takich zabaw.