„DBAMY O PRZYRODĘ”- WPROWADZENIE WIERSZA B.  SZELĄGOWSKIEJ

CELE:

Wzbogacanie wiedzy o sposobach ochrony przyrody –wyrzucanie śmieci do miejsc przeznaczonych do tego celu , doskonalenie pamięci mechanicznej dzieci

 1. Zachęcamy, aby dzieci wspólnie z rodzicem obejrzały bajkę pt. „Rodzina Treflików- śmieci”

https://www.youtube.com/watch?v=3B5JRCqt8HU

 2. Słuchanie wiersza czytanego przez rodzica pt. „Dbamy o przyrodę”

Dzięcioł puka w stare drzewo

obserwując dzieci

jak do kosza wyrzucają

po pikniku śmieci

 

Nawet słonko, choć wysoko

jakoś mocniej świeci

lubi patrzeć się, jak dbają

o przyrodę dzieci!

 3. Rozmowa nt. treści wiersza „Dbamy o przyrodę”

- Na co patrzył dzięcioł ?

- Co robiły dzieci po pikniku?

-Dlaczego słonko było zadowolone ?

- Dlaczego nie można śmiecić?

- Co powinniśmy robić ze śmieciami?

A teraz spróbujmy nauczyć się wiersza, powtarzajmy dokładnie za rodzicem słowa

( w celu utrwalenia treści powtarzamy parę razy z dzieckiem słowa wiersza)

4. „Celuj do kosza”- zabawa zręcznościowa

Pomoce:

-makulatura (kartki papieru zużyte, strony z gazet, papierowe torebki np. po mące, cukrze itp.)

-pojemnik lub pudełko po butach lub kosz

Dziecko każdą część z papieru mocno zgniata w kulkę (przy okazji zgniatania rozwija mięnie dłoni, nadgarstka, uczy się gospodarować odpowiednio siłą).

Rodzic w pewnej odległości od dziecka ustawia pojemnik.

Zadaniem dziecka jest trafienie kulą do kosza. Zabawę można powtórzyć  bądź też rywalizować rzucając z dzieckiem na zmianę. Kto zdobędzie większą ilość trafień ten wygrywa.

5. „Segregowanie śmieci”

Po skończonej zabawie dziecko czeka jeszcze jedno ważne zadanie podczas którego będzie uczyło się segregowania śmieci- mianowicie zużytą podczas zabawy makulaturę  będzie musiało umieścić w odpowiednim miejscu znajdującym się w domu wyznaczonym do segregacji śmieci - makulatury