KURY NA GRZĘDZIE”- ZABAWA DYDAKTYCZNA

CELE:

Rozwijanie umiejętności liczenia i porównywania liczebności zbiorów, używania określeń dotyczących położenia przedmiotów (górna, dolna, środkowa grzęda), rozumienie umownej symboliki, oddziaływanie na wyobraźnię dziecka

Pomoce:

- 3 długie paski  wycięte z papieru lub gazety szerokości ok. 2cm

-4 koła białe wycięte z papieru

-3 koła czerwone wycięte z papieru

-2 koła  czarne wycięte z papieru

 

  1. Śpiewanie piosenki „Dziwne rozmowy” przy pomocy mowy zwierząt

Prosimy ,aby dziecko piosenkę którą nauczyło się wcześniej „Dziwne rozmowy”- zaśpiewało trochę inaczej . Zamiast śpiewać słowa piosenki będzie używało mowy zwierząt. Każdy fragment przerwany przez rodzica hasłem którym jest nazwa zwierzęcia np.

 świnka – dziecko śpiewa kwi, kwi, kwi…….

wrona- dziecko śpiewa kra, kra, kra……

kaczka- dziecko śpiewa kwa, kwa, kwa……..

piesek- dziecko śpiewa hau, hau, hau………

 

2.”Kury na grzędzie”- zabawa dydaktyczna

Rodzic układa na dywanie 3 paski jeden pod drugim (będą to grzędy dla kur).

Umawia się dzieckiem, że koła to kury (kury są kolorowe mogą być białe, czerwone i czarne- to są ich specjalne odmiany- gatunki)

Rodzic dowolnie na grzędach (paskach) układa kury(koła) pamiętając o tym że liczba na każdej grzędzie nie może przekraczać 4 (chyba że dziecko nie ma problemu z liczeniem w zakresie większym).

Za każdym razem zadaje dziecku pytania do tego co ułożył np.

- ile kur siedzi na górnej grzędzie?

- w jakim kolorze są kury na środkowej grzędzie?

- których kur jest najwięcej, a których najmniej?

-ile kur siedzi na dolnej grzędzie?

- na jakiej grzędzie siedzą kury czarne?

WAŻNE!  Zwróćmy uwagę ,aby dzieci używały określeń :górna, dolna, środkowa grzęda.

 

A teraz  rodzic prosi dziecko:

- proszę posadź na środkowej grzędzie  4 białe kury

-proszę posadź na dolnej grzędzie  1 kurę białą i 2 czerwone- ile razem kur siedzi na tej grzędzie? Itp.

 

PAMIĘTAJMY, aby po każdym zadaniu zdejmować kury z grzędy!!!!!!!!!!!!!

 

 3. „Kura szuka ziarenek”- zabawa rozwijająca spostrzegawczość dzieci

Pomoce:

-4 ziarna fasoli lub grochu

Jeżeli nie masz ziaren nie przejmuj się zastąp je małymi klockami lub innymi przedmiotami.

Dziecko wychodzi z pokoju, a rodzic w tym czasie układa ziarenka w różnych miejscach na podłodze- zadaniem dziecka jest odnalezienie 4 ziarenek i dokładne ich przeliczenie. Później zmiana dziecko rozkłada- rodzic szuka i przelicza