„Segregujemy śmieci” – zabawa dydaktyczna o treści matematycznej

Cele:

- tworzenie zbiorów przedmiotów według rodzaju;

- porównywanie liczebności zbiorów, stosowanie określeń: mniej, więcej, najmniej, najwięcej, tyle samo;

- utrwalanie umiejętności liczenia w indywidualnym zakresie;

 

Na początku obejrzyjcie krótką bajkę pt „ Staś i segregacja śmieci”, przypominającą Wam informacje, które będą potrzebne do dzisiejszej zabawy matematycznej:

- Ile jest pojemników do segregacji śmieci? ( 5 pojemników)

- Jakie mają kolory? ( zielony, niebieski, żółty, brązowy , czarny ) 

- Co do nich wrzucamy, a czego nie wolno?

- Dlaczego segregujemy śmieci?

 

https://www.youtube.com/watch?v=BGnBQTE3oqU (bajka „ Staś i segregacja śmieci”)

Potrzebne będą:

- kartoniki z obrazkami odpadów ( Można wydrukować lub narysować samemu. Kartoników jest 18 )

https://i.pinimg.com/236x/2a/88/f3/2a88f387c7625f9c1540c1edcb1b7cc0.jpg

 

 - coś co będzie pełniło zadanie pojemników na śmieci

 np. 5 kartek w odpowiednim kolorze lub  5 nitek, sznurków, wstążek w danych kolorach, które stworzą pętelki lub 5 miseczek, kubeczków z zaznaczonym kolorem np. nakleić ,zrobić kropkę w danym kolorze itp

 

Przebieg zabawy: 

Na środku leżą wszystkie kartoniki.

- Ach jaki bałagan, ktoś wyrzucił śmieci i ich nie posegregował!  Ktoś nie dba o naszą planetę Ziemię. Ile tu śmieci?

- Policzcie ile śmieci jest na gromadce? Dziecko liczy w miarę możliwości samo lub z pomocą dorosłego. ( 18)

- Przyjrzyjcie im się uważnie, jak możemy je posegregować, aby można było je wykorzystać ponownie. ( do 5 pojemników) trzeba omówić , co którego pojemnika wrzucamy. Następnie dziecko rozkłada kartoniki w odpowiednie miejsca. ( powinno być tak)

  • Żółty  (tworzywa sztuczne, metal)  5 obrazków

( zgnieciona butelka, puszka po napoju, karton po mleku, reklamówka, puszka po konserwie) 

  • Niebieski (papier) 6 obrazków

 ( rolki po papierze toaletowym, karton, biały papier, brązowy papier, kolorowe kulki papieru, paragon)

  • Zielony ( szkło) 4 obrazki

 ( brązowa butelka, zielona butelka, 3 butelki, przeźroczysta butelka)

  • Brązowy (odpady biodegradowalne) 2 obrazki

( skórka banana, skorupka jajka)

  • Czarny ( odpady zmieszane) 1 obrazek

(wytłaczanki po jajkach)

- Ile śmieci jest w pojemniku żółtym? ( dziecko liczy)

Podobnie ze wszystkimi pojemnikami

- W którym pojemniku jest najwięcej śmieci?

- W którym najmniej?

- Czy więcej śmieci jest w pojemniku niebieskim czy brązowym? ( można zmieniać kolory pojemników)

- W którym pojemniku jest mniej śmieci w niebieskim czy w zielonym? ( można zmieniać kolory pojemników)

Dla chętnych – o ile jest mniej, o ile jest więcej?

- Gdybym wrzuciła jeszcze 1 plastikową butelkę, to w którym pojemniku byłoby więcej śmieci w żółtym czy w niebieskim? ( tyle samo)

- A gdyby śmieciarka opróżniła ze śmieci kosz niebieski, to w którym pojemniku byłoby najwięcej śmieci? ( w żółtym)

itp


Były ćwiczenia umysłowe, a teraz ćwiczenia fizyczne. Zapraszamy do poruszania się !

 

Ćwiczenia gimnastyczne

Cele:

- rozumienie potrzeby dbania o prawidłową postawę ciała;

- rozwijanie sprawności manualnych i motoryki małej;

 

Zakręć kołem i ćwicz” – zabawa ruchowa

https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/  

 

Zabawa przeciw płaskostopiu „ Zabierz mi kocyk”

Dziecko trzyma pod palcami stopy ( nie całą stopą! ) i naciska z całych sił na  mały kocyk, ręcznik itp. nie pozwalając zabrać go innej osobie, która stara się go wyciągnąć.

 

„ Zabawny mecz” – zabawa ortofoniczna 

CELE:

- usprawnianie aparatu mowy,

- przeżywanie sukcesów i porażek,

- kształtowanie umiejętności zgodnego współzawodnictwa,

- zabawa (!)

Opis zabawy

 

Karty pracy cz.4 str 16     https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf