Długi, krótki

Cele:

- rozwijanie umiejętności mierzenia krokami, stopą, łokciem, linijką oraz miarką krawiecką;

- uświadomienie stałości miary;

- rozwijanie prawidłowego rzutu i chwytu;

- rozwijanie skoczności i zwinności;

 

Dzień dobry kochane dzieci,

1.      Dzisiaj, oprócz waszych pań, chciałby się z wami przywitać ktoś jeszcze. Posłuchajcie, kto :

https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

Potraficie wymienić, te zwierzęta? Spróbujcie zrobić to waszym rodzicom.

Tak, to: KURA, KROWA, KACZKA, PIES, INDYK, KOZA, KOT, KOGUT, ŚWINIA, GĘŚ, KOŃ, OWCA.

 2.      „Słowa na opak”  : Rodzic podaje dziecku nazwę wyraz, sylabizując go od tyłu. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, o jakie słowo chodzi.

WA – KRO (krowa), NIA – ŚWI (świnia), RA – KU (kura), CZĘ – KUR (kurczę), NIA – STAJ (stajnia), BIĘ – ŹRE (źrebię), KO- MLE (mleko), NIK – KUR (kurnik), CA – OW (owca), NO – SIA (siano), itp.

3.      Zabawa ruchowa „Walka kogutów”:

Do zabawy tej będziemy potrzebowali dość długiego  sznurka (tasiemki, wstążki ) oraz dwóch sznurków o długości np. 30 cm. Z długiego układamy kształt koła na dywanie, natomiast krótki każdy uczestnik wkłada sobie z tyłu za pas. Do koła zapraszamy dziecko z rodzicem lub rodzeństwem (2 osoby). Zamieńcie się teraz w koguty. Ustawcie się naprzeciwko siebie w odległości jednego kroku. Na umówiony sygnał zaczynacie walkę o ogon, musicie wyciągnąć przeciwnikowi ogon, jednocześnie pilnując swojego. Kto pierwszy go wyciągnie, ten zostaje zwycięzcą. Zabawę można przeprowadzić na stojąco lub kucając.

 4.      „Paluszki jak zwierzęta” – zabawa paluszkowa.

Na początku pokazujemy otwartą dłoń. Następnie drugą ręką przyginamy odpowiednie palce kciukiem i palcem wskazującym, zgodnie z wypowiadanymi wersami, aż nazwiemy po kolei wszystkie palce.

 

Każdy mój paluszek

w zwierzątko zmienić muszę.

Gruby, okrągły kciuk

w owczarka zamienię tu.

Ten wskazujący to koń,

po łące goń go, goń.

Środkowy jak krówka jest

mleczko dawać chce.

Serdeczny to stara koza,

zaprzęgnę go do wozu.

A mały paluszek ……bee,

w owieczkę zamienił się.

 5.      „Długi, krótki” – ćwiczenia w mierzeniu długości. 

  • Ćwiczenie dotyczące zrozumienia stałości miary.

Będziemy potrzebowali ośmiu sznurków (tasiemek, sznurówek, ewentualnie nitek -  po 10 cm. każdy), w dwóch różnych kolorach. Możemy wykorzystać te z zabawy ruchowej.

Rodzic układa ze sznurków:

v  Dwie równoległe drogi (każda składa się z czterech sznurków w tym samym kolorze, np. droga czerwona i droga żółta).

   PODPOWIEDŹ

- Czy obie drogi mają taką samą długość ?

v  Jedna z dróg zakręca.

- Czy teraz drogi mają taką samą długość?

- Dlaczego uważacie, że czerwona droga jest dłuższa?

v  Wracamy jeszcze raz do pierwszego przypadku.

- Czy drogi mają taką samą długość?

- Dlaczego tak uważacie?

v  Jedna z dróg zakręca.

- Czy drogi nadal mają taką samą długość?

- Jak można udowodnić, że są tej samej długości?

Drogi mają taką samą długość, bo nadal są te same cztery sznurki, tylko przesunięte.

 

  • Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą.

Dziecko mierzy szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno licząc. Później robi to samo rodzic.

- Dlaczego nam wyszły różne wyniki?

- Czy nasze stopy są jednakowej długości?

 

  • Mierzenie długości dywanu krokami.

Dziecko mierzy długość dywanu krokami, które głośno liczy.

- Dlaczego wyszły nam różne wyniki?

- Z czym jest związana długość naszych kroków? (Ze wzrostem).

 6.      „W kurniku” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

 

ü  „Wysiadujemy jajka” . Na podłodze w różnych miejscach pokoju rozłóżcie jajka (klocki). Możecie teraz pobiegać między nimi, tak by nie nadepnąć na żadne z nich. Na umówione hasło kurka (dziecko) musi szybko usiąść na jakimś jajku. Najlepiej zrobić to w pomieszczeniu, w którym jest najwięcej wolnego miejsca i jest bezpiecznie.  

ü  „Zbieramy jajka” – skręty tułowia.  Dziecko z rodzicem lub rodzeństwem stają do siebie plecami i podają sobie jajko (piłkę), wykonując skręt raz w prawo, raz w lewo, szybko i powoli.

ü  „Kukuryku” – zabawa rzutna. Dziecko maszeruje z piłką w ręce. Na hasło kukuryku zatrzymuje się i podrzuca piłkę, po czym stara się ją złapać.

ü  „Głodne kurki” – ćwiczenia stóp. Dziecko siedzi na dywanie z wyciągniętymi przed siebie nogami. Pomiędzy bosymi stopami ma piłkę. Próbuje przybliżyć do siebie palcami stóp piłkę. Gdy mu się to uda, powtarza ćwiczenie.

ü  „Nie upuść jajka” – ćwiczenie prawidłowej postawy ciała. Dziecko maszeruje z wyprostowanymi plecami, trzymając na głowie książkę. Następnie zatrzymuje się, pochyla głowę i stara się złapać książkę, tak, jakby to było jajko.

ü  „Na grzędzie” – ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dziecko – kura kuca i zamyka oczy. Na klaśnięcie kura budzi się , porusza się z lekko ugiętymi kolanami i rękami zgiętymi w łokciach. Na podwójne klaśnięcie wraca na grzędę. Zabawę powtarzamy kilka razy, a na koniec siadamy w siadzie skrzyżnym i przez chwilę głęboko oddychamy.

 

Zadanie na popołudnie : uzupełnijcie stronę 6  i 7 w  fioletowej karcie pracy.

 

Pozdrawiamy serdecznie,

       Pani Ela i pani Agnieszka

---------

English time

Cele:

- utrwalanie słownictwa;

- wyzwalanie radości z kontaktu z językiem obcym

 

Witajcie kochani, dzisiejsze zajęcia z języka angielskiego ukryły się pod linkiem:

https://view.genial.ly/5e9af446b65e370dac6fb381/presentation-farm-animals

Have fun!

Pani Agnieszka