„SMOK SEGREGIUSZ” rozmowa na podstawie opowiadania

Witajcie po weekendowej przerwie. Mamy nadzieję, że spędziliście miło czas z najbliższymi.
A teraz my zapraszamy, dziś będziemy ćwiczyć koncentrację i uwagę. Dziecko niech usiądzie wygodnie w dowolnym miejscu i skoncentruje się na swoim oddechu - wsłucha się w oddech. Oddycha niech swobodnie i powoli, aby poczuć ciszę i spokój. A kiedy jest już wyciszone próbuje zauważyć np.:

- trzy dźwięki, które może usłyszeć,

- cztery rzeczy, które może zobaczyć,

- dwa zapachy, które czuje,

- cztery rzeczy, które może dotknąć,

- jeden smak, który czuje.

 

Rodzicu przeczytaj dziecku opowiadanie „Smok Segregiusz”, a następnie zadaj kilka pytań dotyczących treści; służy to rozwijaniu umiejętności dziecka w wypowiadaniu się na określony temat.

 - Co  lubił robić smok Segregiusz?

- Co smuciło smoka?

- Jaki sen miał Olek?

- Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?

- W jaki sposób możemy chronić przyrodę?

 

„Smok Segregiusz      E.Stadmiiller

Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rękawiczek- maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł- podskakiwał z radości. Jednego Sergiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek.

- Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki?- rozmyślał- Jeśli już nie chcą się nimi bawić, przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać. O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?

- Czy myślisz o tym samym co ja?- spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się niewiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce.

Sergiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i ciężko westchnął. Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza- zaproponowała Gwiazduszka, a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.

- Spróbujmy zgodził się smok.

- Tato, tato- zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy.- Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.

- Rycerski? –zainteresował się tato.

- Jasne, że rycerski- kiwnął głową Olek. - Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem… ze śmieciami.

- Z czym?- oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.

- Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem- oświadczył dumnie rycerz z przedszkolnej grupy.

- Jestem z ciebie dumny- oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.

- Ten bałagan na trawnikach to naprawdę ogromny problem- rozmyślał tata jadąc do pracy.- Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega-architekt krajobrazu-głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przedszkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.

- Tylko pamiętaj o koszach na śmieci- przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura. Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk  i huśtawek.

- Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci- podsumował jego pracę tato.

Prosimy Rodzicu wyjaśnij dziecku jakie sposoby na segregowanie śmieci macie w waszym domu. Możecie zaprezentować kolorowe worki do których należy wkładać posegregowane śmieci (kolor niebieski - papier; kolor zielony - szkło; kolor żółty - metal i plastik, kolor brązowy – odpady biodegradowalne; kolor czarny - odpady zmieszane). Poproś dziecko o pomoc w segregacji śmieci pojawiających się w domu, wspólnie segregujcie śmieci. Nie bójcie się włączyć w tę codzienną czynność swoje dzieci- uzyskacie pomoc, a dzieciom będzie to sprawiało ogromną frajdę.

Proszę, teraz powtórzcie kilkakrotnie rymowankę „Kosz na śmieci” -warto w ten sposób ćwiczyć pamięć (można rymowankę mówić podczas segregacji śmieci)

Kosz się zawsze bardzo smuci,

Gdy ktoś papier obok rzuci

Pamiętają wszystkie dzieci,

By do kosza wrzucać śmieci.

„Pomysłowy obrazek” praca plastyczna. Na kartce z bloku ułóżcie obrazek według własnych pomysłów. Do ułożenia obrazka wykorzystajcie niepotrzebne zużyte: nakrętki, słomki, papierki itp. Po ułożeniu obrazka można kompozycję przykleić również dorysować brakujące elementy lub dolepić z plasteliny. Liczymy na kreatywność dzieci. Prace możecie sfotografować i przesłać na maila grupy.                                                                                                      Powodzenia!

Proponujemy do obejrzenia film animowany „Pan Sprzątalski-Porządkowo” https://www.youtube.com/watch?v=GwD5Pzc99Bs