„Gdzie jest powietrze?” – zabawa badawcza

Cele:

- poznanie i zrozumienie zjawiska wiatru;

- uświadomienie roli powietrza w życiu człowieka, roślin i zwierząt;

- rozwijanie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków;

 

Na początku porozmawiajcie z dzieckiem:

- Czy istnieje powietrze?

- Czy widziałeś je?

- Do czego jest potrzebne?

 

Potem w miarę możliwości wspólnie zróbcie doświadczenia.

 1.      Co to jest powietrze?

Potrzebne są

-balon

- pusta plastikowa butelka

https://www.youtube.com/watch?v=ds4Rog1h7bA

Wniosek: Powietrze jest wszędzie, ale go nie widać. 

 2.      Gdzie jest powietrze?

Potrzebne są

- pusta przeźroczysta butelka

- pojemnik z wodą

- kubeczek

- woda

- słomka

https://www.youtube.com/watch?v=Xgcf_IbiVjU

Wniosek: Przez słomkę wydobywały się pęcherzyki powietrza

3.      Czy powietrza można dotknąć?

Poproście, aby dziecko spróbowało dotknąć i złapać w dłoń powietrze. Następnie dajecie dziecku kolorową kartkę papieru. Pokażcie jak ją złożyć, by powstał wachlarz.  Powachlujcie się po twarzy, aby poczuć wiatr.

Wniosek: Powietrza nie można dotknąć, ale można wprawić je w ruch. Ruch ten odczuwamy jako wiatr.

4.      Do czego potrzebne jest powietrze człowiekowi?

Poproście, aby dziecko zatkało nos i zamknęło usta i  przez chwile nie oddychało. Jak długo udało się nie oddychać?

Wniosek: Powietrze jest człowiekowi potrzebne, człowiek musi oddychać.

 

Po eksperymentach porozmawiajcie z dzieckiem o powietrzu.

Wiadomo, że powietrze jest, ale nie można go ani poczuć,  ani zobaczyć. Widzimy jedynie efekty jego działania, czyli, np. poruszające się liście na drzewach. Jest bardzo ważne dla życia ludzi, zwierząt i roślin. Musimy dbać, aby było czyste.

 

Dlaczego musimy dbać o czyste powietrze?

https://www.youtube.com/watch?v=baJQkO9G6uk

 

 

DOŚWIADCZENIE DLA CIEKAWYCH  !!!!

Pompujemy balon bez dmuchania

Potrzebne będą:

- szklana butelka

- ocet

- soda

- lejek

- balon

- łyżeczka

https://www.youtube.com/watch?v=mQEVLe_1gIs

 

Ćwiczenia gimnastyczne

Cele:

- rozumienie potrzeby dbania o prawidłową postawę ciała;

- rozwijanie sprawności manualnych i motoryki małej

 

Zachęcamy do wspólnych zabaw ruchowych w domu. Wykorzystajcie do nich to co macie

 ( pluszowe zabawki, piłki, zakrętki, plastikowe kubki, miski, kosze itd.) Najważniejsze do mieć chęci i dobry humor. Proponujemy skorzystać z linku poniżej. Bawcie się wesoło!!!

 

https://www.youtube.com/watch?v=ZvvewNwtu_c

 

Ćwiczenie przeciw płaskostopiu

Spróbujcie palcami stóp porwać gazetę na jak najdrobniejsze kawałki. A następnie wykorzystując tylko palce stóp skrawki wrzucić do kosza.

 

Karty pracy cz.4, str. 12-13 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

---------------

Karta pracy cz. 4, str. s. 17 

1. „Dbam o środowisko” - gra planszowa – (plansza do druku)

Do gry potrzebna jest kostka i pionki. Startujemy z zielonego pola. Poruszamy się o tyle pól, ile wskaże kostka. Pamiętajmy o polach funkcyjnych. Wygrywa ten gracz, który jako pierwszy dotrze na metę.

2.„Jedziemy na wycieczkę i zabieramy…” – zabawa ćwicząca pamięć

Zabawa polega na tym, że każdy z uczestników po kolei wypowiada pierwszą sekwencję zdania: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy…”, dodając do niej nazwę przedmiotu, który zabiera na wycieczkę. Należy przy tym jednak uwzględnić słowa dodane przez poprzedników. Zabawa wymaga od dziecka koncentracji i skupienia uwagi na tym, co mówią poprzednicy.