„DBAMY O PRZYRODĘ” - ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza.

Zacznijmy dzień od zabawy w skojarzenia. Rodzic mówi pierwsze słowo: np. przyroda, a dziecko podaje słowa, które się mu z nim kojarzą. Potem dziecko mówi kolejne słowo, a rodzic mówi jakie ma z nim skojarzenia.

Przeczytajcie dziecku wiersz „Dbamy o przyrodę”, a dziecka zadaniem będzie powtarzanie fragmentu tekstu:- Sia, sio, siu, sia, sio, si- jakie śliczne mamy dni!, - poprzez prawidłową artykulację głosek dziecko usprawnia narządy mowy, a powtarzając ćwiczy pamięć.

W parku kwitną na rabatkach

Kwiatki kolorowe.

Pod drzewami wzdłuż alejek,

Stoją kosze nowe.

Sia, sio, siu, sia, sio, si-

Jakie śliczne mamy dni!

 

Dzięcioł puka w stare drzewo,

Obserwując dzieci,

Jak do kosza wyrzucają

Po pikniku śmieci.

Sia, sio, siu, sia, sio, si-

Jakie śliczne mamy dni!

 

Jeżyk z liści się wygrzebał,

Pyszczek swój zadziera.

Teraz patrzy jak rodzina

Jedzie na rowerach.

Sia, sio, siu, sia, sio, si-

Jakie śliczne mamy dni!

 

A w ogrodzie obok parku,

Słowik cudnie śpiewa.

To z radości- wzdłuż alei,

ktoś posadził drzewa.

Sia, sio, siu, sia, sio, si-

Jakie śliczne mamy dni!

 

Nawet słonko, choć wysoko,

Jakoś mocniej świeci.

Lubi patrzeć się, jak dbają

o przyrodę dzieci!

Sia, sio, siu, sia, sio, si-

Jakie śliczne mamy dni!

 

Film „W kontakcie z naturą” dostępny https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ

 

Porozmawiajcie na podstawie wiersza oraz  filmu -w jaki sposób możemy chronić i dbać o przyrodę?.

 

Rodzic kolejny raz mówi  wiersz, a dziecko ilustruje ruchem każdą zwrotkę, według własnego pomysłu.

 

Jeśli macie państwo zamiar sadzić w domu lub na balkonie rośliny, zaproście do pomocy swoje dzieci. Będzie to ważne dla nich zadanie i na pewno sprawi dużą przyjemność. 

 „Zgniataj papiery, rób kulki!” zabawa zręcznościowa 

 Gdy dziecko się zezłości, podsuń mu kilka kartek i poproś, by uformowało je w kulki – możesz posłużyć się porównaniem do „- zgniatania złości i wyrzucania jej z siebie". Przy  tej okazji wspieramy rozwój umiejętności motorycznych, ale też uczymy radzenia z trudnymi emocjami. Gotowe kulki wykorzystajcie do zabawy w rzuty do celu.  Przy innej okazji pojawienia się złości możesz  dziecku zaproponować zamalowywanie kartki, bazgranie po niej, kreślenie dowolnych kształtów. Można zaproponować dziecku takie zarysowanie białej kartki, aby było na niej jak najmniej białego koloru.

 

Rodzicu! Na stronie internetowej zamieszczamy propozycje materiałów w formach możliwych do realizacji w domu. Pamiętajcie  jednak państwo, że dziecko ma prawo być zmęczone, odmówić wykonania danego zadania. Zapytajmy wtedy: A na co masz ochotę? Co chcesz teraz robić?  Pozwólmy wybierać. Dziecko świetnie rozwija się, nawet wtedy, gdy cały dzień buduje z klocków. Musimy  też pamiętać, że każde dziecko jest inne i rozwija się we własnym tempie. Dla dzieci w tym samym wieku różne zabawy mogą być atrakcyjne, łatwe bądź trudne. Zawsze starajmy się dopasować  do upodobań i zdolności naszego dziecka i pamiętajmy, że nauka poprzez zabawę ma być przede wszystkim przyjemna dla dziecka.

----------------

„Numbers”- liczby

 

Cele:

–        utrwalenie liczebników 1- 10

–        przypomnienie nazw części ciała oraz kolorów

–        rozwój sprawności motoryki dużej

–        pobudzenie aktywności dziecka

–        kształtowanie rozumienia ze słuchu

 

  1. „Hands up”- rymowanka- pokazywanka na powitanie

Hands up! (podnosimy ręce do góry).

 Hands down! (opuszczamy ręce).

Look at the left! (wskazujemy lewą ręką w lewą stronę).

 Look at the right! (wskazujemy prawą ręką w prawą stronę).

 Clap your hands! Clap! Clap! Clap! (klaszczemy w dłonie).

Tap your feet! Tap! Tap! Tap! (tupiemy nogami).

 Turn around! (obracamy się wokół własnej osi).

Sit down please! ( siadamy).

Podczas mówienia rymowanki rodzic używa odpowiednich gestów, które pozwalają dziecku zrozumieć treść rymowanki oraz naśladować gestykulację.

  1. „How many fingers”- rytmiczna piosenka, podczas której utrwalamy liczebniki, części ciała, a także mamy okazję do poruszania się

https://www.youtube.com/watch?time_continue=35&v=xNw1SSz18Gg&feature=emb_logo

  1. „Ready? steady? go!”

Rozkładamy w różnych miejscach pokoju różne ilości przedmiotów, które mamy do dyspozycji (lalki, kredki, klocki, kubki, itp.). Dziecko przechadza się po pokoju za rodzicem i widzi gdzie znajdują się te przedmioty (np.: w jednym miejscu znajduje się jedna kredka, w kolejnym dwie lalki, trzy ołówki, gdzieś indziej cztery maskotki, itd.). Dziecko przelicza przedmioty i zapamiętuje gdzie jaka ilość przedmiotów się znajduje. Rodzic wypowiada na głos jakąś liczbę np.: “5″” a zadaniem dziecka jest szybko podbiec do miejsca gdzie zostało wcześniej umiejscowionych właśnie 5 przedmiotów. Rodzic zachęca do zabawy pytając “are you ready?” dziecko odpowiada “yes” i słyszy od rodzica “ready? steady? Go!”.

Liczebniki (numbers)

1- one              6- six

2- two             7- seven

3- three            8- eight

4- four             9- nine

5- five             10- ten

  1. 4.      „Seven steps” (Siedem kroków)- bardzo prosta wyliczanka ucząca liczebników 1-7 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=43&v=kz_EQSfFx0g&feature=emb_logo

5. „Let’s Count 1 to 10”- zabawa ruchowa utrwalająca liczebniki 

1 ,2, 3, 4, 5, jump!
6 ,7, 8, 9, 10, jump!
1, 2, 3, 4, 5 jump!
6 , 7, 8, 9, 10
(Repeat)
Here we go
1,2,3, Step forward
1,2,3, Step back
1,2,3, Spin around
1 ,2, 3, 4, 5, jump!
6 ,7, 8, 9, 10, jump!
1, 2, 3, 4, 5 jump!
6 ,7, 8, 9, 10
Here we go
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10

Podczas piosenki należy wykonywać polecenia:

jump- skakać

step forward- krok do przodu

step back- krok do tyłu

spin around- obrót

 

Dodatkowa zabawa:

W środku piosenki są następujące słowa:  1,2,3, Step forward
1,2,3, Step back
1,2,3, Spin around

Poproś dziecko, żeby powiedziało ile kroków w tył, przód i obrotów chce wykonać. To prosty sposób, żeby dziecko zaczęło samo mówić liczebniki po angielsku.