CHRONIMY ZIEMIĘ

Cele: - stwarzanie możliwości do dzielenia się swoimi doświadczeniami; - doskonalenie zdolności odwoływania się do zdobytej wiedzy; - wdrażanie do poprawnego budowania zdań; - ćwiczenie koordynacji słuchowo – ruchowej; - naśladowanie ruchem i gestem słów piosenki; - rozwijanie analizy syntezy słuchowej.

 

1. Opowieść ruchowa „W lesie”

Na początek zapraszamy Was na wycieczkę do lasu – „włączcie” swoją wyobraźnię, bo to będzie wycieczka w wyobraźni :)

(Rodzic czyta tekst opowieści, dziecko wykonuje ruchy, o których jest mowa)

Wyruszamy na wycieczkę do lasu (maszerujemy po pokoju). Idziemy po ścieżce, która robi się coraz węższa (idziemy noga za nogą, jak po wąskiej ścieżce). Las staje się gęsty – trzeba się schylać, przechodzić pod gałęziami, rozchylać zarośla (wymyślamy różne sposoby przedzierania się przez las). Co jakiś czas odpoczywamy - zatrzymujemy się, rozglądamy, nasłuchujemy odgłosów lasu: śpiewu ptaków (wykonują skłony głowy w tył, na boki, skręty), stukania dzięcioła (w przysiadzie, uderzamy palcami o ziemię). Idziemy dalej. Widzimy w oddali sarny na polanie (czworakujemy w różnych kierunkach). Wchodzimy na polanę pełną kwiatów. Biegamy radośnie, podskakujemy. Zmęczeni zabawą, kładziemy się na trawie. Zasypiamy. Las szumi: szu, szu, szu

Hej! Hej! Obudźcie się już!!! Jak podobała wam się wycieczka? Jak było w lesie? Dobrze Wam się spało? Pewnie tak, bo w lesie jest bardzo zdrowe powietrze, dzięki dużej ilości drzew. Aby dowiedzieć się jak ważne są drzewa i lasy, obejrzyjcie filmik dostępny pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=jZItk9VTk78

2. Rozmowa na podstawie wiersza A.Widzowskiej „Strażnicy przyrody”

A teraz otwórzcie swoje fioletowe karty pracy „Nowe przygody Olka i Ady”, cz.4 na str.12-13 lub skorzystajcie z linku: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf Posłuchajcie znajdującego się tam wiersza ”Strażnicy przyrody” – może go wam przeczytać rodzic, lub możecie skorzystać z linku z jego nagraniem: https://www.youtube.com/watch?v=hXWvpj9NgTY Słuchajcie uważnie (możecie nawet posłuchać  dwa razy :)) i popatrzcie na obrazek, a potem odpowiedzcie na pytania:

− Co robiły dzieci w lesie?

− Co mówiły zwierzęta o dzieciach?

− Jak wy zachowujecie się w lesie?

Mamy nadzieję, że Wy, podobnie jak dzieci z wiersza, też jesteście strażnikami przyrody.

 

3. „Ochroń Ziemię” – zabawa taneczna do piosenki

 

A więc nasi kochani „strażnicy” dbajcie o przyrodę i o całą naszą planetę Ziemię! Aby Was jeszcze bardziej do tego zachęcić zapraszamy do  posłuchania piosenki „Ochroń Ziemię”, dostępnej pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=92ySNopG43Y oraz do zabawy tanecznej przy tej piosence – wykonujcie ruchy przyporządkowane poszczególnym wersom:

 

Mieszkamy na wielkiej kuli.  (Stoicie w lekkim rozkroku, rysujecie rękoma w powietrzu przed sobą dużą kulę)

Ta kula to nasza Ziemia. (krzyżujecie dłonie na piersiach, kołysząc się bez odrywania nóg od podłogi)

Dorośli ciągle na tej Ziemi (wykonujecie „młynek” rękoma nad głową)

chcą wszystko zmieniać. (wykonujecie „młynek” rękoma przed sobą)

Wycinają drzewa, śmiecą na leśnej łące (łapiecie się za głowę i kiwacie nią na boki)

czarny dym z kominów leci   (unosicie ręce nad głowę i falujecie nimi naśladując dym z komina)

i zasłania słońce. (zasłaniacie dłońmi twarz)

 

Refren x 2:

Ochroń Ziemię, (krok do przodu, krok do tyłu)

bądź jej przyjacielem.  (krok do jednego boku, krok do drugiego boku)

Ty i ja (ręce do przodu, ręce na siebie)

– jest tu dzieci wiele. (ręce przed siebie i rozsuwamy je na boki)

Im więcej nas, (obrót wokół siebie z rozłożonymi na boki rękami)

tym dla Ziemi lepszy czas. (obrót wokół siebie w drugą stronę z rękami wyciągniętymi w górze)

 

Gdy wszystkie na świecie dzieci  (maszerujecie w miejscu)

zadbają o piękno Ziemi, (klaskacie w dłonie)

to wszystko skończy się szczęśliwie, (podskakujecie z wyciągniętymi w górę rękami)

nic się nie zmieni. (powoli kucacie machając rękami na boki – jak wycieraczki w samochodzie :))

W ogromnym kosmosie (powoli podnosicie się z kucania „rysując” rękoma wielkie koło)

Ziemia się nie zgubi, (obracacie się wokół siebie)

gdy ją każdy (wyciągacie ręce przed siebie)

mały człowiek  (trzymacie ręce nad podłogą, jakbyście pokazywali kogoś małego)

nauczy się lubić. (krzyżujecie ręce na klatce piersiowej)

 

Refren – jak poprzednio

 

Nie przejmujcie się jak taniec nie wyjdzie Wam od razu – to normalne – trzeba poćwiczyć kilka razy, krok po kroku. A jeśli jakieś ruchy Wam nie odpowiadają lub nie potraficie ich wykonać – zmieńcie je, wymyślcie coś swojego i radośnie pląsajcie :)

Wesołej zabawy!

3. "H jak hamak" - zabawa dydaktyczna

Otwórzcie swoje Karty pracy "Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2", na stronach 70–71, lub skorzystajcie z linku: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=73 Na obrazku możesz zobaczyć, jak Olek i Ada spędzają wiosenny dzień na podwórku.

Odpowiedz na pytania:

-Po czym możemy poznać że jest to wiosenny dzień?;

-Co można robić wiosną na podwórku?;

-Co  robią Olek i Ada?

-Na czym leży Olek?

-Na jaką głoskę rozpoczyna się słowo hamak?

 -Podziel słowo hamak na sylaby (ha-mak) i na głoski (h-a-m-a-k). Policz, ile w słowie jest sylab (2), a ile głosek (5).

-Następnie wymień inne słowa, w których głoskę „h” słychać na początku (np. Hubert, hulajnoga, huśtawka, hydrant…, itd.)

Jeśli nie potrafisz wymienić zbyt dużo takich słów, możesz obejrzeć sobie bajkę o literce H i dowiedzieć się jakie jeszcze słowa się na nią zaczynają: https://www.youtube.com/watch?v=1_3R9SYCpEM

-Obejrzyj litery h,H w kartach pracy i opisz ich wygląd - co Ci przypominają, do czego są podobne?

-Wódź palcem po literze „h”: małej i wielkiej, pisanej  - zgodnie z kierunkami, które wskazują czerwone strzałki.

-Popatrz na model wyrazu hamak (niebieskie i czerwone prostokąciki) – na niebiesko oznaczamy spółgłoski, a na czerwono samogłoski -  litera ”h” to spółgłoska i oznaczamy ją na niebiesko – zamaluj teraz wszystkie litery „h” (małe i wielkie) w wyrazach na str.71 (lub wskaż je na monitorze).

 

Teraz możesz wykonać też zadania ze str. 72-73 w kartach pracy: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=74, jeśli nie masz ich w domu możesz je tylko wraz z rodzicem omówić, lub wykonać podobne zadanie na kartce.

Możesz też narysować obrazkowy albumu litery „h”. Na kartce papieru narysuj jak najwięcej obrazków, których nazwy zaczynają się na głoskę „h”. Opowiedz, co namalowałeś/łaś i poproś kogoś starszego o podpisanie  każdej ilustracji lub spróbuj podpisać je samodzielnie.

 

Czekamy na wiadomości,  jak poszły Wam dzisiejsze zadania.

Przytulamy i ściskamy wirtualnie :)

Panie Ania i Ula