„Małe i duże domy”- zabawa matematyczna

Cele:

Liczenie w zakresie 4 elementów, klasyfikowanie wg. wielkości, używanie określeń mały, duży, wprowadzenie pojęcia „para”

 1. „Idziemy razem”- zabawa na poruszanie się pod dyktando (wg. instrukcji rodzica)

W zabawie uczestniczy rodzic i dziecko.

Rodzic wydaje polecenia- obydwoje idą razem trzymając się za ręce- tworząc parę i głośno licząc do każdego polecenia

Przykładowe instrukcje:

IDZIEMY:

- dwa kroki do przodu

-jeden krok do tyłu

-jeden krok w bok w prawą stronę

-trzy kroki do przodu

-cztery kroki do tyłu

-dwa kroki w bok w  lewą stronę   itp.

 2. „Małe i duże domy”- zabawa matematyczna

POMOCE:

- kartkę xero należy złożyć na 4 równe części i  wyciąć : 2 domy duże, 2domy małe

Każdy z domów należy pokolorować wg. wskazówek dobrze by było gdyby w tej części zadania pomogło nam dziecko:

Pierwszy duży dom- kolorujemy na czerwono dach

Drugi duży dom- kolorujemy okna na niebiesko

Trzeci mały dom- kolorujemy drzwi na zielono

Czwarty mały dom- ma być żółta elewacja

- oprócz tego należy przygotować kartkę xero którą po równo linią pionową i poziomą kredką czarną podzielimy tak aby powstały 4 identyczne pola.

Na każdym polu należy narysować po jednym kółku tak aby było widoczne dla dziecka (Najlepiej w rogu każdego pola) i pokolorować je kolejno w kolorze

-żółtym

-zielonym

-czerwonym

-niebieskim

PRZEBIEG:

Przed dzieckiem kładziemy wcześniej wykonane domki z kartki, oraz przygotowana planszę z oznaczonymi polami, prosimy dziecko, aby wykonało nasze polecenia

- umieść domki na odpowiednich polach planszy o których informują nas kolory kółeczek tam znajdujących się  (np. na polu gdzie kółko jest w kolorze niebieskim umieścimy domek z niebieskimi oknami itd.)

Teraz zadajmy dziecku pytania:

-Jaki domek znajduje się na polu czerwonym powiedz o nim jakiej jest wielkości i czym wyróżnia się spośród innych domów (duży dom i ma czerwony dach)

Takie samo pytanie tylko zmieniając kolor formułujemy do pozostałych pól i oczekujemy na odpowiedź dziecka w razie potrzeby naprowadzamy na odpowiedź

 

Teraz prosimy dziecko, aby połączyło w pary mały domek z dużym domkiem-( zwróćmy uwagę , że para oznacza , że jest czegoś po dwa, to tak jak w przedszkolu np. ustawiamy się żeby wyjść na podwórko ustawiamy się  w pary czyli razem ze sobą trzymając się za rękę mogą stać nie więcej tylko  dwie osoby- one tworzą parę, lub nasze skarpetki są  dwie na jedna i drugą nogę- również tworzą parę)

Zadajmy pytania dziecku:

-ile domów jest w parze?- policz

-ile jest par domów?  - policz

- ile jest wszystkich domów?- policz

- weź do ręki wszystkie małe domki- ile ich jest?

- weź do ręki wszystkie duże domki- ile ich jest?

 3. „Domek ze sznurka”- zabawa ruchowa rozwijająca kreatywność

Przygotuj długi sznurek lub wstążkę o długości ok. 1m

 

Dziecko będzie poruszało się ze sznurkiem w sposób określony przez rodzica

-ciągnie go za sobą

-trzyma przed sobą

-przeskakuje przez sznurek ułożony na podłodze

- idzie po leżącym sznurku w linii prostej po podłodze

-robi fale ze sznurka trzymając go w ręce

-trzymając w ręku kręci sznurkiem tak ,aby powstało koło

- układa na podłodze domek ze sznurka      itp.