Ptasie trele

 

Cele:

- zachęcanie do improwizowania, mówienie sylabami głośno i cicho, dodawanie liter do sylab;

- usprawnianie narządów mowy;

- wzbogacanie słownika nowymi wyrazami i związkami frazeologicznymi;

- utrwalenie cech ptaków na podstawie wilgi;

- rozwijanie sprawności manualnych;

 

Drogie dzieci,

 1.      Dzisiejszy dzień zaczniemy od zabawy „Przyjęcie dla ptaków”.

Dzieci są ptakami i muszą posprzątać własną dziuplę zanim przybędą goście. Dziupla to buzia, miotła to język. Miotła czyści sufit (podniebienie), podłogę (okolice języka), meble (zęby), ściany (policzki) i na końcu drzwi (usta). Po zakończeniu porządków należy wyczyścić miotłę (machanie językiem).

 2.      W tym tygodniu rozmawialiśmy o ptakach, które powróciły do Polski. Czy pamiętacie ich wygląd i nazwę? Dla utrwalenia zajrzyjcie tutaj :

WIOSENNE PTAKI

 3.      Ptaki potrafią wydawać z siebie bardzo piękne głosy. Pewien poeta, Julian Tuwim opisał je w wierszu pt. „Ptasie radio”. Posłuchajcie.

WIERSZ "PTASIE TRELE"

Rozmowa na temat wiersza:

- Czy podobał wam się wiersz?

- Jakie ptaki opisał poeta?

- Co w tym wierszu ciekawie dla was brzmiało?

- Które słowa są trudne do wymawiania?

 4.      Zabawa ruchowa naśladowcza  „Jesteśmy ptakami”:

 Na sygnał rodzica (klaśnięcie) dzieci biegają w różnych kierunkach w wyznaczonym miejscu. Na hasło ,,bociany'' chodzą podnosząc wysoko nogi naśladując chód bociana lub stoją na jednej nodze utrzymując równowagę. Na kolejny sygnał biegają w różnych kierunkach. Na hasło ,,wrona" - zatrzymują się i kraczą kra kra kra... Na kolejny sygnał dzieci biegają w różnych kierunkach. Na hasło wróbelek zatrzymują się i wołają ćwir ćwir ćwir....Do zabawy możecie zaprosić rodzeństwo. Stworzycie wtedy wesołą łąkę.

 5.      Ćwiczenie narządów mowy przed lusterkiem:

Ptasie echo – rodzic wypowiada zgłoski, np. ćwirk, świrk, czyrik, ćwirik, a dziecko powtarza, (obserwuje usta w lusterku – wargi na zmianę ściągnięte i rozciągnięte). Można to ćwiczenie wykonać w różnej intonacji głosu, np. szeptem, głośno, cicho.

Dzióbki – dziecko obserwując wargi w lusterku, naśladuje odgłosy ptaków: bocian – kle, kle, kle; żuraw – tu, tu, tu; kukułka – ku- ku, ku- ku; jaskółka – ćwit, ćwit, ćwit, gil – diu, diu, diu lub dy, dy, dy albo ryr, ryr, ryr; jemiołuszka – sri – cir, sri – cir, sri – cir.

Spróbujcie teraz naśladować głosy ptaków i robić przy tym miny, np. smutny bociek, przestraszony wróbelek, groźna wilga, wesoła kukułka. Może komuś uda się wymyślić ptasi  głos, którym pozdrowi domowników.

 

 6.      Praca plastyczna „Wesoły ptaszek”.

 Do wykonania tego zadania będziemy potrzebowali:

- kolorowy papier,

- klej,

- nożyczki,

- czarny marker.

Z papieru wycinamy prostokąt o wymiarach 12cmx15cm, prostokąt o wymiarach 9cmx11cm, 3 paski o wymiarach 1cmx12cm oraz koło o średnicy 10cm. Najlepiej, aby figury były w różnych kolorach, natomiast 3 paski 1 cmx12cm w jednym kolorze, ale innym niż pozostałe figury.

Instrukcję wykonania ptaszka znajdziecie w tym linku: 

https://www.youtube.com/watch?v=l_cINQDaPrI

Możecie stworzyć kilka takich ptaszków i zawiesić je na nitce. Pamiętajcie o zasadzie, którą zawsze stosujemy po zakończeniu pracy : sprzątamy po sobie.

 

Na zakończenie dzisiejszego dnia możecie sprawdzić swoje wiadomości, które dotyczą wiedzy na temat wyglądu i nazwy ptaków. Zapraszamy do wzięcia udziału w quizie. Powodzenia.

https://samequizy.pl/czy-rozpoznasz-te-12-wiosennych-ptakow/

 

Zadanie na popołudnie to uzupełnienie fioletowych kart pracy na str. 68 i 69.

 

                        Pozdrawiamy was serdecznie,

                        Pani Ela i pani Agnieszka