WIOSENNE ZWYCZAJE PTAKÓW

Cele: - usprawnianie narządu  mowy i utrwalanie prawidłowej artykulacji; - utrwalenie wiadomości na temat bociana; - rozwijanie sprawności manualnych; - stwarzanie okazji do odczuwania zadowolenia z wykonanej pracy;

 

„Ptasie trele” – ćwiczenia ortofoniczne                                                                     

Wiosną, jak wiecie, ptaki wracają z ciepłych krajów i zakładają gniazda. Widzieliście już jakieś wiosenne ptaki? A może słyszeliście ich śpiew? W poniższym linku możecie posłuchać śpiewu najpopularniejszych ptaków powracających do nas wiosną i zobaczyć, jak one wyglądają. Spróbujcie naśladować ich odgłosy.

https://www.youtube.com/watch?v=wUWyKD2glPY

I jak - udało się? Było to łatwe, czy trudne? Dla nas to było bardzo trudne, mam nadzieję, że Wam poszło dużo lepiej :)

 

Posłuchajcie teraz wiersza (czytanego przez rodzica) i powtarzajcie wers zawierający sylaby naśladujące śpiew ptaków:

Ptasie trele (B. Szelągowska)

 

Znów nastała wiosna! Ptaki nadlatują.
A co będą robić? Gniazda pobudują.

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi, jakie piękne dni!   (dziecko powtarza)

Na drzewach wysoko albo w trawie – nisko.
Tak by do swych piskląt zawsze miały blisko.

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi, jakie piękne dni!   (dziecko powtarza)

Gdy skończą budować, jajeczka w nich złożą.
By było im ciepło, na nich się położą.

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi, jakie piękne dni!   (dziecko powtarza)

Wykluły się wreszcie z jajeczek pisklęta
i każdy maluszek te trele pamięta!

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi, jakie piękne dni!    (dziecko powtarza)

A teraz odpowiedz na pytanie (na podstawie wiersza)-czym zajmowały się ptaki, gdy nastała wiosna?

„Ptaki do gniazd” -zabawa ruchowa z elementem bieżnym

Dziecko biega po pokoju i macha szeroko rozpostartymi ramionami, udając lecące ptaki. Na hasło: Ptaki do gniazd – ląduje, składając „skrzydła” blisko ciała, i kuca,  wydając przy tym ptasie odgłosy. Na hasło Ptaki z gniazd, dziecko wstaje, rozkłada ręce jak skrzydła i znów biega po pokoju. Zabawę powtarzamy kilka razy, możemy zaprosić do niej wszystkich domowników, wówczas więcej „ptaków” będzie latać po pokoju :) co sprawi, że zabawa będzie dużo ciekawsza:)

Zadanie dla chętnych: wykonanie zadań ze strony 63 i ze strony 65 w kartach pracy „Nowe Przygody Olka i Ady” cz.3 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

 

„Bocian” – wydzieranka z kolorowego papieru

Najpierw obejrzyj wywiad z pewnym ptakiem…

https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw

Z kim krasnal przeprowadził wywiad? Tak! Oczywiście z bocianem. Czego dowiedzieliście się o tym ptaku?

A oto jeszcze kilka ciekawostek na temat bociana:

 Bocian biały zamieszkuje tereny trawiaste, stepy, sawanny, tereny uprawne blisko zbiorników wodnych, bagienne, wilgotne lub okresowo zalewane łąki i pastwiska, okolice jezior i laguny. Lubi rozproszone drzewa, na których może gniazdować lub nocować. Bocian unika terenów zimnych, o częstych opadach atmosferycznych, obszarów wysoko położonych i o gęstej roślinności. Nie unika jednak siedzib ludzkich i często gnieździ się nawet w środku wsi lub w małych miastach. Bocian ma upierzenie białe, z wyjątkiem czarnych lotek (pióra na końcu skrzydeł) i ogona. Nogi i dziób są czerwone. Szyję ma długą, w locie wyciągniętą do przodu. Młode ptaki mają czarny dziób i nogi. Pisklęta ważą około70g i są pokryte białym, gęstym puchem. Bociany zakładają duże, koliste gniazda z warstwowo ułożonych gałęzi, ich waga może wynosić nawet 2 tony!  Wyściółka jest dość obfita – ze słomy, torfu, niekiedy z dodatkiem papieru i szmat. Umiejscowione są one zwykle na drzewie, w bezpośredniej bliskości siedzib ludzkich, lub na różnych budowlach (na dachu budynku mieszkalnego lub gospodarczego, w ruinach wysokich budynków, na nieczynnych kominach fabrycznych, słupach telegraficznych. Bocian składa jaja pod koniec kwietnia - jest ichzazwyczaj od 2 do 7. Jest ptakiem mięsożernym. Żywi się owadami, głównie pasikonikami i chrząszczami, ale również jaszczurkami, wężami, pisklętami i małymi zającami. W latach obfitujących w myszy i norniki zjada prawie wyłącznie te gryzonie, przez co jest ptakiem pożytecznym z punktu widzenia rolników. 

Wykonanie wydzieranki z kolorowego papieru – „Bocian”:

-Przygotuj: kartkę A4 w dowolnym kolorze (oprócz białej i czarnej) kolorowy papier (wycinanki lub bibuła w kolorze białym, czarnym i czerwonym), klej.

-wydrukuj: karta pracy, lub narysuj bociana na kolorowej kartce

- porwij na małe kawałeczki kartki lub bibułę w kolorach białym, czarnym i czerwonym i wyklejaj nimi poszczególne części bociana

 -możesz dorysować lub dokleić dodatkowe elementy na obrazku, np. trawę, kwiaty, słońce i chmury

-uporządkuj miejsce pracy!

Jeśli nie masz w domu rzeczy potrzebnych do wykonania powyższej pracy, możesz stworzyć bociana w inny sposób, z innych materiałów, oto nasze propozycje:

https://www.youtube.com/watch?v=hyGRipn0jq0

https://www.youtube.com/watch?v=aEuv2CgQvPI

https://www.youtube.com/watch?v=Mu-RLL3TE-g

https://www.youtube.com/watch?v=Nbd6YT7aFos

https://www.youtube.com/watch?v=rQcIKXwVXPE

Jesteśmy bardzo ciekawe, którego bociana zrobiliście i jak Wam wyszedł – jak zwykle czekamy na zdjęcia Waszych prac pod  adresem e-mail ps78.gr6@wp.pl

„Bocian na łące” – zabawa ruchowa z elementem równoważnym

A teraz poruszajmy się jak bociany – chodzimy wysoko unosząc kolana (jak bocian po łące), na hasło żabka, zatrzymujemy się, stajemy na jednej nodze rozglądamy się, jakbyśmy szukali żabki :) Na hasło żabka uciekła, ponownie chodzimy z unoszeniem wysoko kolan. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Zadania dodatkowe (dla chętnych):

Wykonaj zadania ze str.66 w kartach pracy „Nowe Przygody Olka i Ady” cz.3 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

Pokoloruj online: http://www.supercoloring.com/coloring-pages/white-stork?colore=online

Rozwiąż quiz sprawdzający wiedzę o bocianach: https://czasdzieci.pl/quizy/quiz,83bae-bocian_bialy.html