Prosimy o informację zwrotną na adres mailowy naszej grupy: ps78bial.grupa1@gmail.com

Pani Edytka i pani Ewa

 

„SZARE NA SZARYM”-  rysowanie kredkami fal, spirali, kół, zamalowywanie szarą farbą

 

Cele:

Wzbogacanie doświadczeń plastycznych, kształtowanie umiejętności graficznych, rozumienie symboli

 

  1. Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu „CO TO ZA ZAPACHY”

Pomoce:

- Małe słoiczki z nakrętkami

- Paski papieru w kolorze zielonym i czarnym (po 5szt. Każdego koloru ) lub klocki w takich samych kolorach.

-chustka lub szalik

Do każdego słoiczka wkładamy inną rzecz wydzielającą zapach i zakręcamy nakrętką:

- rozgnieciony czosnek

-płyn do płukania tkanin

-skórkę z cytryny

-kapustę kiszoną

- perfumy parę kropel

Jeżeli ktoś nie posiada któregoś ze składników może zastąpić innym.

Dziecku zawiązujemy oczy chustką tak, aby nic nie widziało. Kolejno odkręcamy słoiczki i dajemy powąchać-  dziecko wącha i odgaduje co to za zapach (za każdym razem słoiczek zakręcamy)

Teraz dziecko może zdjąć chustkę z oczu.

Podajemy mu paski papieru (lub klocki) w dwóch kolorach i umawiamy się, że”

ZIELONY- oznacza zapach przyjemny

CZARNY-  oznacza zapach nieprzyjemny.

ZADANIEM DZIECKA , będzie powąchanie jeszcze raz zawartości słoiczków i ocena czy dany zapach jest przyjemny i się podoba, czy nieprzyjemny,

Dziecko do każdego zapachu dobiera  odpowiedni kolor papieru lub klocka i kładzie obok słoiczka- jest to informacja  o rodzaju zapachu (przyjemny, nieprzyjemny) 

 

2. ”Czyste powietrze”- opowiadanie

Przeczytaj dziecku:

Niezależnie gdzie się znajdujemy otacza nas powietrze, w którym unoszą się różne zapachy. Kiedy wyjedziemy na wycieczkę do lasu poczujemy piękny zapach drzew, kory, żywicy , mchu, ale kiedy tylko zmienimy otoczenie i znajdziemy się w pobliżu budynków, fabryk z których wydobywa się dym zaskoczy nas nieprzyjemny duszący zapach. Wydaje nam się nagle że wszystko robi się szare , brzydkie i smutne.

 

PYTANIA DO DZIECKA

- jak myślisz, czy w twoim otoczeniu, okolicy powietrze jest czyste?

-czy dobrze ci się w nim oddycha , dlaczego?

 

3.”SZARE NA SZARYM”- praca plastyczna

Pomoce:

- duży arkusz papieru najlepiej szarego

- zwykła świeczka

-szara farba

-gąbka lub zmywak

Dzisiaj za pomocą rysunku przedstawimy smutny świat zasnuty dymem i spalinami:

- na całej powierzchni kartki świeczką narysuj to co ci się podoba- fale ,koła, spirale, kreski będą one symbolem wydobywającego się z komina dymu

- teraz weź do ręki gąbkę lub zmywak, umocz w szarej farbie i zamaluj wszystko farbą

-zauważyłeś za pewne że farba nie pokryła świecy zostały tu jasne, widoczne miejsca.

Widzicie jaki smutny jest zanieczyszczony świat

 

4. „Deszcz” zabawa ruchowa z elementem biegu

Na słowa rodzica- „deszczyk pada, deszczyk pada”- dziecko biega na paluszkach po pokoju

Gdy rodzic klaśnie w ręce dziecko przykuca- deszczyk spadł .

Zabawę powtarzamy parę razy.