Gdzie wyrzucamy śmieci?

 

Cele:

- wdrażanie do szanowania przyrody, uwrażliwianie na jej piękno;

- uświadomienie roli przyrody w życiu człowieka;

- kształtowanie umiejętności segregowania odpadów;

- naśladowanie ruchem i gestem słów piosenki;

 

Witajcie Dzieciaki,

Nie wyobrażacie sobie, od kogo dzisiaj w skrzynce pocztowej znalazłam list! Napisała do Was Pani Ziemia. Była tam prośba o to, żeby koniecznie trafił on do dzieci z grupy VIII, z  przedszkola, które mieści się przy ulicy Zagórnej.

Nie mogę zawieść Pani Ziemi, więc przedstawiam wam treść tego listu.

 

Drogie Dzieci,

Piszę do Was list, gdyż mam zmartwienie i liczę na Waszą pomoc. Bardzo martwię się o zaśmiecane przez ludzi plaże, rzeki, jeziora, morza i oceany. Przyroda jest zatruwana, niszczona. Mieszkańcy miast i wsi produkują olbrzymie ilości śmieci. Niektórzy, chcąc się ich pozbyć, wywożą je do lasu albo palą w piecu. Na sklepowych półkach jest mnóstwo towarów i często trudno się oprzeć przed ich zakupem w nadmiernej ilości. Opakowania po nich to śmieci, których wciąż przybywa. Pamiętam, że kiedy Wasi dziadkowie byli dziećmi, oddychali czystym powietrzem, używali wielorazowych siatek na zakupy, a zamiast napojów w kartonikach i plastikowych butelkach, mamy gotowały smaczne kompoty z owoców. Czy macie pomysł na naprawę i ochronę środowiska, tak aby nasze domy i miasta oraz lasy i rzeki były czyste i piękne?

Wasza Ziemia

 

Porozmawiajcie chwilę z dorosłym na temat wysłuchanego listu. Jak myślicie, dlaczego Ziemia napisała list do dzieci? Czy możemy w jakiś sposób pomóc Ziemi?

 

  1. Obejrzyjcie teraz film. Może on pomoże wam odpowiedzieć na te pytania.

FILM

 

  1. 2.      „Szczęśliwa i nieszczęśliwa Ziemia”- uzupełnianie zdań.

Przygotujcie teraz dwie niewielkie kartki. Na jednej z nich narysujcie uśmiech, na drugiej natomiast smutną minę. Dorosły będzie wam czytał zdania, wy natomiast będziecie uzupełniali je jednym z dwóch wariantów: ……Ziemia jest szczęśliwa (podnosicie wtedy  w górę kartkę z uśmiechem), bądź ….Ziemia jest nieszczęśliwa (podnosicie kartkę ze smutną miną).

  • Kiedy na zakupy bierzesz torbę z materiału, a nie z folii,……..;
  • Kiedy papier, szkło i plastik wrzucasz do specjalnych pojemników na śmieci,….;
  • Kiedy rysujesz na obu stronach kartki papieru,….;
  • Kiedy kupujesz papier toaletowy, chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe oraz artykuły papiernicze wykonane z papieru z makulatury,…;
  • Kiedy wyrzucasz śmieci na spacerze w lesie,…;
  • Kiedy wrzucasz do rzeki papierki po batonikach,…;
  • Kiedy ludzie jeżdżą na rowerach zamiast samochodami,…;
  • Kiedy płoszysz dzikie zwierzęta,…;
  • Kiedy dokarmiasz głodne zwierzęta,…;
  • Kiedy ludzie używają środków chemicznych podczas uprawy roślin,…;
  • Kiedy ludzie wycinają lasy,…;

 

  1. Zabawa ruchowa „Ziemia, woda, powietrze”.

Do zabawy możecie zaprosić rodzeństwo.

Poruszacie się w dowolny sposób po pokoju. Na hasło : Ziemia – przykucacie i dotykacie dłońmi podłogi; na hasło : Woda – prostujecie się i chwytacie dłońmi za kolana; na hasło : Powietrze – podnosicie ręce do góry i obracacie się wokół siebie na palcach.

 

  1. Dla sprawdzenia wiadomości, które już posiadacie proponujemy udział w zabawie pt. „Segregacja śmieci”,  która ukryła się w tym linku :

 

https://wordwall.net/pl/resource/1163447/przyroda/segregacja-%c5%9bmieci

 

Mamy nadzieję, że nie mieliście z tym trudności. Jeśli się komuś nie udało za pierwszym razem, to może zadanie powtórzyć .

 

  1. Chciałybyśmy, abyście wysłuchali piosenki, która nosi tytuł „Ochroń Ziemię”. Spróbujcie naśladować ruchem czynności, o których jest w niej mowa. Przypomnijcie sobie, jak robiliśmy to w przedszkolu. Jeżeli ktoś z was ma ochotę, to może wymyślić do niej własny układ taneczny. A w naszej grupie tancerzy i ciekawych pomysłów przecież nie brakuje.

Taka mała podpowiedź : łatwiej wam będzie naśladować słowa ruchem, gdy piosenki będziecie słuchali po raz drugi. Za pierwszym razem wysłuchajcie jej w skupieniu.

 

PIOSENKA "OCHROŃ ZIEMIĘ"

 

  1. Pamiętacie postać, która wprowadziła nas wirtualnie w świat literek? Tak, macie rację, to UBU. Dzisiaj chciałby opowiedzieć wam o literce „H”

Po obejrzeniu filmu spróbujcie wymienić kilka wyrazów, które zaczynają się tą literką. Jak będziecie uważnie oglądali, to nie sprawi wam to kłopotu. Być może komuś przyjdzie do głowy wyraz, który w środku ma literkę „H”.

                                                                                                   Miłego oglądania.

 

https://www.youtube.com/watch?v=1_3R9SYCpEM

 

Zadania na popołudnie : uzupełnijcie karty pracy „Litery i liczby” na str. 70, 71, 72 i 73. Narysujcie alfabet obrazkowy z literą „H”.

 

                    Pozdrawiamy Was serdecznie

                          Pani Ela i pani Agnieszka