Mieszkamy w Europie

Cele:

- zapoznanie z mapą Europy- poszerzanie wiedzy dzieci;

- wdrażanie do budowania dłuższych wypowiedzi;

- utrwalenie wyglądu godła Polski;

- rozwijanie wyobraźni przestrzennej;

- rozwijanie sprawności manualnych;

 

Dzień dobry,

Guten morgen – po niemiecku,

Dobry den – po czesku i słowacku,

Labas rytas – po litewsku,

Buongiorno – po włosku,

Good morning – po angielsku,

Buenos dias – po hiszpańsku,

Maidin mhaith – po irlandzku,

Czy wiecie, co oznaczają te słowa? Dzisiaj przywitałyśmy się z wami słowami, którymi witają się mieszkańcy innych państw w Europie. Państwa te leżą tuż obok Polski, sąsiadują z nią lub należą do Unii Europejskiej. Spójrzcie na mapę poniżej. Zobaczycie na niej, państwa, które należą do kontynentu – Europa.

 1.      „Mapa Europy” – zapoznanie z wyglądem graficznym.

Przyjrzyjcie się dokładnie mapie i spróbujcie zapamiętać kilka państw, które leżą w Europie. Szczególną uwagę zwróćcie na kraje, które są sąsiadami Polski. Podpowiemy, że jest ich 7.

PAŃSTWA EUROPY

Na pewno chcecie zapytać, co to jest Unia Europejska i czy Polska również do niej należy. Obejrzyjcie film, który pomoże wam odpowiedzieć na wiele pytań dotyczących Unii Europejskiej. Znajdziecie go w poniższym linku:

https://www.youtube.com/watch?v=h58YVP1Zvmw

 

Porozmawiajcie na temat filmu:

- jak nazywa się najdłuższa rzeka w Unii Europejskiej? (Dunaj);

- czy możemy uczyć się i pracować w jednym z krajów Europy? (tak);

- jak nazywa się waluta Unii Europejskiej? (euro);

- ile jest gwiazd na fladze Unii? (12);

- jak nazywa się stolica Unii? (Bruksela);

- czy hymn Unii Europejskiej posiada słowa? (nie);

 2.      Oto kilka ciekawostek dotyczących Unii Europejskiej (UE) :

  • Do Unii należy 28 krajów;
  • Na fladze Unii jest 12 gwiazd, ponieważ na początku należało do niej 12 państw;
  • Maskotka Unii Europejskiej nosi imię najjaśniejszej gwiazdy na niebie, Syriusza.
    Jest nią niebieska, uśmiechnięta stonoga, która w każdym kraju występuje ubrana w charakterystyczne dla niego elementy narodowe;
  • Dzień 9 maja uważany jest za Dzień Unii Europejskiej. Tego dnia w 1950 Robert Schuman ogłosił plan utworzenia Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali;

 3.       „Różnymi krokami po Europie” - zabawa ruchowa.

Propozycję zabawy znajdziecie w poniższym linku :

https://www.youtube.com/watch?v=PYG8ZtE6r2A

 4.      „Sąsiedzi Polski” – zabawa dydaktyczna.

Zapamiętaliście mapę Europy i kraje, które sąsiadują z Polską? Dla utrwalenia tych wiadomości proponujemy zabawę, która ukryła się pod tym linkiem :

 https://wordwall.net/pl/resource/1872882/polski/s%c4%85siedzi-polski

 5.      „Biały orzeł w koronie” – praca plastyczna.

Na zakończenie proponujemy zrobienie godła Polski. Możecie ulepić orła białego z plasteliny lub masy solnej. W poniższych linkach znajdziecie filmy, w których jest pokazane, w jaki inny sposób można stworzyć godło. Być może wykorzystacie jedną z propozycji lub wymyślicie swój sposób na wykonanie godła naszego kraju.

SPOSOBY WYKONANIA DO WYBORU:

  • Będziecie potrzebowali :

- rolki po papierze toaletowym,

- białej farby,

- nożyczek,

- białego, czerwonego i żółtego papieru,

- kleju,

- czarnego markera,

Podpowiedź : zamiast malować rolkę po papierze białą farbą, możecie ją okleić białym papierem.

https://www.youtube.com/watch?v=yLXcLRvTdk0

  • Będziecie potrzebowali :

- czerwonej kartki,

- białej i żółtej farby, najlepiej plakatowej,

- pędzelka,

https://www.youtube.com/watch?v=jjMBuPt6aVY

  • Będziecie potrzebowali :

- czerwonej kartki,

- białego, papierowego talerzyka,

- nożyczek,

- ołówka,

- kleju,

- czarnego i żółtego mazaka,

https://www.youtube.com/watch?v=_LUXtKfpeYY

Bardzo byśmy chciały, abyście wysłali przy pomocy rodziców  wasze orły na grupową skrzynkę pocztową. Pojawią się wtedy one  na naszej WIRTUALNEJ TABLICY.

Zadanie na popołudnie: uzupełnijcie karty pracy na stronie 34 i 35.

 

                   Pozdrawiamy was serdecznie

                      Pani Ela i pani Agnieszka