Drodzy Rodzice,

Pod tym linkiem można obejrzeć zdjęcia zabaw kolegów z grupy V.

https://padlet.com/ps78bialgr5/vvh98afl3jpbwpdb

­­­­­--------- 

„POWRÓCIŁY PTAKI” – rozmowa na podstawie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Gdzie budować gniazdo?”

Cele:

- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,

- poszerzanie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków: kojarzenie wyglądu ich  gniazd ze środowiskiem, w jakim żyją

 

Obejrzyjcie zdjęcia wybranych ptaków - poznacie nazwy ptaków, które powróciły do nas wczesną wiosną – skowronka, bociana, czajki i szpaka oraz miejsca ich zamieszkania.

Zdjęcia – przejdź 1przejdź 2...

Teraz czas na zabawę - „Powroty ptaków” - zabawa ruchowa bieżna

• Posłuchajcie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej „Gdzie budować gniazdo?” ponieważ porozmawiacie z rodzicami na ten temat. Starajcie się jak najwięcej zapamiętać.

 – Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.

– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek. – O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…

– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.

– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...

 – Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.

– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie... hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

 

• Rozmowa na temat opowiadania:

− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?

− Co powiedział wróbel na temat gniazda?

− Z czego ptaki robią gniazda?

 

Czy potraficie pokazać jak fruwają ptaszki? Pomoże wam przy tym piosenka.

„Ptaszki fruwają” – zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki, tekst: Monika Majewska muzyka: Andrzej Zagajewski

https://www.youtube.com/watch?v=zn2ihUfMV_M

 

Jeszcze zadania do wykonania.

• Karta pracy, cz. 3, s. 62  http://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

Słuchanie nazw ptaków, oglądanie ich gniazd. Określanie różnic i podobieństw między

gniazdami. Kończenie rysowania bocianów według wzoru.

 

Karta pracy, cz. 3, s. 64  http://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

Kolorowanie rysunku czajki według wzoru. Czytanie z rodzicem (lub samodzielnie) nazw części ciała czajki. Rysowanie jajek w każdym polu tak, żeby wszędzie było ich po dziesięć.

 

„BOCIAN” – z papierowych talerzyków.

Cele:

- utrwalenie wiadomości na temat bociana,

- wdrażanie do doprowadzania pracy do końca,

- stwarzanie okazji do odczuwania zadowolenia z wykonanej pracy

 

„Czyj to glos?” – zagadka słuchowa

https://chomikuj.pl/andziatam/PRZEDSZKOLE+MATERIA*c5*81Y/odg*c5*82osy+natury+r*c3*b3*c5*bcne/32+Bociany,3833908803.mp3(audio)

 

Podanie nazwy - BOCIAN, dzielenie jej na sylaby, określanie pierwszej głoski i ostatniej głoski.

 

Określanie cech ptasich na podstawie bociana (dziób, skrzydła, ciało pokryte piórami, fruwa, ma ogon itp.)

 

Naśladowanie głosu bociana. 

 

Co przygotować?

• 2 niewielkie papierowe białe talerzyki średnica ok. 17 cm lub 2 kartonowe koła.

• kartki formatu A4: czerwona i biała;

• 2 płatki kosmetyczne;

• czarna, karbowana bibuła;

• czarna farba;

• pędzel;

• klej;

• nożyczki

 

Jak to zrobić?  - model bociana

  1. Z czerwonego papieru wytnij nogi, stopy i dziób bociana, z białego szyję szablon bociana
  2. Złóż na pół papierowe talerzyki.
  3. Z jednego talerzyka odetnij brzeg. Powstanie wtedy mniejsze koło, które pomaluj czarną farbą.
  4. Zwiń w harmonijkę prostokątne paski (nogi bociana). Na stopy naklej dwa kwadraty o długości boków mniej więcej 1 cm. Potem naklej je na paski.
  5. Tak wykonane nogi wklej do środka zgiętego białego talerzyka.
  6. Naklej dziób i szyję na płatek kosmetyczny. Następnie doklej drugi płatek.
  7. Z czarnej bibuły zrób dwie małe kulki – oczy bociana – i naklej je na głowę.
  8. Pokryj klejem dolną część białego paska i przyklej do zgiętego talerzyka.

 

„Żerujące boćki” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa

rozwijanie orientacji w przestrzeni, rozwijanie motoryki małej.

Na podłodze kładziemy papierowy talerzyk lub coś innego, co będzie imitowało gniazdo bociana. Obok „gniazda” kładziemy klocki lub inne drobne elementy. W ręku dziecko trzyma dwie takie same łyżki lub patyki.

Zabawa polega na tym, że dziecko chodzi jak bocian, wyprostowane, głowa wysoko uniesiona, ramiona poruszają się jak skrzydła bociana. Na hasło – bocian żeruje! Dziecko bierze do ręki dwie łyżki i wkłada nimi do gniazda klocki itp. Można powiedzieć dziecku, że bociany lubią jeść np. ryby, myszy, żaby, ślimaki (mogą być wykonane przez dziecko z kartki). Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

------------------

Zabawa relaksacyjna – „Ptasie gniazdo”

Potrzebne będą: kocyki, poduszki, odtwarzacz CD, nagranie spokojnej melodii. (np. śpiew ptaków)

Odgłosy wiosennych ptaków

https://www.youtube.com/watch?v=NFz4nfoB5dA

Zbudujcie wraz z dzieckiem  gniazdo  z  koców  i  poduszek. Dziecko siada w gnieździe. Poproście, aby dziecko wyobraziło dzieci, sobie, że jest pisklęciem. Przy nagraniu spokojnej melodii rodzic opowiada, co się zdarzyło.

Nasze przytulne, ciepłe gniazdo jest bardzo wysoko na drzewie i wiatr kołysze nim delikatnie.( dziecko przez chwilę kołysze się na boki) W gnieździe mieszkają mama bocianowa i małe bocianie pisklęta. Wiatr dmie coraz mocniej. Nagle gniazdo się przewraca, a wy, małe pisklęta, musicie rozłożyć skrzydełka i machać nimi, aby nie spaść na ziemię. Rozłóż szeroko ramiona i lataj po pokoju mówiąc: kle, kle, kle...( dziecko biega po pokoju machając rękoma)

dopóki nie naprawię gniazda i z powrotem was do niego nie przyprowadzę.

 (Rodzic naprawia gniazdo i przyprowadza do niego pisklę, kontynuuje opowieść)

 – Teraz znów siedzimy w naszym ciepłym gniazdku i łagodnie się kołyszemy.

 ( dziecko kołysze się na boki)  Ojej, nadchodzi burza! Nagle nasze gniazdo znów się przewraca. Rozłóż skrzydełka i lataj po pokoju, powtarzając przy tym: kle, kle, kle... Mocno poruszaj swoimi skrzydełkami, aby stały się silne. ...( dziecko biega po pokoju machając rękoma)

 Chcę naprawić gniazdo i zanieść do niego wszystkie pisklęta. Teraz znowu możemy  wszyscy  razem  siedzieć  w  ciepłym  domku.  Widzę,  że  mój  mały bocianek umie  już latać... Rozwiń swoje skrzydełka, pofruń i przyleć  do gniazda sam.

 

„ Jaskółka”- praca plastyczna

A gdy zrelaksujecie się możecie zrobić jaskółkę. Potrzebny będzie: szablon i rolka po papierze toaletowym. Wszystkie instrukcje na stronie poniżej link

https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/11/jaskolka-rolki-szablon-druku/

Dla utrwalenia znajomości wyglądu ptaków zadanie w kartach pracy cz. 3 str.69 http://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

---------

Farm animals

- utrwalenie nazw zwierząt, żyjących na wsi;

- osłuchanie z prawidłową wymową;

- utrwalanie słownictwa poprzez zabawę przy piosence.

 

Drogie dzieci,

  1. Na początek proponuję, abyście zaśpiewały naszą piosenkę powitalną, zaproście do wspólnej zabawy mamę, tatę, siostrę, brata Hello song
  2. Przypomnijmy sobie teraz nazwy zwierząt żyjących na wsi; powtarzajcie razem nazwy zwierząt po angielsku Farm animals
  3. Zapraszam was teraz do zaśpiewania piosenki Old McDonald
  4. A teraz zadanie dla Was: na obrazkach ukryły się zwierzęta. Przyjrzyjcie się uważnie i dokończcie zdanie: On the farm I can see a ……. (pig, cow, duck, etc…..)

Ukryte zwierzęta: On the farm  I can see

  1. Na pożegnanie zaśpiewajcie piosenkę, którą zawsze śpiewaliśmy w przedszkolu Goodbye song