„Eko gra” konstruowanie gry

Dziś porozmawiajcie o ulubionych waszych zabawkach, grach.

- Co zrobić z zabawką, która nam się znudziła, ale jest w dobrym stanie?
- Co zrobić jeśli  zabawka nie działa, bo wyczerpały się baterie?
- Co zrobić z zużytymi bateriami?
Zobaczcie film „Eko Janek o bateriach” https://www.youtube.com/watch?v=yjykqreeQvg a wszystkiego się dowiecie.

Rodzicu uświadom dziecku, że zakrętki można wyrzucić, albo wykorzystać, zrobić coś nowego  (np. pionki do gry).

Proponujemy grę „Zdobywamy zakrętki”

Przygotujcie: dwie kostki: z kolorami(możemy nakleić kolory na tradycyjnej) i tradycyjna z oczkami od 1 do 5, nakrętki w pięciu kolorach.

Dziecko rzuca dwiema kostkami jednocześnie: z kolorami i tradycyjną. Liczy oczka na kostce i mówi jaki kolor wylosowało. Następnie zabiera tyle nakrętek, ile oczek było na kostce, w takim kolorze jaki wylosowały. Zabawę powtarzamy kilka razy, aby dziecko miało przynajmniej 10 nakrętek.

Zobaczcie bajkę edukacyjno-proekologiczną, w której usłyszycie wiele ważnych rad https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY

Proponujemy grę „Eko gra”

Przygotujcie: arkusz papieru, kartki, kredki lub mazaki, kostkę, coś co może być pionkiem (nakrętki).

Tworzymy własną grę. Dorosły rysuje duży owal lub linię (jak rzeczka). Dziecko na niej odrysowuje kształt np. klocka lub nakrętki- to będą pola w grze. Dobrze by było, gdyby dziecko samo wykonało to zadanie. Nauczy się dokładnego odrysowywania, przez co będzie ćwiczyć cierpliwość, doprowadzanie pracy do końca, usprawni rękę i będzie miało satysfakcję z dobrze wykonanego zadania. OCZYWIŚCIE CHWALIMY DZIECKO ZA PRACĘ. Jeśli jest trochę niecierpliwe wspieramy, możemy rozłożyć zadanie w czasie. Argumentujemy tym, że to JEGO gra. Niektóre pola kolorujemy, bo jeśli trafimy na nie w czasie gry- trzeba będzie odpowiedzieć na pytania, a udzielnie dobrej odpowiedzi pozwali przesunąć się o dwa pola do przodu. Zaznaczcie początek- start i koniec- metę gry. Rzucamy kostką i liczymy oczka- i o tyle pól przesuwamy swój pionek. Kto pierwszy dojdzie do mety wygrywa.

 Propozycja pytań:

  •  1.Czy śmieci należy  wyrzucać do specjalnych pojemników?
  •  2.Co wrzucamy do worka w kolorze brązowym? (biodegradowalne odpady resztki roślinne i skorupki jajek )
  •  3.Czy możemy wyrzucać do pojemnika na odpady zmieszane zużyte baterie z zabawek?
  •  4.Co wrzucamy do worka w kolorze żółtym (plastik, metal)
  •  5.W jakim kolorze jest pojemnik do którego wrzucamy makulaturę?
  •  6.Jeśli zjesz frytki to gdzie wrzucisz torebkę, do odpadów zmieszanych, czy papierowych?

  ( zmieszanych, bo papier jest pobrudzony tłuszczem)

 

Jak znudziły się Wam wasze gry, to teraz możecie sami wymyślić nową grę. I to Wy ustalacie zasady!                                                    Dobrej zabawy !!!

 

Grajmy z dziećmi w różne gry. Nasza propozycja ma na celu rozwijanie świadomości i postawy proekologicznej. Tak jak każda gra uczy przestrzegania zasad. Grając, dziecko uczy się  przeżywania emocji przy wygranej czy przegranej!- podpatrują też nasze reakcje.

Nauczmy dziecko cieszenia się kiedy mama, siostra wygra. To bardzo potrzebne umiejętności wykorzystywane w codziennym życiu.

 

Proponujemy chętnym filmy z serii: Rodzina Treflików - "Śmieci"

https://www.youtube.com/watch?v=3B5JRCqt8HU