Cele zajęcia :
- zachęcanie do wypowiadania się;

- nabywanie umiejętności budowania opowieści słownych na podstawie opowiadania;

- wykonanie pracy według wcześniej ustalonych etapów;

- doskonalenie umiejętności planowania pracy na całej płaszczyźnie;

 

1. Co nam dają zwierzęta?

Połączcie zwierzęta z produktami, które z nich otrzymujemy.

https://wordwall.net/pl/resource/1486433/edukacja-przedszkolna/zwierz%c4%99ta-wiejskie-i-produkty

2. ,,Wycieczka na wieś”- opowieść ruchowa

Posłuchajcie czytanej przez rodzica opowieści i naśladujcie wszystko to ,o czym jest mowa.

Możecie również wykorzystać do tego podkład muzyczny

https://www.youtube.com/watch?v=P1-Jq0NLwY0

Nadeszła wiosna. Na wsi jest zielono i radośnie. (Dzieci maszerują wesoło).

Odwiedzamy wiejską zagrodę. Straszny tutaj gwar. Widać domowe zwierzęta: owce, krowy, świnie, kaczki, gęsi, kury, indyki. (Rodzic wymienia nazwy gatunków zwierząt, dzieci naśladują ich charakterystyczne głosy).

 Patrzcie, przyfrunęły bociany. Wysoko na dachu domu mają swoje gniazdo. (Dzieci robią daszek nad oczami, spoglądają w górę, poruszają się naśladując charakterystyczne ruchy i klekot bociana).

Za płotem gospodarstwa widać pole. Rośnie na nim zboże. Zamieniamy się w trawy i kłosy zbóż. (Dzieci przechodzą do przysiadu, następnie dzieci powoli wstają).

Na łące pojawiają się zające. Małe zajączki chcą się bawić. Chowają się w trawie. Widać ich duże uszy. (Dzieci naśladują ruchy zajączków).

 W ogrodach kwitną piękne kwiaty, ich kielichy otwierają się do słoneczka. (Unoszą ręce w górę, naśladują otwierające się do słońca kielichy kwiatów).

Za domem jest sad. Przez chwilę odpoczniemy w cieniu drzew, słuchając świergotu ptaków. (Dzieci kładą się na plecach. Umieszczają ręce na przeponie i miarowo oddychają).

3. Na wiejskim podwórku

Połącz zdjęcia zwierząt z wiejskiego podwórka z odpowiednim podpisem.

https://learningapps.org/9919536

4. „Uparty kogut”- słuchanie opowiadania

• Wyjaśnienie znaczenia słowa uparty

, Kogo nazywamy upartym?

− Czy zwierzęta też mogą być uparte?

− Czy znacie takie zwierzęta?

Posłuchajcie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej- Zaremby ,,Uparty kogut”. Obejrzyjcie ilustracje w książce (s. 62–65)

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=65

 

Rodzina Ady i Olka wybrała się do cioci na wieś. Wszyscy byli zachwyceni celem podróży. Tylko mama wydawała się trochę zakłopotana i lekko zaniepokojona.

– Nie pamiętam, kiedy ostatnio byłam na wsi. Chyba bardzo dawno temu. Czy będą tam wszystkie wiejskie zwierzęta? – Wypytywała tatę.

– Oczywiście, jak to w gospodarstwie. Będą krowy i cielęta. Świnie i prosięta. A zamiast koni i źrebiąt – dwa traktory. Traktorów chyba się nie obawiasz? – spytał żartem tata. Mama tylko się uśmiechnęła.

– Oczywiście. Nawet rogaty baran mnie nie wystraszy. Jestem super mamą.

– Będą też kury, gęsi, kaczki, indyczki. Zgroza – ciągnął tata żartobliwym tonem. Samochód wjechał na podwórko. Ada i Olek pierwsi przywitali się z ciocią i wujkiem i natychmiast zaczęli się rozglądać za zwierzętami.

– Lola ma szczeniaki! Mogę się z nimi pobawić? – spytał Olek i już był przy kudłatej kundelce

i czwórce jej szczeniąt. Ada nie mogła do niego dołączyć, ponieważ ma uczulenie na sierść. Wybrała się, więc na spacer po podwórku.

– Ko, ko, gę, gę, kwa, kwa – witały ją kury i kurczęta, gęsi i gąsięta, kaczki i kaczęta. Ada z powagą odpowiadała im: „dzień dobry”, „witam państwa”, „przybijemy piątkę?”.

– Ojej, jaka piękna kózka! – Ada usłyszała zachwycony głos mamy.

– To koźlątko. Ma zaledwie kilka dni – powiedział wujek.

– Prześliczny maluszek – stwierdziła z podziwem mama.

Koźlątko nie poświęciło mamie uwagi, za to kury podniosły wielki krzyk na jej widok. Obgdakały ją z każdej strony... I sobie poszły. Został jedynie kogut. Wbił wzrok w barwną sukienkę mamy w duże czerwone koła i patrzył jak zauroczony.

– Lubi czerwony kolor – stwierdziła z zadowoleniem mama.

– Hm, obawiam się, że wręcz przeciwnie – powiedział tata. Kogut nastroszył pióra i nieprzyjaźnie zatrzepotał skrzydłami.

– Nie przepada za czerwonym. Kiedyś wskoczył mi na głowę, bo byłam w czerwonym kapeluszu – powiedziała ciocia. – Ale to zdarzyło się tylko raz – dodała uspokajająco. Po chwili wszyscy z wyjątkiem mamy zapomnieli o kogucie. Uparte ptaszysko nie odstępowało jej na krok.

– Idź sobie – odpędzała go, jednak kolor czerwony na sukience przyciągał uparciucha jak

magnes.

– Nie bój się, mamo – Ada dodała mamie otuchy.

– Dam sobie radę. – Mama bohatersko przeszła między kaczkami, kurami, minęła nawet

gąsiora, ale gdy spojrzała za siebie, ponownie ogarnął ją niepokój. Kogut wciąż był tuż-tuż

i wojowniczo stroszył pióra.

– Bywa uparty jak oślątko – westchnęła ciocia. – Wracaj do kurnika, uparciuchu.

– No właśnie! – powiedziała stanowczo mama.

Obie, mama i ciocia, weszły do domu. Niezadowolony kogut grzebnął pazurem i wrócił do kurnika. Tymczasem tata z wujkiem założyli na głowy kapelusze z siatką na twarz i poszli zajrzeć do uli w sadzie. Ada unikała pszczół od czasu, gdy minionego lata została użądlona w stopę. Wolała przechadzać się pośród żółtych kaczuszek, które nie żądlą i są mięciutkie. Nawet nie zauważyła upływu czasu. Zbliżała się właśnie pora dojenia krów, więc ciocia poszła przygotować dojarki. Olek wciąż bawił się ze szczeniętami, a tata i wujek zapomnieli o wszystkim, tak bardzo zajęli się sprawdzaniem pszczelich uli. Znudzona mama postanowiła do nich dołączyć. Jednak żeby dotrzeć do furtki prowadzącej do sadu, musiałaby przejść obok kurnika. Co będzie, jeśli kogut ją zobaczy? Wolała tego uniknąć. Postanowiła przechytrzyć nieprzyjaznego ptaka i przedostać się do sadu przez płot. Jakież było zdziwienie Ady, gdy zobaczyła mamę wspinającą się na ogrodzenie. Pokonanie płotu, kiedy ma się na sobie odświętną sukienkę, nie jest łatwe, jednak mamie się to udało. Co prawda w rajstopach poleciało oczko, a sukienkę lekko rozdarła, ale kto by się tym przejmował.

– Oczko ci ucieka, łap je! – zażartował tata na widok żony.

– To nic takiego. Wykiwałam koguta – powiedziała szeptem, zadowolona z siebie mama. Chwilę później Ada zobaczyła koguta, który bez trudu przefrunął nad płotem i wylądował w sadzie.

 

5. Rozmowa na temat opowiadania

− Czy mama Olka i Ady była wcześniej na wsi?

− Z kim bawił się Olek?

− Co robiła Ada?

− Jaki ptak zainteresował się mamą? Dlaczego?

− Czym zajęli się tata z wujkiem?

− Jak mama przechytrzyła koguta? Czy jej się to naprawdę udało?

A teraz wy drogie dzieci spróbujcie opowiedzieć swoimi słowami bajkę. Będzie to wasze opowiadanie odtwórcze. Rodzice sprawdzają poprawność formułowanych wypowiedzi. Nie przerywają dziecku, pozwalając mu się wypowiedzieć.

6. Kto tu mieszka?

Doprowadź zwierzęta do ich domów.

https://learningapps.org/1446637

7.Zwierzęta z wiejskiego podwórka” – praca plastyczna

Wykonacie dziś pracę plastyczną  ,,Zwierzęta z wiejskiego podwórka”.  Pomyślcie jakie zwierzęta gospodarskie znajdą się na waszym podwórku ?

Możecie je narysować kredkami pastelowymi, namalować farbami lub odbić dłonie pomalowane farbą.

Starajcie się wykorzystać całą przestrzeń na kartce.  Jeśli nie wiecie co możecie jeszcze domalować, zawsze mogą to być budynki gospodarcze, osoby, rośliny, drzewa. Pamiętajcie też o tle. Możecie dorysować niebo, chmury- które wcale nie muszą być płaskie. Wystarczy nakleić kawałek waty, albo zgniecionej chusteczki.

Liczymy na waszą kreatywność i inwencję twórczą. Mamy również dla was przygotowane ciekawe pomysły, być może będziecie chcieli z któregoś skorzystać.

https://pl.pinterest.com/pin/489977634461145509/

https://pl.pinterest.com/pin/804174077192415668/

http://www.kreatywniewdomu.pl/2015/08/o-rigami.html

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/k/zwierzeta-gospodarskie/

Nie możemy się doczekać efektów waszej pracy. Podzielcie się zdjęciami prac. Chętnie je zobaczymy.

8. Praca dla chętnych dzieci

-Zachęcamy Was drogie dzieci do podglądania na żywo gniazda bociana.

https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=T9BXrusZZIw&app=desktop

-Wykonajcie ćwiczenia w karcie pracy ,,Nowe przygody Olka i Ady” (fioletowa) , cz. 4,

 strony 8 i 9

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

- Zagraj w grę matematyczną ,,Przesuń zapałkę”

https://www.matzoo.pl/lamiglowki/zapalki-poziom-1-rozgrzewka_40_420.html

-Zagraj w obrazkowe mini sudoku

https://www.matzoo.pl/lamiglowki/obrazkowe-minisudoku-poziom-1_65_398.html

-Umieść jabłko w koszyku (elementy programowania)

https://www.matzoo.pl/lamiglowki/obrazkowe-minisudoku-poziom-1_65_398.html

 

…………………………………………………………………………………………………

W ramach realizacji programu ,,Zdrowo jem, więcej wiem” proponujemy Wam zajęcia ,,Pijmy wodę – na zdrowie!”

Celem zajęcia jest przekazanie wiedzy na temat znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin oraz funkcji wody w organizmie ludzkim. Zdobyta wiedza ma przyczynić się do uświadomienia dzieciom, jak ważne jest picie wody oraz uczenia ich odpowiedzialności za właściwy lub niewłaściwy wybór tego, co jedzą i piją.

 

Kto potrzebuje wody?

Dzieci wymieniają swoje propozycje (ludzie, zwierzęta rośliny).

 

Wykonamy teraz eksperymenty, które pomogą nam wyjaśnić czy tak jest naprawdę.

 

Eksperyment I: Czy rośliny piją wodę?

 Jak udowodnić, że rośliny potrzebują wody?

Pomoce: szklanka z wodą zabarwioną kolorowym atramentem, biały kwiatek cięty.

Opis zadania: Do szklanki wlej wodę i dodać do niej kolorowy atrament, a następnie wstaw biały kwiatek. Po kilku godzinach kwiat zmieni kolor, ponieważ  pobrał         kolorową wodę ze szklanki.

Rośliny potrzebują do życia wody. Czy wiecie, co należy zrobić, aby rośliny szybciej rosły i były ładniejsze?

Widzieliście zapewne, że rodzice – przed podlaniem roślin – czasem dolewają czy dosypują do wody specjalne odżywki. Woda rozpuszcza te substancje i dzięki niej są one dostarczane do wszystkich części rośliny.

Możecie również obejrzeć filmiki z tym eksperymentem:

https://www.youtube.com/watch?v=u-hAok7UqrY

https://www.youtube.com/watch?v=hkFAkbQXm_4

 

 Jak piją zwierzęta?

Wody potrzebują także zwierzęta. Największy do niej dostęp mają oczywiście ryby i zwierzęta żyjące w zbiornikach wodnych. Dzieci, które mają akwarium, wiedzą, że rybkom podaje się specjalny pokarm, który wrzuca się do wody. Czasami na pustyni zwierzęta przemierzają wiele kilometrów w poszukiwaniu wody, duża część zwierząt nigdy nie oddala się zbytnio od miejsca, gdzie się ona znajduje. Najwięcej wody potrzebują słonie – ok. 190 litrów dziennie.

A jakie wy macie doświadczenia związane z piciem wody przez różne zwierzęta?

Wiedzieliście jak pije wodę pies?          

https://www.youtube.com/watch?v=-l7bN_r6LWA

 

Znaczenie wody w organizmie człowieka

Bez wody możemy przeżyć zaledwie kilka dni (3–6). Woda jest bardzo ważna, ponieważ ciało człowieka w dużej części składa się z wody. Woda jest składnikiem krwi. Składniki pożywienia, które wpływają na wzrost i rozwój organizmu (w tym witaminy i sole mineralne), po odpowiednich przemianach, są rozpuszczane w wodzie i rozprowadzane w naszych ciałach. Woda zabiera też z naszego organizmu zbędne produkty.

• woda stanowi niezbędne uzupełnienie pokarmów,

• woda bierze udział w wielu procesach zachodzących w organizmie,

• woda bierze udział w odżywianiu komórek,

• woda rozpuszcza składniki odżywcze (np. witaminy),

• woda transportuje składniki odżywcze do komórek,

• woda transportuje produkty przemiany materii (usuwa szkodliwe składniki),

• woda nawilża i chroni (np. płuca, stawy, gałkę oczną),

• woda reguluje temperaturę ciała.

 

 Eksperyment II: Czy każda woda nadaje się do picia?

Pomoce: 4 szklanki z wodą oraz 3 rodzaje substancji do rozpuszczenia: cukier, sól, kwasek cytrynowy (sok z cytryny ).

Opis zadania: do każdej szklanki w wodą dodaj po jednym składniku.

Następnie spróbuj każdej wody oceniając smak, zapach i kolor płynu.

-Czy wody te są do siebie podobne z wyglądu?

- Czy wody pachną w jakiś szczególny sposób?

-Czy wody różnią się kolorem?

Podsumowując eksperyment, zauważmy, że nie wiemy, czy napój, który przypomina wodę, to naprawdę woda. Należy pić wodę tylko wiadomego pochodzenia, najlepiej butelkowaną.

 

 Eksperyment III: Jak powstaje woda gazowana?

Pomoce: kubek z wodą i słomka.

Opis zadania: Wydmuchaj powietrze do wody i obserwuj, jak powstają bąbelki.

•          Tak powstaje woda gazowana. Powietrze wydychane z płuc to gaz o nazwie dwutlenek węgla. Podczas produkcji wody gazowanej jest on wtłaczany do wody. Chociaż nie jest trujący, to nie służy zdrowiu, ponieważ może podrażnić żołądek i spowodować odbijanie.

Wniosek:

1. Nie należy pić dużo wody gazowanej! Do picia najlepsza jest woda mineralna lub źródlana.

2. Nie należy pić słodkich napojów gazowanych – znajduje się w nich bardzo dużo cukru, dwutlenek węgla, kofeina oraz niebezpieczny dla zdrowia kwas ortofosforowy.

 

Praca dla chętnych dzieci

Narysuj mi swój ulubiony napój . Poproś rodzica lub samodzielnie podpisz  co przedstawia obrazek.

Koniecznie wyślijcie swoje prace na naszego e-maila ps78.gr6@wp.pl  lub dodajcie go samodzielnie na naszej wirtualnej tablicy https://padlet.com/ps78gr6/pzi78j8jkro4.

Drodzy Rodzice!

Pamiętajcie, aby w domu zawsze znajdowała się woda do picia. Zachęcajcie dziecko do sięgania po nią jak najczęściej, a szczególnie zamiast słodkich napojów!

 

Pozdrawiamy i tęsknimy,

Pani Ania i Ula