„GOSPODARSKIE POJAZDY”- zabawa dydaktyczna z figur geometrycznych

 

Cele:

–        utrwalenie kształtów i nazw figur geometrycznych

–        rozwijanie logicznego myślenia

–        rozwijanie pomysłowości

–        wdrażanie do uważnego słuchania i skupiania się na wykonywanych czynnościach

–        doskonalenie koordynacji wzrokowo- ruchowej

–        rozwijanie umiejętności rozwiązywania zagadek

 

1.         Zagadki o figurach

Mogą być cztery,
mogą być dwa,
ma je samochód
i rower ma.  (koło)

 

My wszystkiego mamy trzy.
Ach, jak wesoło mieć trzy boki i trzy kąty.
Trzy wierzchołki także mamy
i pracując na trzy fronty,
każdej pracy radę damy.  (trójkąt)

 

Zagadka zaczyna się stąd,
że jest w nim prosty każdy kąt.
No i zawsze, mój kolego,
równe boki w nim. ( kwadrat)

 

Mam cztery rogi,
dwa krótkie i dwa długie boki.
Kwadratem nie jestem,
choć mam kąty proste. (prostokąt) przejdź...

--------------

Czarodziejski worek – zabawa dydaktyczna

Cel: doskonalenie zmysłu dotyku.

Do worka wkładamy kilka znanych dziecku przedmiotów, np. piłka, lalka, kubeczek, łyżka, ołówek, klucz, książeczka itp. Dziecko sięga do worka. Za pomocą dotyku odgaduje co trzyma w ręce. Gdy wszystkie przedmioty zostaną odgadnięte dziecko wypowiada ich nazwy sylabami/wyklaskuje sylaby, przelicza, wskazuje przedmiot rozpoczynający się na podaną przez rodzica sylabę/.

 

Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki.

Cel: kształcenie motoryki dużej

 Dzieci wykonują ćwiczenia zgodnie z wypowiadanymi słowami.

Ręce w przód, ręce w górę

i podskokiem aż pod chmurę.

Ręce w dół, ręce w bok,

nogi wykonują skok.                                         (Wykonują podskok obunóż w miejscu)

Wszyscy ćwiczą bez wyjątku,                            (Maszerują w miejscu)

zaczynamy od początku.                                    (Maszerują w miejscu)

 

Masażyk

Cel:  relaksacja, sprawianie radości

 Proszę pamiętać, że w masażykach nie jest zbyt ważne stukanie w plecy dziecka idealnie jak w instrukcji, rodzice mogą wprowadzać dowolne modyfikacje. Ważne jest to aby robić to delikatnie i aby obu stronom sprawiało radość.

Tu płynie rzeczka(Na plecach kantem dłoni wykonujemy ruch falisto posuwisty)

Tędy przeszła pani na szpileczkach(Opuszkami palców stukamy w plecki)

Tu przeszły słonie Stukamy zaciśniętymi pięściami posuwając się na plecach z dołu na górę)

I biegły koni e(jak wyżej, ale w drugą stronę z góry na dół)

Zaświeciły dwa słoneczka (Palcem rysujemy słoneczko na plecach)

Spadł drobniutki deszczyk (Opuszkami palców stukamy w plecki)

Czy przeszedł cię dreszczyk? (szczypiemy delikatnie w kark lub w bok pleców)

Brzydkie kaczątko – słuchanie baśni

Cel: dłuższe skupienie uwagi, rozwijanie mowy, pamięci

Proponuję wybieranie do czytania krótsze wersje utworu. Po skończonym czytaniu trzeba zawsze porozmawiać z dzieckiem na temat wysłuchanego utworu. Zapytać, czy się bajeczka podobała, kto wystąpił, co było wcześniej, co później podać dowolne zdarzenia. Jest to doskonała okazja do rozwijania mowy, pamięci