POWRÓCIŁY PTAKI

 

Cele: 

- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych;

- poszerzanie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków: kojarzenie wyglądu ich gniazd ze środowiskiem, w jakim żyją;

- poznanie budowy pióra;

- utrwalanie nazw niektórych ptaków;

- rozwijanie wyobraźni;

- doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami;

- stwarzanie okazji do odczuwania zadowolenia z wykonanej pracy;

1. „Powróciły ptaki” – rozmowa na podstawie opowiadania

   Wczoraj obserwowaliście ptaki, które od nas nie odlatywały i były z nami cała zimę, czyli gołębie i wróble. Dziś porozmawiamy również o tych , które wiosną wróciły do Polski z ciepłych krajów. Sprawdzimy też , czym się o tej porze roku zajmują wszystkie ptaki.

    Posłuchajcie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej, pt.: Gdzie budować gniazdo?

– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.

 – Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek. – O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…

– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.

– Sit, sit – powiedział cichutko remiz.

– Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...

– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.

– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie... hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

 2.  Rozmowa na temat opowiadania.

− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?

− Co powiedział wróbel na temat gniazd?

− Z czego ptaki robią gniazda?

- W  jakim celu ptaki budują gniazda?

3. Gniazda ptaków

     Dzieci, które mają nasze fioletowe książki ( część 3) mogą obejrzeć gniazda ptaków

 na stronie 62. Dla pozostałych, książka w wersji wirtualnej jest tu: 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

4. "Ptaki – do gniazd!"  - zabawa ruchowa

    Potrzebne będą gazety i bębenek lub inny instrument.  Rodzic rozkłada w wyznaczonym miejscu pokoju gazety – gniazda. Dzieci są ptakami. Poruszają się między gazetami – gniazdami. Kiedy usłyszą mocne uderzenie w bębenek, jak najszybciej przykucają w najbliższym gnieździe. Dwa uderzenia w bębenek są sygnałem do ponownego poruszania się.

5. "Ptaki, które do nas wróciły"

     Ułóż nazwy ptaków według wzoru. Poproś rodzica o sprawdzenie i odczytanie, a może sam spróbujesz. Przegłoskuj nazwy ptaków lub podziel na sylaby. Powiedz jaką głoską zaczynają się ich nazwy, a jaką kończą;

https://wordwall.net/pl/resource/1178514/wiosenne-ptaki

6. "Ptasie pióra"-  dla ciekawskich

     Czy wiecie, że pióra składają się z elastycznej osi oraz promyków, które od niej odchodzą

z jednej i z drugiej strony i nie łączą się ze sobą. Na skrzydłach ptaki posiadają pióra zwane lotkami, dzięki którym latają. Z ogona wyrastają pióra zwane sterówkami – one pozwalają ptakom utrzymać równowagę.

Budowa pióra

    7. "Ptaszek w gnieździe"- rysowanie kredkami, wycinanie z kolorowego papieru

 i naklejanie;

     Zaczniemy od narysowania kredkami gniazda. W tym celu przygotowujemy sobie kartkę w dowolnym kolorze. Wybieramy trzy kredki, najlepiej w ciemnym kolorze i kreślmy na środku kartki okręgi wiele razy (zmieniając kredkę). Trzeba wykonać naprawdę sporo powtórzeń i napracować się tak jak pracowity ptaszek nad swoim gniazdkiem.

     Na tak powstałym gnieździe przyklejamy wyciętego z kolorowych papierów ptaka.

Ptak będzie się składał z dwóch półkoli, małego i dużego oraz z dwóch trójkątów ( figury nie muszą być idealne). Duże półkole to ciało ptaka, a małe skrzydełko. Trójkąty to dziób

i ogonek. Kształty te trzeba najpierw narysować ołówkiem, a dopiero potem wyciąć.

     Na koniec dorysowujemy szczegóły, np. oko i doklejamy jajeczka lub listki. Co się wam spodoba.

Film instruktażowy:

https://www.youtube.com/watch?v=y2n8ma7Z0AY

 

Udanej zabawy i koniecznie podzielcie się z nami waszymi dziełami, wysyłając je do nas

lub wstawiając je od razu do Galerii prac grupy 7.

 

 

 

Pozdrawiamy

Pani: Ula i Agatka