„PODWÓRKOWA AWANTURA” – ćwiczenia ortofoniczne w oparciu o wiersz

T. Fiutowskiej

 

Cele:

- określanie cech charakterystycznych dla  zwierząt wiejskich;

- rozwijanie zdolności skupiania uwagi na recytowanym wierszu

 

Na początku proponujemy obejrzeć filmik o zwierzętach, które można spotkać na wiejskim podwórku. Na końcu filmu są zagadki słuchowe dla dzieci.

 

https://www.youtube.com/watch?v=U6q-jMyqn8Q ( U dziadka Lulka na wsi)

 

Po obejrzeniu filmu porozmawiajcie z dzieckiem:

- Jakie zwierzęta mieszkają na wiejskim podwórku?

- Jak wyglądają?

- Jakie wydają odgłosy?

- Może dzieci znają jeszcze inne zwierzęta mieszkające na wsi, a których nie było w filmie?

 

„ Wiejskie zwierzęta”- zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa.

 Dziecko biega, podskakuje po pokoju na sygnał rodzica np. klaśnięcie zatrzymuje się i naśladuje zwierzę, którego nazwę poda rodzic (np. kura – dziecko chodzi w kucki i mówi ko,ko,ko…)

 

A teraz rodzic czyta wiersz, a dziecko ma uważnie słuchać i zapamiętać zwierzęta występujące w wierszu.

 

„Podwórkowa awantura” T. Fiutowska

Kura gdacze, kaczka kwacze –

goni kurę mokrą raczej.

Gęś też syczy, kogut pieje.

Gwałtu! Rety! Co się dzieje?

Ryczy krowa, świnia kwiczy,

 a indyk się rozindyczył.

Kot mysz goni, głośno miauczy.

 – Dość awantur! Już wystarczy!

Tak pies Burek głośno szczeka

i już słychać go z daleka.

Koza meczy: mee, mee, mee…

 – Czego psisko mądrzy się?

Dla ochłody – wiadro wody

poleją na głowy, brody!

Wyszły z mody awantury!

 A sio, gęsi, a sio, kury!

 – Powiedziała, co wiedziała,

białą brodą pokiwała,

pochyliła nisko rogi.

 – Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!

 Awantura się skończyła,

 bo ta koza groźna była.

Pytania:

− Które zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?

− Jakie zwierzę próbowało je uspokoić? W jaki sposób to zrobiło?

Następnie rodzic czyta wiersz jeszcze raz, ale tym razem dziecko gdy usłyszy nazwę zwierzęcia ma naśladować  jego głos.

 

 

„ŚPIEWAJĄCE  ZWIERZĘTA” – ćwiczenia rytmiczne przy piosence „Na podwórku”.

Cele:

- rozwijanie poczucia rytmu;

- rozwijanie umiejętności grania na nietypowych instrumentach muzycznych.

 

Potrzebne będą:

- 3 instrumenty ( my proponujemy 1. foliowa torebka, 2. dwie drewniane łyżki lub drewniane klocki itp. 3. tarka i łyżka, ale mogą to być inne przedmioty, które wydają dźwięki)

 

Najpierw posłuchajcie piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=An265-G0WOs&t=24s

 

A potem zapraszamy do muzykowania. Instrumenty mogą być inne. Wszystko zależy od Was. Ważne jest rytmiczne odtwarzanie muzyki i dobra zabawa.

 

 

                                                                                    dziecko gra na instrumentach:

      Zwrotka I

 Na podwórku na wsi                                           na drewnianych łyżkach stukając rytmicznie

 jest mieszkańców tyle, że aż gospodyni,

trudno zliczyć ile.

 

      Refren:

Kury, gęsi i perliczki,                                          rozciąga rytmicznie foliową torebkę

i indyki, i indyczki.  

Jest tu kwoka z kurczętami, 

 mama kaczka z kaczętami,

Piękny kogut Kukuryk,

 i kot Mruczek,

 i pies Bryś.   

Więc od rana słychać wszędzie:                          rytmicznie na tarce pociera łyżką

kukuryku, kwa, kwa, gę, gę, 

do drewienek dołączają hau, hau,   

 miau, miau,

gul, gul, gul –   

 podwórkowy chór.  

 

     Zwrotka II     

 Koń kasztanek w stajni,                                      na drewnianych łyżkach stukając rytmicznie 

 a w oborze krowa,  

 tam, w zagrodzie, owce  

i brodata koza.

 

     Zwrotka III

A tu są króliki –                                                   na drewnianych łyżkach stukając rytmicznie

i duże, i małe,   

łaciate i szare,   

i czarne, i białe.  

 

Karty pracy cz. 4 str. 4, 5, 6     https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

---------------

„ZABAWY Z LITERAMI”

Karta pracy, „Nowe przygody Olka i Ady przygotowanie do czytania, pisania, liczenia”, str. 50, 52

GDZIE SŁYSZYMY GŁOSKĘ „s”? – zabawa rozwijająca słuch fonematyczny

Dzisiaj zabawa związana ze wskazywaniem miejsca  głoski „s w wyrazie, czyli określanie, gdzie słyszymy „s” w danym wyrazie:  na początku, w środku czy na końcu.

Zanim podasz miejsce głoski, nazwij wyraz, wyklaskaj sylaby. Powiedz ile sylab ma wyraz. Ułóż zdanie z tym wyrazem. KARTA PRACY

 

„KÓŁKO I KRZYŻYK” – ćwiczenia słownikowe

Na początku zabawy nazwij obrazki. Określ, gdzie w danym wyrazie znajduje się głoska „s” – na początku, w środku, na końcu.

Teraz możesz zagrać w kółko i krzyżyk.

Oznacz obrazki ruchomymi symbolami „O” „ X” narysowanymi np. na nakrętkach od butelek. Za każdym razem, gdy oznaczasz obrazek wymawiaj jego nazwę.

KARTA PRACY

„ZAPROWADŹ ROLNIKA DO GOSPODARSTWA” - gra planszowa

Po drodze zabierzcie ze sobą wszystkie zwierzęta – plansza i instrukcja