Drodzy Rodzice!

Do 30 kwietnia jesteśmy zobowiązane zapoznać Państwa z arkuszem gotowości szkolnej dziecka. W związku z obecną sytuacją, jedynym sposobem kontaktu z Państwem jest e-mail.  Prosimy o kontakt mailowy na grupowego e-maila ps78.gr6@wp.pl  wszystkich Rodziców, którzy do tej pory do nas nie pisali, gdyż nie posiadamy  Państwa adresów e-mailowych.

 Dziękujemy!

 

Cele zajęcia :

- rozwijanie pomysłowości i inwencji twórczej;

- wdrażanie do estetycznego wykonania pracy;

- poszerzanie wiedzy związanej z hodowlą zwierząt gospodarskich;

- uświadomienie korzyści płynących z hodowli zwierząt;

- poznanie produktów otrzymywanych od zwierząt;

1.  ,,Jakie jest zwierzę?” - zabawa słownikowa

Rodzic zadaje pytanie  Jaki (jaka) jest…? – podając nazwę zwierzęcia, a dzieci wymyślają określenia.

-Jaka jest kura? (mała, głośna, szybka,…)

-Jaki jest kogut? (szybki, głośny, pierzasty…)

-Jaka jest kaczka? (spokojna, powolna…)

-Jaka jest krowa? (duża, łagodna, czarno-biała, spokojna…)

-Jaki jest koń? (duży, szybki, groźny, kary…)

2. ,,Jakie znamy przysłowia o zwierzętach?”-  zabawa  dydaktyczna

Czy znacie przysłowia, w których występują zwierzęta? Przysłowia i związki frazeologiczne są z nami od zawsze. Wasi rodzice często używają zwrotów, których znaczenia nie zawsze rozumiecie i nie należy ich tłumaczyć dosłownie. Poznajcie kilka z nich i spróbujcie razem z rodzicami zinterpretować ich znaczenie:

  • Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała! – przysłowie dotyczy sytuacji, gdy ktoś nie zachował należytej ostrożności i poniósł tego konsekwencje.
  • Żyć jak pies z kotem – czyli mieć z kimś napiętą sytuację lub żyć w niezgodzie.
  • Mieć węża w kieszeni – oznacza osobę, która jest skąpa i niechętnie dzieli się pieniędzmi.
  • Baba z wozu, koniom lżej – dotyczy sytuacji, gdy ktoś lub coś jest dla nas uciążliwe.
  • Myszy harcują, gdy kota nie czują – przysłowie w obrazowy sposób ukazuje zachowanie pracowników, gdy nie ma szefa, lub dzieci, kiedy rodzice są poza domem. Wówczas w podopiecznych budzi się swawola, ponieważ nie mają nadzoru.
  • Nosił wilk razy kilka, ponieśli i wilka – powiemy tak o człowieku, który cały czas robił coś złego bądź kogoś wykorzystywał, a w rezultacie albo poniósł konsekwencje, albo sam został wykorzystany.
  • Człowiek człowiekowi wilkiem – oznacza, że nie zawsze jeden człowiek jest życzliwy i dobry dla innego.
  • Siedzieć jak mysz pod miotłą – zachowywać się tak, aby nie zwrócić na siebie uwagi i nikomu nie przeszkadzać.
  • Robota nie zając, nie ucieknie – to po prostu zachęta do odpoczynku.
  • Zapomniał wół, jak cielęciem był – pouczanie kogoś młodszego, że jego zachowanie jest nieodpowiednie, mimo że nasze zachowanie w młodości było podobne.
  • Patrzy jak wół na malowane wrota – patrzeć na coś bezmyślnie, bezrefleksyjnie.
  • Nie wywołuj wilka z lasu – to przestroga mówiąca o tym, aby nie wywoływać sytuacji, która będzie dla nas nieprzyjemna.
  • Jajko mądrzejsze od kury – dotyczy sytuacji, gdy młodsza osoba chce być mądrzejsza od starszej.
  • Grosz do grosza, a będzie kokosza – jeżeli będziemy na coś cierpliwie odkładać, w rezultacie będziemy mogli pozwolić sobie na więcej.
  • Krowa, która dużo ryczy, mało mleka daje – przysłowie poucza nas, że nie zawsze ten, kto dużo mówi, dużo robi. Możemy też powiedzieć tak o kimś, kto lubi się chwalić, a w rzeczywistości jego przechwałki nie mają nic wspólnego z prawdą.
  • Pierwsze koty za płoty – spróbować czegoś pierwszy raz z lepszym lub gorszym rezultatem.

3. Teleturniej wiedzy o zwierzętach

Sprawdź swoją wiedzę na temat życia zwierząt hodowlanych.

https://wordwall.net/pl/resource/1169828/polski/zwierz%c4%99ta-wiejskie

 

4. ,, Dopowiadanie skojarzeń”- zabawa dydaktyczna

Rodzic mówi nazwę zwierzęcia, a dzieci dopowiadają kojarzące się z nim słowo (z wierszy, z bajek, opowiadań, piosenek).

kaczka – dziwaczka

kaczątko – brzydkie

koza (kozucha) – kłamczucha

kot – Filemon, w butach

kurka – Czubatka

królik- Bugs

świnka- Peppa

 

5. Kto jest moją mamą, a kto tatą?

Rodzic wymienia nazwę młodego zwierzęcia, zadaniem dzieci jest powiedzenie jak nazywają się dorosłe zwierzęta (samica i samiec).                 

cielątko – krowa, byk

koźlątko – kozioł , koza

jagniątko – baran, owca

prosiątko- knur, maciora (locha)

kurczątko- kogut ,kura

gąsiątko- gąsior, gęś

kaczątko- kaczor, kaczka

szczeniaczek- suka, pies

kociątko- kocur, kotka

źrebię- ogier , klacz

 

6. Dopasuj zwierzęta

Połącz dorosłe zwierzęta z młodymi.

https://learningapps.org/10688545

https://learningapps.org/10797643

 

7. Makieta wiejskiego podwórka

− Jakie budynki powinny się znaleźć na wiejskim podwórku ? (obora, stajnia, kurnik, chlew…)

− Jakie zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku?

Przygotujcie :kolorowe czasopisma, kredki, zdjęcia/obrazki zwierząt z wiejskiego podwórka, tekturki, klej, plastelina, zielone farby, pędzel, prostokątny kawałek styropianu, pudełko, papier kolorowy, bibuła, wykałaczki.

Etapy pracy:

• Dzieci wycinają z kolorowych czasopism obrazki/zdjęcia zwierząt, które można spotkać na

wiejskim podwórku (lub je rysują).

• Dzieci przyklejają obrazki/zdjęcia na tekturkach i umocowują je plasteliną lub klejem- taśmą do wykałaczek. Możecie również ulepić zwierzęta z plasteliny lub masy solnej (poniżej znajdziecie link do instruktażu)

 

• Jeśli posiadacie kawałek styropianu pomalujcie go zieloną farbą. Jeśli nie posiadacie styropianu możecie wykorzystać pudełko po butach.

• Możecie wykonać różne ozdoby z dostępnych materiałów np. płot z wykałaczek, staw i kwiatki z bibuły, budynki gospodarcze.

Możecie również stworzyć takie makiety wiejskiego podwórka:

https://pl.pinterest.com/pin/444871269439474100/

https://pl.pinterest.com/pin/4574037110442259/

https://pl.pinterest.com/pin/319263061080970680/

https://www.youtube.com/watch?v=dB4kS0Djb_M  

https://www.youtube.com/watch?v=64jOmOx9U-o

8. Dla chętnych

-Wykonaj zadania z fioletowych  kart pracy ,,Nowe przygody Olka i Ady” cz. 4 na stronie 10 i 11.

-Sprawdźcie swoją wiedzę grając w ,,Milionerów”.

https://learningapps.org/572683

 

Miłej zabawy. Koniecznie pochwalcie się swoimi pracami. Czekamy z niecierpliwością na wiadomości od Was.

 

Pozdrawiamy,

Pani Ania i Ula

…………………………………………………………………………………………………...

 

Zdrowo jem, więcej wiem - ,,Dobre i złe składniki w naszym pożywieniu”

Cele:

1. Zapoznanie dzieci z ważnymi w diecie składnikami pożywienia, ich rolą w organizmie i występowaniem w produktach spożywczych.

2. Zwrócenie uwagi dzieci na zbędne i szkodliwe substancje (zły cukier, zły tłuszcz, sztuczne substancje dodawane do żywności) oraz źródła ich występowania (słodycze, fast-foody).

3. Uświadomienie dzieciom, dlaczego nie powinno się jadać niektórych produktów.

4. Pokazanie dzieciom, jaka jest rola aktywności fizycznej w zalecanym modelu zachowań ucznia.

Zajęcia :

1. Preferencje żywieniowe dzieci

 

 -Jakie produkty jadacie najczęściej?

 -Czym się kierujecie  przy wyborze tych produktów?

-Czy zwracacie uwagę  na  aspekt zdrowotny swojego pożywienia?

 

Z codziennego życia wiecie, że aby rosnąć i rozwijać się, musicie jeść. Podobnie jest też w przypadku zwierząt.

 

-Kto z was ma psa? Czym go karmicie? (mięso, karma dla psów)

Czy psy jadają słodycze, żelki, batoniki?

 

Być może zdarzyło wam się zaobserwować, że pies po zjedzeniu czekoladki czy innego produktu, którego nie powinien jeść, choruje. Często jest tak, że

i wy czujecie się źle, chociaż nie zawsze kojarzycie to z niewłaściwym sposobem odżywiania.

Dziś dowiecie się, jakie składniki znajdujące się w pożywieniu sprawiają, że jedzenie służy naszemu zdrowiu, bądź też nie. Usłyszycie, jaka jest rola tych składników w naszym organizmie.

-Czy potraficie wymienić składniki występujące w pożywieniu? (białka, węglowodany, tłuszcze, składniki mineralne, witaminy). Dziś poznamy je nieco lepiej i dowiemy się, w jakich produktach spożywczych je znajdziecie.

2. Krzyżówka zdrowe odżywianie

Na rozgrzewkę zapraszam was do sprawdzenia swojej wiedzy na temat zdrowego odżywiania.

https://learningapps.org/6947142

3. Pogadanka na temat najważniejszych składników pożywienia

Białko jest to składnik pożywienia niezbędny do budowy nowych komórek ciała – kości i mięśni, a więc do tego, abyście rośli i się rozwijali. Rozwijają się wasze mięśnie, kości, mózg. Macie zapewne w domu zdjęcia z czasów, kiedy byliście jeszcze bardzo mali, potem chodziliście do przedszkola. Trudno poczuć, jak to jest, kiedy się rośnie, ale, oglądając zdjęcia, można zauważyć, jak bardzo się zmieniacie. Po wakacjach wracacie do szkoły i czasem zdarza się, że tak urośliście, że pani i koledzy nie mogą was rozpoznać.

Źródłem białka są produkty mleczne, takie jak: ser, kefir, jogurt, mleko, jak też jajka, ryby, mięso (np. indyk). Białko występuje także w warzywach strączkowych: fasoli, grochu, soczewicy, soi. Warto polubić te warzywa, bo są nie tylko smaczne, lecz także bardzo zdrowe. Aby białko z roślin strączkowych było lepiej wykorzystane przez nasz organizm, powinniśmy je jeść razem z ryżem lub kaszą. A z mięsem i rybami powinniśmy jeść dużą ilość warzyw.

https://gotujmy.pl/gdzie-znalezc-bialko,artykuly-porady-wieszjak-artykul,4819.html

Węglowodany, czyli cukry są źródłem energii dla organizmu, głównie zaś dla mózgu. Dzięki nim mamy siłę, aby biegać, grać w piłkę, ale też uczyć się i myśleć. Węglowodany to niekoniecznie taki cukier, który dosypuje się do herbaty. Ten cukier jest wytworzony przez człowieka. Są jeszcze inne, naturalne cukry – najlepsze dla naszego organizmu – zawarte w owocach, warzywach (w tym: w roślinach strączkowych), ciemnym pieczywie, kaszy, ryżu (najlepiej brązowym) – to są dobre cukry. Dzisiaj będziemy mówić także o złym cukrze.

Tłuszcze są również źródłem energii. Ale nie powinniśmy jeść go za dużo, gdyż odkłada się w tkance tłuszczowej w naszym ciele. Tłuszcz znajduje się głównie w maśle, smalcu, tłustych serach, tłustym mięsie oraz ich przetworach, a także w oleju i oliwie. O ile jest to możliwe, należy wybierać produkty nie smażone, lecz gotowane lub pieczone. Tłuszcz występuje też tam, gdzie zupełnie byśmy się go nie spodziewali, np. w ciastach, kremie, batonikach, cukierkach i większości słodyczy oraz w chipsach, majonezie, sosach, frytkach. Tych produktów powinniśmy zdecydowanie unikać. Tam bowiem występuje zły tłuszcz. Sprawia on, że nie tylko tyjemy, lecz także możemy zachorować. Ale jest też dobry tłuszcz. Możemy go znaleźć przede wszystkim w: rybach, oliwie i olejach, grochu, fasoli, orzechach, migdałach, pestkach dyni i słonecznika. Produkty te powinny często występować w naszej diecie – ryby i warzywa strączkowe przynajmniej dwa razy w tygodniu, migdały pestki, orzechy – nawet codziennie, szczególnie zamiast słodyczy.

Ściągawka, gdzie znajdują się składniki odżywcze

https://motywatordietetyczny.pl/2019/05/gdzie-sie-znajduje-bialko-tluszcz-weglowodany-sciaga-gdy-nie-wiesz-gdzie-co-jest/

4.Zabawa „Nauczyciel ruchów”

Aby być zdrowym i szczupłym nie wystarczy zdrowo się odżywiać – trzeba być też aktywnym fizycznie. Spędzimy teraz kilka minut na zabawie „Nauczyciel ruchów”. Najpierw rodzic prezentuje różne ruchy (w tym śmieszne), a dziecko naśladuje ja. O ile pozwala na to miejsce, mogą być to skoki, podskoki itd.

 

6. Składniki mineralne, witaminy, zły cukier, sztuczne substancje

Aby być zdrowym i by organizm mógł się prawidłowo rozwijać, wasze pożywienie powinno dostarczać wam również witamin i składników mineralnych. Składniki mineralne wapń, magnez, fosfor to składniki budulcowe, potrzebne też do tego, aby nie łamały się kości.

 Czy wiecie, gdzie można znaleźć wapń? W żółtym serze, kefirze, jogurcie, fasoli, warzywach strączkowych.

Witaminy

Bardzo ważną grupę składników pożywienia stanowią witaminy. Wspomagają one przyswajanie podstawowych składników odżywczych, które bez nich nie mogłyby być właściwie wykorzystane.

Znacie jakieś witaminy?

Witamina C

 Kiedy mama podaje wam witaminę C w tabletkach? Wtedy, kiedy jesteście przeziębieni, macie katar, kaszel lub chorujecie na grypę. Witamina C chroni bowiem przed tymi chorobami i pomaga je leczyć. Ale najlepsza jest witamina C w postaci naturalnej.

Gdzie ona występuje?  (w czarnej porzeczce, aronii, owocach cytrusowych, natce pietruszki, jabłkach, gruszkach, papryce i innych owocach i warzywach)

Witamina A

Tak jak pierwsza litera alfabetu, tak też witamina A jest niezwykle ważna. Pomaga ona w utrzymaniu ładnej i zdrowej skóry, dobrego wzroku, ale też chroni przed chorobami i zwiększa odporność organizmu. Źródła witaminy A to przede wszystkim: marchewka, dynia, morele, pomidory, jajka, masło, nabiał, ryby.

Witamina D

Znajduje się ona w skórze i zaczyna działać w organizmie, gdy bawicie się na świeżym powietrzu. Zimą zaś, by jej nie zabrakło, bardzo dobrze jest jeść więcej ryb i jajek.

 Witaminy B

Wyobraźcie sobie, że pod nazwą witamina B kryje się bardzo wiele podobnych do siebie witamin. Dwie z nich to witamina B1 i B2.

Zły cukier

Wspomnieliśmy wcześniej o złym cukrze. Mówimy, że jest zły, bo przyczynia się do próchnicy zębów, boli od niego brzuch i głowa, a dzieci, które jedzą go w dużych ilościach, gorzej się uczą. Jednym słowem – lepiej go unikać. Występuje on przede wszystkim w słodyczach, słodkich napojach gazowanych, chipsach, żelkach, batonikach.  Nie ma w nich żadnych wartościowych składników, o których rozmawialiśmy, ale jest tam zły cukier albo złe tłuszcze.

Sztuczne substancje

Są tam jeszcze bardzo niedobre sztuczne barwniki, sztuczne substancje zapachowe. Kiedy pozbawione dobrych składników produkty dostają się do naszego organizmu, to – aby mogły być strawione – kradną z organizmu takie składniki, jak: wapń, magnez, witaminy B. Poza tym przyczyniają się do powstawania różnych chorób, np. próchnicy, przeziębień, stanów zapalnych, bólów brzucha i głowy.

7. Zdrowe i złe nawyki

https://learningapps.org/903795

8. Podsumowanie:

Jakie produkty warto więc wybierać?

Zastanówmy się wspólnie, co należy zrobić, aby wszystkie potrzebne i wartościowe składniki pożywienia, zamiast tych niepotrzebnych i szkodliwych, znalazły się w waszej diecie?

• Unikanie słodyczy, fast-foodów.

 • Troska o różnorodność pożywienia.

• Jadanie owoców i warzyw.

9. Quiz wiedzy  o zdrowym odżywianiu

https://learningapps.org/1617101

10. Dla chętnych

Zadanie 1

Podziel kartkę papieru na 6 równych kwadratów (rysując jedną kreskę w dół i  dwie kreski w bok) . W każdym z kwadratów narysuj kolejno:

1.Źródło dobrych tłuszczów

2.Źródło dobrych cukrów

3.Źródło witamin

4.Źródło wapnia

5.Źródło złych tłuszczów

6.Źródło złych cukrów

Zadanie 2

Zaproponuj, co możesz przygotować na jutrzejsze zdrowe śniadanie. Narysuj to. Możesz również przygotować wspólnie z rodzicem zdrową propozycję śniadania.

Jakie składniki znajdą się w twoim posiłku? W odpowiedzi na pytanie pomogą ci rodzice.

Powodzenia!