Cele zajęcia:

- zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy;

- nabywanie umiejętności budowania opowieści słownych na podstawie opowiadania;

 - rozwijanie sprawności manualnych;

- utrwalenie wyglądu godła Polski;

- rozwijanie wyobraźni przestrzennej;

 

1.Co kojarzy Wam się z Polską?

Witajcie w środę, ale ten tydzień szybko mija. Na początek spróbujcie rozwiązać łamigłówkę. Przeciągnij na lewo obrazki, które kojarzą Ci się z Polską, a na prawo te, które kojarzą się z innymi krajami.

https://learningapps.org/11472792

 

2. Zakochany w syrenie

Posłuchajcie opowiadania Agaty Widzowskiej ,,Zakochany w syrenie”.

https://www.youtube.com/watch?v=Sf2g4TWucWk

 

Możecie tez poprosić rodzica o przeczytanie wam opowiadania. Tu znajdziecie ilustracje.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=74

Ada wróciła z tatą z przedszkola i od razu zaczęła opowiadać o wydarzeniach dnia.

− Dzisiaj rysowaliśmy Syrenkę – powiedziała.

− Taki stary samochód? – zdziwił się Olek, który wiedział wszystko o dawnych modelach

samochodów takich jak trabant, syrenka i warszawa.

− Sarenkę? – zapytała mama, która w tym czasie miksowała truskawki i nie dosłyszała głosu córeczki.

− Ojejku, nikt mnie nie rozumie – westchnęła Ada i rozwinęła swój rysunek.

− Syrenka warszawska! Kobieta z ogonem ryby i z tarczą − zawołał Olek. − Znam ten pomnik, bo byliśmy tam z klasą.

− Jeśli chcesz, to opowiem ci legendę o tym pomniku i o powstaniu Warszawy − zaproponowała Ada.

− Chcę.

Ada wyjęła jedną ze swoich małych lalek i owinęła jej nogi wstążką, tak, żeby przypominała

ogon ryby. Zaczęła opowiadać:

− W pewnej wiosce żyła sobie piękna syrena, która nie była zwykłą dziewczyną, bo zamiast

nóg miała płetwę. Mieszkała w rzece Wiśle. Czasami wychodziła na brzeg, żeby rozczesać włosy… − Ada udawała, że rozczesuje lalce blond czuprynę. – Syrenka pięknie śpiewała i czarowała swoim głosem rybaków.

Ada odszukała drugą lalkę, której kiedyś obcięła włosy, podała ją Olkowi i powiedziała:

− To będzie rybak. Ma na imię Wars.

− Ja mam go udawać?

− Tak.

− I co mam robić? – zapytał Olek.

− Masz być zakochany – wyjaśniła Ada.

− Ja?

– Tak! Wars zakochał się w syrenie i uratował ją przed innymi rybakami. Oni zarzucili na

nią sieci, bo chcieli ją zanieść królowi, żeby dostać dużo pieniędzy. Zatkali sobie uszy, żeby nie

słyszeć jej śpiewu.

− A co by się stało, gdyby usłyszeli?

− Ten, kto ją usłyszał, wchodził do rzeki i już nigdy nie wracał. Zwykli ludzie nie mogą żyć

pod wodą.

− Wiem. Ludzie mają płuca, a ryby skrzela. Dzięki temu ryby mieszkają pod wodą. I ta twoja

syrena też.

Ada przyniosła z kuchni pustą siatkę po cebuli, która przypominała sieć i wrzuciła do niej

swoją lalkę.

− Uratuj mnie, piękny rybaku, a zaśpiewam ci najpiękniejszą pieśń na świecie! – powiedziała.

− Nie śpiewaj mi, bo wpadnę do Wisły i nie wrócę! Zatkałem sobie uszy – powiedział Olek.

− Ojej! Już dawno wyjąłeś sobie zatyczki z uszu i dlatego jesteś zakochany. Taka jest legenda, a my się tylko bawimy. Ratuj syrenę!

− Zakradnę się nocą, kiedy inni rybacy będą spali i rozetnę sieci. Będziesz mogła wrócić do Wisły.

− Pospiesz się, bo nie mogę żyć długo bez wody! – pisnęła Ada.

Olek wyplątał syrenę z cebulowej sieci i powiedział:

− Jesteś wolna. Możesz wracać do domu.

− Dziękuję ci, dzielny rybaku? Jak masz na imię?

− Olek.

− Przecież się bawimy! – przypomniała Ada.

− No dobrze… mam na imię Wars. A ty, jak masz na imię, piękna panno?

− Jestem Sawa. Widziałam cię wiele razy na brzegu rzeki.

− Przychodziłem tu łowić ryby, ale zawsze czekałem na ciebie. Jesteś taka piękna.

− Och! Rybacy tu biegną! Zobaczyli, że mnie uwolniłeś! Nie wyjdę już na brzeg Wisły, chyba,

że waszej wiosce będzie groziło wielkie niebezpieczeństwo. Wtedy was obronię! Żegnajcie!

− Żegnaj! – powiedział Olek.

− Przecież ty masz iść ze mną, bo mnie kochasz – przypomniała Ada.

− Idę z tobą, Sawo! – zawołał Olek.

Po chwili obie lalki wylądowały pod tapczanem, który udawał rzekę Wisłę.

Ada opowiadała dalej:

− Wars i Sawa zniknęli pod wodą, i nikt ich już nie widział. Na miejscu wioski powstało miasto Warszawa, w którym mieszkamy – zakończyła.

− Wiesz co, może pójdziemy w sobotę z mamą i tatą obejrzeć pomnik Syrenki nad Wisłą?

Sprawdzimy, czy ma skrzela.

− Mówiłeś, że byłeś tam z klasą.

− Ale chcę iść jeszcze raz.

− Hm… ty chyba naprawdę zakochałeś się w tej Sawie – zachichotała Ada.

 

3. Rozmowa na temat opowiadania

− O czym dowiedziała się Ada w przedszkolu?

− Kto pomógł jej przedstawić legendę?

 

Wspólnie z rodzicem opowiedzcie jeszcze raz legendę o powstaniu Warszawy. Rodzic zaczyna opowiadać a dziecko kontynuuje .

 

4. Syreny i fale 

Wykonajcie teraz ćwiczenia grafomotoryczne w fioletowych kartach pracy ,,Nowe przygody Olka i Ady” na stronie 29.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

5. Jesteśmy Polką i Polakiem

Czy pamiętacie piosenkę , której uczyliśmy się jakiś czas temu. Posłuchajcie i zaśpiewajcie jeśli pamiętacie.

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

 

6. Nasze godło

Dziś wykonacie pracę plastyczną ,,Nasze godło”. Waszym zadaniem jest wydrukować lub narysować godło Polski. Do wyboru macie dwie możliwości.

W jednej możecie pomalować tło farbami na czerwono, a orła i koronę wykleić białą plasteliną lub masą solną .

W drugiej wersji możecie wykleić tło czerwoną plasteliną lub zabarwioną masą solną, natomiast orzeł pozostanie wtedy biały.

Wzór godła nr 1

Wzór godła nr 2

 Tu znajdziecie przepis na masę solną

https://www.edziecko.pl/rodzice/7,79361,24272824,masa-solna-prosty-przepis-niebanalne-efekty.html

 

Chętne dzieci

1.Wykonajcie ćwiczenia w fioletowych kartach pracy ,,Nowe przygody Olka i Ady” na stronie 30 i 31.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

2.Koniecznie pochwalicie się swoimi pracami. Czekamy z niecierpliwością na wiadomości od Was. Wyślijcie nam e-maila na ps78.gr6@wp.pl lub opublikujcie coś na https://padlet.com/ps78gr6/pzi78j8jkro4

 

Pozdrawiamy i przesyłamy uściski

Pani Ani i Ula