Zabawy z cyframi

Cele:

- utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb;

- rozwijanie logicznego myślenia;

- ćwiczenia mięśni brzucha i grzbietu;

- wdrażanie do odpowiedniego reagowania na sygnał;

 

Witajcie kochane dzieciaki tuż przed weekendem. Mamy nadzieję, że zostawiliście sobie trochę energii i chęci na zabawę w dzisiejszym dniu.

Wobec tego zapraszamy.

 1.      Żeby was troszeczkę pobudzić do intensywnego myślenia, zaczniemy od rozwiązywania zagadek. Będą one dotyczyły poznanych w przedszkolu cyfr.

 

„Jaka to cyfra?” – zagadki słowne.

 

Ta cyferka bez wysiłku
może toczyć się jak piłka.
I choć sama nie znaczy nic,
w parze z inną dumna może być.

                                                           (zero)

 

Gdy linka się urwała,
to cyferka powstała.
W dole brzuszek krągły ma.
Kto z was imię już zna?      

                                         (sześć)

 

Narysuj serduszko.
Potrzebna Ci tylko połowa.
Do prawej połowy,
gdy ogonek wygięty dodasz,
przyjrzyj się uważnie,
bo cyferka już gotowa.

                                         (dwa)

 

Jechał Grześ rowerem. Ojej! Co się stało?
Kraksa! Przednie koło mu się scentrowało.
Trzeba je naprawić! My nie potrafimy,
ale oba kółka złączymy i w cyferkach umieścimy.

                                                                                          (osiem)

             Gdy szóstka stanie
            do góry nogami,
            to jaka cyfra
            będzie przed nami?

                                                 (dziewięć)

           To odgadnąć łatwo:
           jest między cyframi
           krzesło, które stoi
          do góry nogami.             
(cztery)

 

         Jaka to jest cyfra?
        Ptaki ją rysują,
        gdy do ciepłych krajów
       od nas odlatują.

                                      (trzy)

 

O kilku cyfrach nie było zagadek. Spróbujcie samodzielnie je o nich ułożyć i zadać je rodzeństwu lub rodzicom.

 2.      Żeby sobie bardziej utrwalić wygląd cyfr, posłuchajcie piosenki, która właśnie o nich opowiada. Ukryła się ona w linku poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=JdcGTOAAuKg

 3.      Jak już przypomnieliście sobie wygląd cyfr, to proponujemy kilka gier matematycznych. Skoncentrujcie się, gotowi jesteście? Miłej zabawy.

 

https://wordwall.net/pl/resource/1109771/matematyka/u%c5%82%c3%b3%c5%bc-cyfry-od-najwi%c4%99kszej-do-najmniejszej

 

https://wordwall.net/pl/resource/1693729/dopasuj-flag%C4%99-do-cyfry

 

https://wordwall.net/pl/resource/1189808/dopasuj-biedronk%C4%99-do-cyfry

 4.      Przygotujcie sobie kartkę (najlepiej formatu A4), ołówek, nakrętki lub guziki albo np. ziarna fasoli. Kartkę ułóżcie pionowo. Na kartce napiszcie wybraną przez siebie cyfrę, tak, żeby zajęła prawie całą stronę i ułóżcie na niej to, co wcześniej przygotowaliście.

Jeżeli podoba wam się ta zabawa, to możecie zrobić tak z kilkoma cyframi. Jeżeli posiadacie w domu patyczki, to możecie ułożyć kształt cyfr właśnie za ich pomocą.

 5.      Do następnej zabawy będziecie potrzebowali: kilku kartoników w kolorach np. niebieskim i czerwonym, klocków i osoby dorosłej lub rodzeństwa. Na każdym z kartoników  napiszcie liczbę od 1 do 9. Wrzućcie je do dwóch miseczek. Ustawcie się z towarzyszem zabawy tak, abyście stali obok siebie. W niewielkiej odległości niech każdy z was ułoży po kilka klocków. Na sygnał podchodzicie do swoich klocków i układacie z nich wieżę. Następnie wracacie po kartonik. Jeżeli jest czerwony, musicie dostawić tyle elementów, ile jest na kartoniku. Jeśli kartonik jest niebieski, tyle elementów musicie odłożyć. Bawicie się do momentu, aż wykorzystacie wszystkie kartoniki z miseczki. Po zakończeniu zabawy, każdy z was liczy klocki, z których składa się jego wieża. Wspólnie określcie, gdzie jest ich więcej, a gdzie mniej.

 

 6.      Ćwiczenia gimnastyczne z przytulanką

 

Na koniec dzisiejszego wirtualnego spotkania chciałybyśmy, żebyście trochę poćwiczyli. Dla każdego z was na pewno przyda się trochę ruchu. Jest on potrzebny dla waszego zdrowia i prawidłowego rozwoju. Nie zapominajcie o tym.

 

  • poruszacie się swobodnie po pomieszczeniu, trzymając przytulankę w ręce. Na sygnał zatrzymujecie się i nią manipulujecie : podajecie sobie z jednej ręki do drugiej, z przodu, za plecami, pod kolanami; podrzucacie i łapiecie;
  • w siadzie prostym (nogi wyciągnięte do przodu leżą na podłodze), trzymacie przytulankę w obu rękach. Wykonujecie skłon tułowia w przód, sięgając rękami jak najdalej w kierunku stóp (kolana proste);
  • w siadzie skrzyżnym (nogi zawiązane w kokardkę), trzymacie przytulankę na głowie, przytrzymując ją rękami, łokcie macie na zewnątrz. Wykonujecie skręty tułowia w prawo i w lewo; co pewien czas wykonujecie kilka rzutów i chwytów maskotką;
  • leżycie na brzuchu, trzymacie maskotkę w obu rękach przed twarzą. Unosicie głowę, prostujecie ręce; oglądacie maskotkę, wytrzymujecie przez chwilę. Powracacie do leżenia – odpoczywacie;
  • leżycie na plecach, przytulankę trzymacie pomiędzy stopami. Przekazujecie przytulankę do rąk za głową i powracacie do siadu. Ponownie wkładacie maskotkę między stopy i od nowa wykonujecie to ćwiczenie;
  • leżycie na plecach, trzymacie przytulankę w obu rękach wyciągniętych za głową. Jednocześnie wznosicie obie ręce i nogi – dążycie do spotkania nóg z maskotką; potem powracacie do pozycji wyjściowej;
  • na zakończenie ćwiczeń pomaszerujcie chwilkę;

 

Być może uda wam się podczas weekendu wyjść na spacer. Zamieńcie się podczas niego w poszukiwaczy i tropicieli kształtów cyfr. Poszukajcie ich w różnych obiektach, znakach drogowych, a może ujrzycie je obserwując niebo.

Jeżeli nie będziecie na spacerze, to zróbcie to w domu.

 

                Udanego weekendu.

          Pozdrawiamy was i mocno ściskamy,

                Pani Ela i pani Agnieszka