Cele zajęcia :

-rozwijanie świadomości własnego ciała;

- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej;

- rozwijanie umiejętności dzielenia przestrzeni z innymi poprzez ćwiczenia w parach;

- poznanie budowy jajka (białko, żółtko, skorupka);

-próby samodzielnego formułowania wniosków;

 

1.,,Gniazda ptaków”- film edukacyjny

 

Na początek obejrzycie ciekawy film o tym jak ptaki budują swoje gniazda i skąd wiedzą dokąd mają lecieć. Zwróćcie uwagę na wygląd ptasich jaj.

 

https://edpuzzle.com/media/5e7b1f00ebd0893e8690aaaf

https://edpuzzle.com/media/5e96ea043047b23efd03daf6

 

2.„ Co jajko ma w środku?" - zabawy badawcze

– Poznajemy budowę jajka

Potrzebujemy : dwóch takich samych jajek, jedno musi być surowe, a drugie ugotowane. Dzieci oglądają jajka , porównują ich wielkość i kolorystykę, wypowiadają się na temat ich kształtu; podają przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek.

Rodzic  rozbija przed dziećmi jajko, dzieci oglądają jego zawartość i nazywają poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko.

Rodzic pokazuje dzieciom dwa jednakowe jajka. Prosi, aby się zastanowiły, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane?

Dzieci podają swoje propozycje. Następnie rodzic wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dzieci obserwują ich ruchy i określają, które z nich kręci się szybciej. Rozbijają jajko i sprawdzają, czy miały rację. Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.

– Które jajko jest surowe

Potrzebujemy : jajka surowe, jajka ugorowane, szklane naczynia, sól, łyżka.

Dzieci badają zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkładają je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwują ich zachowanie.

Do wody w przezroczystym naczyniu wkładają surowe jajko i dosypują stopniowo sól(około 10–12 łyżek soli). Obserwują, co dzieje się z jajkiem.

- Skaczące jajko

Potrzebujemy : jajko, ocet, słoik, talerzyk

Na efekty wykonania tego eksperymentu trzeba poczekać, ale myślę, że warto. Wkładamy jajko do słoika i zalewamy octem. Słoik przykrywamy talerzykiem. Najlepiej odczekać dwa dni, żeby nasze jajko stało się jakby było z gumy.

Skorupka jajka zawiera węglan wapnia , dlatego zanurzenie jej w roztworze octu powoduje rozpuszczenie się jej. Jajko stanie się elastyczne.

 

Jeśli spodobały Wam się eksperymenty z jajkami i macie ochotę wykonać ich więcej, zapraszamy Was do obejrzenia innych ciekawych inspiracji.

https://www.youtube.com/watch?v=dtsnC2am0_w

https://www.youtube.com/watch?v=BV_RF0nQbQQ

 

3.,,Do kogo należy to jajko”

Dopasuj jajko do odpowiedniego ptaka.

https://wordwall.net/resource/1192235/dopasuj-jajko-do-odpowiedniego-ptaka

 

4.,,Kto tak śpiewa?”

Dopasuj odgłosy ptaka do odpowiedniego zdjęcia. Poproście o pomoc rodzica. Powodzenia!

https://learningapps.org/3302840

5.  Ćwiczenia gimnastyczne

Do dzisiejszych ćwiczeń będziecie potrzebowali kręgli, ale nie przejmujcie się, możecie wykorzystać każdy inny przedmiot, który znajdziecie w domu. Może to być butelka po wodzie lub maskotka ( coś co będzie wam się pewnie trzymało w dłoni).

 

• ,, Posłuszne kręgle”- zabawa orientacyjno-porządkowa

Dzieci poruszają się swobodnie po pokoju, trzymając kręgle w rękach. Na klaśniecie w dłonie -zatrzymują się i manipulują kręglami: podają je sobie z jednej ręki do drugiej, z przodu, za plecami, pod kolanami; podrzucają je i łapią.

• ,, Jak najdalej w przód”- ćwiczenia mięśni brzucha

Dzieci w siedzą na podłodze z wyprostowanymi nogami, kręgle trzymają w obu rękach. Wykonują skłon tułowia w przód, sięgając rękami z kręglami jak najdalej w kierunku stóp (kolana pozostają proste).

• ,, Na prawo, na lewo”- skręty

 Dzieci w siadzie skrzyżnym, trzymają kręgle na głowach, przytrzymując je rękami, łokcie mają na zewnątrz. Wykonują skręty tułowia w prawo i w lewo; co pewien czas wykonują kilka rzutów i chwytów kręgli. 

• ,, Witamy stopy”- skrętoskłony

Dzieci siedzą na podłodze z nogami rozsuniętymi szeroko – w siadzie rozkrocznym, kręgle trzymają oburącz w górze; wykonują skrętoskłon do lewej stopy – przywitanie jej kręglem; wyprost; wykonują skrętoskłon do prawej stopy –przywitanie jej (podczas ćwiczenia dzieci starają się nie zginać kolan, kręgle trzymają obiema rękami).

• ,, Oglądamy kręgle”- ćwiczenie mięśni grzbietu

 Dzieci leża na brzuchu, trzymają kręgle w obu rękach, przed głowami. Unoszą głowy, prostują ręce; oglądają kręgle, wytrzymują przez chwilę. Potem wracają do leżenia – odpoczywają.

•,,Spotkanie’’- ćwiczenie mięśni brzucha

Dzieci leża na plecach, trzymają kręgle w obu rękach wyciągniętych za głowami. Jednocześnie wznoszą obie nogi i ręce – dążą do spotkania nóg z kręglem; potem powracają do pozycji wyjściowej.

• ,, Z nóg do rąk ”- ćwiczenie mięśni grzbietu i brzucha

Dzieci leżą na placach, kręgle trzymają pomiędzy stopami. Przekazują kręgle do rąk, za głowę i powracają do siadu. Ponownie wkładają kręgle pomiędzy stopy i od nowa wykonują ćwiczenie.

• ,,  Sprytne stopy”- ćwiczenia przeciw płaskostopiu

Dzieci siedzą na podłodze, ręce podparte o podłogę, nogi wyprostowane . Kręgle mają pomiędzy stopami (pionowo). Przesuwają nimi obunóż w prawo i w lewo.

• Wałkują kręgle: raz jedną stopą, raz drugą.

• Chwytają stopami kręgle i podnoszą je do góry.

 

6. Praca dla chętnych dzieci !

Wykonajcie zadania ze strony 67,68,69  w fioletowych kartach pracy ,, Nowe przygody Olka i Ady” cz.3

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

-Karta pracy, cz. 3, s. 67

Oglądanie zdjęć. Dotykanie ich i mówienie nazw ptaków. Kończenie podanego rytmu – naklejanie odpowiednich zdjęć ptaków, odszukanych wśród naklejek. Łączenie pierwszych

głosek z nazw obrazków. Podawanie nazwy ptaka, która powstała.

-Karta pracy, cz. 3, s. 68

Czytanie przez rodzica lub dziecko nazw ptaków z pierwszego rzędu. Odszukanie w drugim i w trzecim rzędzie takich samych wyrazów. Kolorowanie ich tak samo jak tych we wzorze.

-Karta pracy, cz. 3, s. 69

Rysowanie po śladach linii – od zdjęć dorosłych ptaków do ich potomstwa. Nazywanie ptaków. Oglądanie piór wybranych ptaków – bociana, wilgi, kukułki, czajki.

 

Drogie dzieci!

Przypominamy o wysyłaniu zdjęć Waszych prac. Zapraszamy Was do  naszej galerii prac. Miłego  oglądania.

https://pl.padlet.com/ps78gr6/pzi78j8jkro4

 ------------

„Farm Animals” – zwierzęta z wiejskiego podwórka

Cele: -zapoznanie z nową piosenką na powitanie, -wprowadzenie i utrwalanie nazw wybranych zwierząt w języku angielskim

Powitanie

Na początku przywitajmy się z pomocą nowej piosenki, naśladujcie ruchy wykonywane przez animowane postaci w piosence: https://www.youtube.com/watch?v=fN1Cyr0ZK9M

Posłuchajcie piosenki jeszcze raz i oprócz naśladowania ruchów próbujcie powtarzać słowa i zwroty (większość z nich poznaliśmy w przedszkolu):

 Hello,

clap your hands (klaskaj w dłonie)

stretch up high (wyciągnij się w górę)

touch yuour toes (dotknij palców u stóp)

turn around (obróć się)

stamp your feet (tup stopami)

 

Wprowadzenie nowego słownictwa

Teraz czas na przypomnienie już znanych oraz poznanie nowych angielskich nazw niektórych zwierząt z wiejskiego podwórka – farm animals:

 

Goat –koza,    Duck –kaczka,   Horse –koń,    Dog –pies,    Mouse – mysz,    Cow –krowa,  Pig –świnka,   Cheeken – kurczak,    Rabbit – królik,   Cat – kot,    Sheep –owca

 

zdjęcia zwierząt oraz wymowa ich angielskich nazw dostępna jest pod linkiem (klikajcie na głośniczek obok każdego zwierzęcia):

https://learnenglish.britishcouncil.org/vocabulary/beginner-to-pre-intermediate/farm-animals odsłuchajcie nazwę każdego zwierzęcia kilkakrotnie i za każdym razem ją powtarzajcie.

 

Zabawy utrwalające

 

1).Przygotujcie obrazki z powyższymi zwierzętami:

- możecie je narysować sami lub z pomocą rodziców (mogą być uproszczone, schematyczne, np. same głowy – wzór: https://www.dreamstime.com/stock-illustration-farm-animals-animal-head-icon-collection-illustration-image91093039)

- możecie też wydrukować gotowy obrazek: karta pracy i go porozcinać (zwierzęta możecie  zostawić czarno-białe lub je pokolorować – kolorując utrwalajcie ich angielskie nazwy)

Przygotowane obrazki zachowajcie też na kolejne zajęcia – przydadzą nam się jeszcze za tydzień.

 

2).Rozkładajcie kolejno obrazki zwierząt na stole lub dywanie i nazywajcie je po angielsku (rodzic pomaga, jeśli dziecko nie pamięta).

 

3).Rodzic podaje angielską nazwę wybranego zwierzęcia, a dziecko wskazuje właściwy obrazek.

4).Dziecko zamyka oczy – można użyć polecenia Close your eyes (zamknij oczy), rodzic zabiera jeden z obrazków, dziecko otwiera oczy – można użyć polecenia Open your eyes i mówi angielską nazwę zwierzęcia, które zniknęło. Powtarzamy kilkakrotnie zabawę, dziecko może też zamienić się rolami z rodzicem i ukrywać wybrane obrazki, a zadaniem rodzica będzie wtedy podanie angielskiej jego nazwy.

 

5).Rozkładamy obrazki zwierząt na podłodze w „rozsypce”. Rodzic wypowiada kolejno angielskie nazwy zwierząt, dziecko staje przed właściwym obrazkiem (może też położyć piłeczkę, zakrętkę od butelki lub inny przedmiot na właściwym obrazku)

 

6).Pokoloruj online wybrane zwierzę:

Dog -  https://www.thecolor.com/Coloring/Beagle.aspx

Cow - https://www.coloring4all.com/coloring/cow_coloring_pages.htm

Horse - http://www.supercoloring.com/coloring-pages/arabian-mare?colore=online

Rabbit - http://www.supercoloring.com/coloring-pages/white-rabbit?colore=online

Goat - https://www.thecolor.com/Coloring/Goat.aspx

HAVE FUN! (miłej zabawy!)