Cele zajęcia

- określanie cech charakterystycznych dla  zwierząt wiejskich;

- rozwijanie zdolności skupiania uwagi na recytowanym wierszu;

-rozwijanie poczucia rytmu;

- czerpanie radości ze wspólnego śpiewania

 

1. PODWÓRKOWA AWANTURA  

 

Posłuchajcie wiersza T. Fiutowskiej ,,Podwórkowa awantura”

 

Kura gdacze, kaczka kwacze –goni kurę mokrą raczej.

Gęś też syczy, kogut pieje. Gwałtu! Rety! Co się dzieje?

Ryczy krowa, świnia kwiczy, a indyk się rozindyczył.

Kot mysz goni, głośno miauczy.– Dość awantur! Już wystarczy!

Tak pies Burek głośno szczeka i już słychać go z daleka.

Koza meczy: mee, mee, mee…– Czego psisko mądrzy się?

Dla ochłody – wiadro wody poleją na głowy, brody!

Wyszły z mody awantury! A sio, gęsi, a sio, kury! –

Powiedziała, co wiedziała, białą brodą pokiwała,

pochyliła nisko rogi.– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!

Awantura się skończyła, bo ta koza groźna była.

2. Rozmowa na temat wiersza

− Które zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?

− Jakie zwierzę próbowało je uspokoić? W jaki sposób to zrobiło?

- Jakie głosy wydawały zwierzęta?

 

3. Naśladujemy odgłosy zwierząt

 Ćwiczenia słownikowe i dźwiękonaśladowcze. Rodzic prezentuje dzieciom zdjęcia zwierząt (można pokazać zdjęcie na telefonie ) z wiejskiego podwórka, pytając co robi to zwierzę i prosi o zaprezentowanie w jaki sposób.

- kura (co robi?) gdacze (jak?) – ko, ko, ko

- kaczka- kwacze – kwa, kwa, kwa

- gęś -syczy – sssy, sssy, sssy

- kogut- pieje – kukuryku

- krowa -ryczy – muuu, muuu, muuu

- świnia- kwiczy – kwi, kwi, kwi

- kot -miauczy – miau, miau, miau

- pies -szczeka – hau, hau, hau

- koza -meczy – mee, mee, mee

- koń -rży – ihaa, ihaa, ihaa

- indyk -gulgocze – gul, gul, gul

 

4. Ćwiczenia oddechowe

- wdychanie powietrza nosem, wydychanie ustami wykonywane w siadzie skrzyżnym;

- dmuchanie na piórko umieszczone na dłoni- dzieci delikatnie dmuchają na malutkiego kurczaczka- piórko.

-bulgotanie wodą w szklance za pomocą słomki

5. Zwierzęta wiejskie i ich domy

Dopasuj zwierzę do jego domku.

 https://wordwall.net/pl/resource/1360711/biologia/zwierz%c4%99ta-wiejskie-i-ich-domy

 

6. Śpiewające zwierzęta- ćwiczenie rytmiczne przy piosence ,, Na podwórku”

Posłuchajcie piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=An265-G0WOs  

I. Na podwórku na wsi

 jest mieszkańców tyle,

 że aż gospodyni

 trudno zliczyć ile.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki,

 i indyki, i indyczki.

 Jest tu kwoka z kurczętami,

 mama kaczka z kaczętami.

 Piękny kogut Kukuryk

 i kot Mruczek,

 i pies Bryś.

 Więc od rana słychać wszędzie: kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,

 hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul –

 podwórkowy chór.

II. Koń kasztanek w stajni,

 a w oborze krowa,

 tam w zagrodzie owce

 i brodata koza.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki…

III. A tu są króliki:

 i duże, i małe,

 łaciate i szare,

 i czarne, i białe.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki…

Rodzic zadaje pytania dotyczące wysłuchanego tekstu piosenki:

− Gdzie mieszkają zwierzęta, o których jest mowa w piosence?

− Jakie zwierzęta mieszkają w wiejskiej zagrodzie?

- Jak zbudowana była piosenka (3 zwrotki, każda zakończona refrenem)

-Jaki nastrój miała piosenka?

- Jaką miała melodię?

• Instrumentacja piosenki

Do tej zabawy będziecie potrzebowali instrumentów. Jeśli macie takie w domu możecie je wykorzystać. Może ktoś wykonał instrumenty z propozycji zajęć pani od rytmiki? Jeśli nie posiadacie niczego w domu, możecie wykorzystać drewniane łyżki ( możecie stukać jedną o drugą lub stukać samymi uchwytami jak drewienkami),miskę ( w odwróconą miskę uderzamy łyżką), gumkę recepturkę ( naciągnięta na pudełko po chusteczkach ) , a może kieliszki z wodą.

-Posłuchajcie jeszcze raz nagrania piosenki i zagrajcie na waszych instrumentach tylko wtedy kiedy słyszycie refren.

-Rodzic będzie waszym dyrygentem. Jego batutą może być kredka, albo wykałaczka do szaszłyków. Ponownie słuchacie piosenki. Możecie oczywiście śpiewać, jeśli już pamiętacie słowa. Gracie na instrumentach tylko wtedy , kiedy wasz dyrygent ma uniesioną batutę.

7. Zwierzęta i ich odgłosy

Połącz ilustrację zwierzęcia z odgłosem jaki wydaje.

https://learningapps.org/6912144

 

8. ,, Ż jak żubry”-  zabawa dydaktyczna

Przygotujcie swoje karty pracy ,,Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby ” cz. 2 i otwórzcie je na stronie 64.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=67

− Jakim zwierzętom przyglądają się Olek, Ada i dziadek?

− Czy żubry żyją na wolności?

(Żubry żyją na świecie w hodowlach zamkniętych (rezerwaty, zwierzyńce i ogrody zoologiczne) lub bytują jako wolno żyjące populacje. Populacje wolno żyjące są w większości zlokalizowane w Polsce, na Białorusi, Litwie, Rosji i Ukrainie.)

  • Analiza i synteza słuchowa słowa żubry

-podzielcie wyraz żubry na sylaby (żu- bry) , policz ile w słowie jest sylab

- co słyszycie na początku wyrazu żubry?

-podziel słowo żubry na głoski, ile jest głosek (ż-u-b-r-y)

-podaj przykład innych słów , w których głoskę ż słychać na początku (żaba, żurek, żyrafa,      żelazko, żarówka, żółw)

-podaj przykład słów, w których głoska ż jest w środku wyrazu (leżak, jeżyny, kałuża, pożar, jeże, wieża)

-podaj przykład słów , w których głoska ż jest na końcu (jeż, nóż, garaż) zwróćcie uwagę,

   że głoska ż na końcu słowa jest często słyszana jak głoska sz, np. w słowie garaż.

-podaj imię lub nazwę miasta , w którym występuje litera ż (Grażyna, Żaneta, Bożena, Żoliborz, Żelazowa Wola, Żory )

- jak literą piszemy imiona i nazwy miast?

- litera ż jest samogłoską czy spółgłoską? spróbujcie wymawiać głoskę ż:

  • długo: żyyyyy….
  • krótko: ż, ż,ż,ż. 

Głoska ż sama nie wybrzmiewa, nie jest samogłoską, gdyż słyszymy y. Dlatego głoska ż jest spółgłoską i zaznaczamy ją na niebiesko.

 

Dla chętnych dzieci

1.Dopasuj modele głoskowe do obrazków. Poproście rodziców o pomoc.

https://learningapps.org/9823432

 

2. Wykonajcie zadania ze stron 64-67 w miętowych kartach pracy ,,Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby”, cz. 2.

3. Narysuj  obrazkowy albumu litery ż. Na kartce papieru narysuj wszystko co zaczyna się na głoskę ż. Opowiedz co namalowałeś i poproś kogoś starszego o podpisanie  każdej ilustracji.

Drodzy Rodzice !

Przypominamy o trenowaniu pisania nowych literek na tacce z kasza manną lub na lustrze z pianką do golenia. Pozwólmy dzieciom trenować motorykę małą poprzez zabawę.

Dziękujemy za przesyłanie nam zdjęć prac dzieci. Zapraszamy do oglądania naszej galerii, gdyż ciągle pojawiają się tam nowe prace.

https://padlet.com/ps78gr6/pzi78j8jkro4

Zachęcamy wszystkie dzieci do wzięcia udziału w konkursie plastycznym organizowanym przez MDK.

https://mdk.bialystok.pl/index.php/plastyka/2664-wdomuniemanudy

 

 Pozdrawiamy serdecznie

Pani Ania i Ula