„Piosenka ekologiczna”  zabawa ilustrowana ruchem

 

Przypomnijcie piosenkę „Idzie do nas wiosna” utwór dostępny tu:

https://www.youtube.com/watch?v=qoAwQ9WCWSM 

Rodzicu przygotuj dwa słoiki: jeden napełnij czystą woda, a w drugim wodę celowo zabrudź np. ziemią. Następnie niech dziecko ogląda oba naczynia i zastanawia się- co znajduje się w słoikach?; - gdzie jest woda czysta, a gdzie brudna? Na koniec zadaj pytanie -  Z którego słoika napiłbyś się wody? Dlaczego?; - Co by było, gdyby na świecie nie było wody?

Posłuchajcie piosenki „Piosenka ekologiczna” w wykonaniu przedszkolaków

https://www.youtube.com/watch?v=jm8RPfJ4D4s

 „Piosenka ekologiczna”           Autor: J. Kucharczyk

1.Dymią kominy wielkich fabryk,

płynie brudna woda do rzek.

Chcemy oddychać powietrzem czystym,

czystą wodę mieć.

Ref.: Czysta woda zdrowia doda

–to każde dziecko wie.

Czysta woda zdrowia doda

–tobie, tobie i mnie.

2. Smog już pokrywa niebo całe

szarym dymem i szarą mgłą.

W rzekach jest coraz mniej rybek.

Kto to widział, kto?

Ref.: Czysta woda…

Rozmowa na temat wysłuchanego utworu

- Co robią kominy wielkich fabryk?

- Jak myślisz- dlaczego do rzek płynie brudna woda?

- Co to jest smog?

- Dlaczego w rzece jest coraz mniej rybek?

- Dlaczego tak ważne jest, żeby woda wokół nas była czysta?

- Czy melodia piosenki zachęca do maszerowania czy do spania?

Podczas kolejnego śpiewania piosenki  proponujemy zabawę z ilustracją ruchową . W trakcie  zwrotki piosenki dziecko maszeruje, a podczas śpiewania refrenu i słów: to każde dziecko wie - dzieci rozkładają wyciągnięte ręce, podczas słów: tobie, tobie i mnie- rytmiczne wskazują palcem rodziców potem siebie. Proponowana zabawa ruchowa przy muzyce rozwija poczucie rytmu dziecka.

 

„Komu potrzebna jest woda?”- oglądając  książeczki z obrazkami poproście dziecko, aby nazywało przedstawione na nich elementy, określiło czy temu co rozpoznały na obrazku potrzebna jest woda do życia np. kwiatek, drzewo, dziecko- potrzebują wody; a lalka, klocek, piłka- nie potrzebują jej. Rodzicu podkreśl znaczenie wody dla żywych organizmów, zachęcaj  dziecko do jej oszczędzania, a sam bądź w tym najlepszym przykładem do naśladowania.

Ćwiczenie oddechowe z wykorzystaniem wody. Przygotuj: słomkę,  miseczkę z woda. Dziecko według instrukcji rodzica próbuje zrobić np. fale na wodzie (dmucha delikatnie na powierzchnię wody) lub puszcza bąbelki ( zanurza słomkę i dmucha w nią).

Co zrobić z wodą po zabawie??? Podajcie własne pomysły. My proponujemy podlać rośliny w domu, na balkonie, w ogrodzie .

Polecamy do oglądania bajkę „Hibbi - Oszczędzanie wody”
 https://www.youtube.com/watch?v=p0Nr-A7ElxQ