Miejsca, które znam

 

Cele :

- wdrażanie do wypowiadania się pełnymi zdaniami;

- poszerzanie wiedzy na temat Białegostoku;

- stwarzanie możliwości do dzielenia się własnymi doświadczeniami;

-rozwijanie słuchu muzycznego;

 

Witajcie kochani po dłuższym weekendzie.

Mamy nadzieję, że jesteście wypoczęci i stęsknieni za naszymi propozycjami zabaw. W tym tygodniu będą one dotyczyły naszego miasta Białystok oraz jego okolic.

 1.      Czy pamiętacie, co to jest legenda? Jeśli nie, to krótkie przypomnienie: legenda to opowieść ludowa, przekazywana z pokolenia na pokolenie, która z czasem została zapisana. Opisuje ona głównie dzieje historyczne, takie jak powstanie państwa, czy miasta. A wiecie, czym różni się od baśni? Baśń jest opowieścią wymyśloną, której bohaterami są krasnoludki, skrzaty, złe czarownice i dobre wróżki. Nie wiadomo, gdzie rozgrywają się wydarzenia – jest to zwykle nieznane, tajemnicze miejsce za górami i za lasami. Z baśni dowiadujemy się, co jest dobre, a co złe.

Obejrzyjcie teraz krótki film i spróbujcie powiedzieć, czy jest to baśń, czy może legenda?

https://www.youtube.com/watch?v=_-lN6QlbKDM

Teraz już wiecie, jak powstała nazwa naszego miasta Białystok. Spróbujcie opowiedzieć legendę swoimi słowami.

 2.      „Mój Białystok” – oglądanie ilustracji ze znanymi miejscami w mieście.

Jak myślicie, czy Białystok zawsze wyglądał tak samo? Zobaczcie teraz ilustracje, które pomogą wam odpowiedzieć na to pytanie.

Myślimy, że większość z was była w tych miejscach i ma związane z nimi wspomnienia.

 

BIAŁYSTOK DAWNIEJ I DZISIAJ - ILUSTRACJE

 3.      „Zabawa z nićmi” – układanie kompozycji z kolorowych nici i ze sznurka.

Przygotujcie sobie kolorowe nici i sznurek. Wybierzcie jedną z oglądanych ilustracji (miejsce lub zabytek) i ułóżcie przy ich pomocy wybraną kompozycję.

 4.      „Spacer krętą uliczką” – zabawa ruchowa.

Do tej zabawy będziecie potrzebowali kogoś dorosłego oraz klocków. Ułóżcie z nich trasę, którą za chwilę będziecie się poruszali. Osoba dorosła zawiąże wam oczy, np. apaszką. Będzie ona waszym przewodnikiem. Przewodnik poprowadzi was po trasie (uliczce) utworzonej z klocków, posługując się określeniami kierunków, np. prosto, w prawo, w lewo. Jego zadaniem jest doprowadzić was do końca uliczki. Oczywiście później można zrobić zamianę (dorosły porusza się a dziecko jest przewodnikiem).

 5.      „Jakie jest twoje miasto?” – ćwiczenia językowe.

Spróbujcie opisać swoje miasto. Nie mogą to być jednak przypadkowe określenia, lecz wyrazy rozpoczynające się kolejnymi literami z wyrazu BIAŁYSTOK (omijamy literę Y).

Przykład: B – bajeczny, I – interesujący, A – atrakcyjny, Ł – ładny, S – słoneczny, T – trwały, tajny, O – ogromny, K – kształtny, kwiecisty.

 6.      „Moje miasto” – wprowadzenie piosenki.

Wiemy, że lubicie słuchać piosenek, dlatego przygotowałyśmy wam jedną do posłuchania. Może komuś z was uda się nauczyć dzisiaj refrenu.  Możecie włączać ją w wolnej chwili. Możecie również przy niej potańczyć.

https://www.youtube.com/watch?v=z29ZIUHAUdY

 

Rozmowa na temat piosenki:

- O jakim miejscu jest piosenka?

- Jakie ono jest?

- Co się dzieje na ulicach?

- W jakim celu będziemy budować most?

 

Po południu możecie uzupełnić fioletowe karty pracy na stronie 20 i 21.

 

Pozdrawiamy was serdecznie

         Pani Ela i pani Agnieszka