MIERZYMY, LICZYMY, WESOŁO SIĘ BAWIMY!

 

Cele: - rozwijanie umiejętności mierzenia krokami, stopą, łokciem, linijką oraz miarką krawiecką; - uświadomienie stałości miary; - rozwijanie prawidłowego rzutu i chwytu; - rozwijanie skoczności i zwinności;

 

Długi, krótki” – zabawa dydaktyczna o treści matematycznej

 

Na początek obejrzyjcie filmik, który prezentuje, jak możecie bawić się w domu w mierzenie i sprawdzanie długości: https://www.youtube.com/watch?v=blFjFZi15-I

 

A oto zadania do wykonania z rodzicem:

 

  • Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą.

Dziecko mierzy szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno licząc. Później robi to samo rodzic.

- Dlaczego wyszły Wam różne wyniki?

- Czy Wasze stopy są jednakowej długości?

 

  • Mierzenie długości dywanu krokami.

Dziecko mierzy długość dywanu krokami, które głośno liczy. Następnie to samo robi rodzic.

- Dlaczego wyszły Wam różne wyniki?

- Z czym jest związana długość Waszych kroków? (Ze wzrostem)

 

  • Oglądanie narzędzi do mierzenia (potrzebne będą: linijka, miarka krawiecka, miarka stolarska lub budowlana – jeśli posiadacie je w domu) 

Obejrzyjcie sobie dokładnie różne  narzędzia do mierzenia długości – co znajduje się na każdym z nich?  Tak! – znajdują się tam  kreski i cyfry - w taki  sposób oznaczamy centymetry. Centymetr to stała jednostka miary, czyli jest ściśle określona i niezmienna, więc dzięki niej można wszystko rzetelnie zmierzyć (niezależnie od tego, kto będzie mierzył-wynik zawsze będzie taki sam).

 

  • Mierzenie długości linijką

Jak zmierzyć jakąś długość linijką?  Na pewno mogą wyjaśnić Wam to rodzice, możecie też obejrzeć filmik, w którym jest o tym mowa: https://www.youtube.com/watch?v=9Jor_yCIscs

A teraz linijka w dłoń! I zabierajcie się do mierzenia :) Najpierw zmierzcie długości mniejszych przedmiotów np. długość telefonu komórkowego albo kredki, potem  możecie zmierzyć np. długość kartki, lub książki. Jeśli chcecie zmierzyć coś dużo większego – poproście o pomoc rodziców  i przyda się też do tego dłuższe narzędzie – np. miara krawiecka lub budowlana.

 

  • Uzupełnianie kart pracy

Karta pracy „Nowe Przygody Olka i Ady” cz. 4, s. 6 i 7. 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem gazety

(Przygotujcie stronę z niepotrzebnej już gazety)

 

Dzisiaj ponownie ćwiczymy z gazetą – możecie wykonać te same ćwiczenia co we wtorek (są opisane poniżej) lub skorzystać z linku z filmikiem, gdzie zaprezentowane są inne propozycje ćwiczeń z gazetą – „gazetowa joga”: https://www.youtube.com/watch?v=HkPdFnGRFGw 

 

Część wstępna.

• Zabawa ożywiająca: Biegacie z potrząsaniem gazetą trzymaną oburącz w górze. Na klaśnięcie rodzica i hasło: „Burza!”, zatrzymujecie się i – przyjmujecie dowolną pozycję – chroniąc się przed zmoknięciem - wykorzystując gazetę. Hasło: „Słońce!” jest sygnałem do ponownego biegania. Powtórzcie zabawę kilkakrotnie.

Część główna.

• Stańcie w rozkroku, trzymając gazetę w wyprostowanych rękach wykonujcie skłony w przód (10 powtórzeń).

• Wykonajcie klęk podparty, gazetę połóżcie na ziemi pomiędzy rękami, – zginając ręce w łokciach opadajcie tułowiem w  przód, dotykajcie gazety brodą i powracajcie do pozycji wyjściowej (10 powtórzeń). 

• W leżeniu przodem (leżenie na brzuchu) – unoście gazety trzymane za końce oburącz (ręce zgięte w łokciach), dmuchajcie na gazety i wprowadzajcie je w ruch.

• Połóżcie gazetę na podłodze i przeskakujcie przez nie bokiem z jednej strony na drugą (nóżki złączone) (minimum 10 przeskoków).

• Ugniatajcie gazety tak, aby powstały kulki (piłki) – rzucajcie kulkami i chwytajcie je w miejscu, w chodzie, w biegu; rzucajcie i chwytajcie, wykonując dodatkowe zadania, np.: przed chwytem wykonajcie klaśnięcie, lub wykonajcie obrót itp.

Część końcowa

• Maszerujcie we wspięciu na palcach, z kulką na głowie, i przejdźcie do siadu skrzyżnego.

• W siadzie skrzyżnym – wykonujcie skręty głową w prawo i w lewo (z kulką na głowie).

• W siadzie podpartym (dłonie w tyle na ziemi) kulka z gazety położona między stopami – podnoście kulkę stopami (10 powtórzeń)

• Kulka trzymana w otwartych dłoniach przed sobą – ćwiczenie oddechowe – wykonujcie głęboki wdech nosem i próbujcie zdmuchiwać kulki z dłoni.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

„Walk around the farm” – spacer po farmie

Cel:  -utrwalanie nazw zwierząt hodowlanych poprzez zabawy przy piosence

Powitanie 

Na początek przywitajmy się tą samą piosenką, co ostatnio - naśladujcie ruchy wykonywane przez animowane postaci w piosence i próbujcie powtarzajcie słowa i zwroty:

Hello, hello

clap your hands (klaskaj w dłonie)

stretch up high (wyciągnij się w górę)

touch yuour toes (dotknij palców u stóp)

turn around (obróć się)

stamp your feet (tup stopami)

https://www.youtube.com/watch?v=fN1Cyr0ZK9M

Przypomnienie słownictwa

Teraz czas na przypomnienie angielskich nazw zwierząt z wiejskiego podwórka – farm animals – przydadzą się do tego obrazki z poprzedniego zajęcia (karta pracy), można też użyć figurek/zabawek zwierząt (jeśli takie posiadacie)

Pokazujemy dziecku kolejno obrazki i pytamy What is this? Można też poprzykrywać obrazki zwierząt kartkami lub serwetkami i odkrywać je stopniowo, żeby wzbudzić większe zainteresowanie dziecka.

 Goat –koza,    Duck –kaczka,   Horse –koń,    Dog –pies,    Mouse – mysz,    Cow –krowa,  Pig –świnka,   Cheeken – kurczak,    Rabbit – królik,   Cat – kot,    Sheep –owca

Jeśli nie pamiętacie dokładnej wymowy, przypomnicie ją sobie „klikając” na głośniki obok zdjęć zwierząt, dostępne pod linkiem: 

https://learnenglish.britishcouncil.org/vocabulary/beginner-to-pre-intermediate/farm-animals

 

Zabawy przy piosence

 

  • Posłuchajcie piosenki o spacerze po farmie Walk around the farm i powtarzajcie nazwy zwierząt, kiedy je usłyszycie:

https://www.youtube.com/watch?v=EwIOkOibTgM

 

  • Rozłóżcie na ziemi obrazki (lub poustawiajcie figurki) zwierząt z piosenki, czyli: Duck –kaczka,  Horse –koń,  Dog –pies, Cow –krowa,  Pig –świnka,  Sheep –owca, ponownie włączcie piosenkę i wykonujcie, to co znajduje się w poniższej instrukcji:

 

Let's take a walk around the farm,
around the farm, around the farm.
Let's take a walk around the farm,
(chodzimy wokół obrazków lub figurek)


What do you SEE?  
(zatrzymujemy się i robimy przed oczami „lornetkę” z rąk) 


A cow! A cow!  
(dotykamy odpowiedniego obrazka/figurki)
A dog! A dog!  (dotykamy odpowiedniego obrazka/figurki)
A duck! A duck!  
(dotykamy odpowiedniego obrazka/figurki)
A horse! A horse!  
(dotykamy odpowiedniego obrazka/figurki)
A pig! A pig!  
(dotykamy odpowiedniego obrazka/figurki)
A sheep! A sheep!
(dotykamy odpowiedniego obrazka/figurki)

That's what you SEE! (robimy przed oczami „lornetkę” z rąk)

Let's take a walk around the farm,
 around the farm, around the farm.
 Let's take a walk around the farm,
(chodzimy wokół obrazków lub figurek) 

 

What do you HEAR? (zatrzymujemy się i przykładamy ręce do uszu) 


 Moo! (A cow!)
(dotykamy odpowiedniego obrazka/figurki)
Ruff, ruff, ruff! (a dog!)
(dotykamy odpowiedniego obrazka/figurki)
Quack, quack, quack (a duck!)
(dotykamy odpowiedniego obrazka/figurki)
Neigh! (a horse!)
(dotykamy odpowiedniego obrazka/figurki)
Oink, oink, oink (a pig!)
(dotykamy odpowiedniego obrazka/figurki)
Baa! (a sheep!)
(dotykamy odpowiedniego obrazka/figurki)

That's what you HEAR!
(przykładamy ręce do uszu)


Let's take a walk around the farm,
around the farm,around the farm.
Let's take a walk around the farm,
(chodzimy wokół obrazków lub figurek) 


What do you SEE?
(robimy przed oczami „lornetkę” z rąk)

 

  • Kiedy dziecko osłucha się już z piosenką i poczuje się pewniej w zabawie, można ją nieco zmodyfikować – zamiast dotykać obrazków/figurek można wkładać je do jakiegoś pudełka lub koszyczka (podczas pierwszej zwrotki), a następnie je stamtąd wyjmować (podczas drugiej zwrotki) 

 

Ćwiczenia utrwalające – karty pracy

 

Uzupełnijcie karty pracy „I Love BOO” (jeśli macie je w domu – można je jeszcze odebrać z przedszkola) lub otwórzcie link i je omówcie: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/angielski/boo_poziom_b_kp.pdf

-str.37 – połącz zwierzęta z ich ogonami (każde połączenie innym kolorem) i nazwij po angielsku wszystkie zwierzęta z obrazka;

-str.41 - znajdź i policz, ile zwierząt każdego rodzaju ukryło się na ilustracji; pokoloruj odpowiednią liczbę kółek; podaj liczbę i nazwę poszczególnych zwierząt po angielsku (three pigs, six ducks, four cats, two dogs, five rabbits);

-str.42 – nazwij zwierzęta po angielsku i połącz je z ich cieniami.

 

Zadanie dodatkowe dla chętnych – memo on-line: https://www.memozor.com/memory-games/for-kids/farm-animals - wybierzcie opcję 12 kart (12cards – zaznacza się tuż pod grą) i nazywajcie po angielsku zwierzęta, które odsłonicie

 

HAVE FUN! (miłej zabawy!)