„Kim jesteś?” wprowadzenie wiersza . E. Stadmüller

Wspólnie z dziećmi obejrzyjcie film „Polak mały” umieszczony na stronie Instytutu Pamięci Narodowej. http://ipn.znadplanszy.pl/2015/04/08/polak-maly-za-darmo/

„Przeprowadzamy wywiad”- ćwiczenia w mówieniu

Rodzic proponuje, że dziś przeprowadzi wywiad z Polakiem(dzieckiem), by  zdobyć jak najwięcej informacji na jego  temat. Na początek może zasugerować kilka pytań np: -Jaki kolor lubisz? -Czy masz psa? -Czy lubisz lody? -Czy widziałeś kiedyś słonia? Ewentualnie przejść od razu do konkretnych pytań - Jak masz na imię? -Jakie masz nazwisko? -Gdzie mieszkasz? ( koniecznie ćwiczymy znajomość własnego adresu, tłumaczymy dlaczego warto to wiedzieć i kiedy takich informacji nie należy podawać np. nieznajomemu) -W jakim kraju mieszkasz? itp. Pozwólmy i dziecku przeprowadzić taki wywiad z rodzicem czy rodzeństwem. Po przeprowadzeniu wywiadów, można dzielić się najciekawszymi informacjami z resztą rodziny.

Rodzicu zapoznaj dziecko z  wierszem  „Kim jesteś?”     E. Stadmüller

 

--Czy wiesz, kim jesteś?

– To oczywiste!

– Co jest Ci bliskie?

– Znaki ojczyste.

 

Ojczyste barwy

– biało-czerwone,

ojczyste godło

– orzeł w koronie.

 

Ojczyste w hymnie

Mazurka dźwięki,

no i stolica

– miasto Syrenki.

 

I jeszcze Wisła,

co sobie płynie

raz po wyżynie,

raz po równinie,

 

i mija miasta

prześliczne takie.

Już wiesz, kim jesteś?

– Jestem Polakiem.

 

Rozmowa na temat wiersza, zapytaj:

– O jakich znakach ojczystych jest mowa w wierszu?

– Jakie są nasze barwy narodowe?

– Jak wygląda nasze godło?

– Jaka się nazywa najdłuższa rzeka w Polsce?

– Kim jesteśmy, jeśli mieszkamy w Polsce?

- Jak mówią o sobie ludzie, których ojczyzną jest Polska?

 

Mówiąc kolejny raz ten wiersz możecie podzielić się rolami np. rodzic mówi wersy z pytaniem, a dziecko odpowiedź.

Dziecko zapoznając się z treścią wiersza kształtuje poczucie tożsamości narodowej, a ćwicząc  powtarzanie tekstu rozwija swoją pamięć.

 

 „Ja i ty” zabawa ruchowa - ćwiczenie ruchów naprzemiennych

Rodzic z dzieckiem staje naprzeciw siebie i wykonują naprzemienne ruchy:

- głaszczemy się po głowie prawą, następnie lewą ręką;

- klepiemy się po brzuchu;

- klepiemy się po kolanach;

- dotykamy prawą ręką lewej kostki, lewą ręka prawej kostki;

- w siadzie skrzyżnym dotykamy prawym uchem lewego kolana i odwrotnie.