Powróciły ptaki

Cele :

- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych;

- poszerzanie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków : kojarzenie wyglądu ich gniazd ze środowiskiem, w jakim żyją;

- utrwalenie wiadomości na temat bociana;

- wdrażanie do doprowadzania pracy do końca;

- stwarzanie okazji do odczuwania zadowolenia z wykonanej pracy;

Witamy,

Na początku chciałybyśmy, abyście przypomniały sobie wygląd i nazwy ptaków, które powróciły z dalekich krajów do Polski wczesną wiosną.  Spróbujcie samodzielnie przeczytać ich nazwy i podzielić je na sylaby. Określcie, czym się od siebie różnią, a może są do siebie podobne ? Zajrzyjcie do ilustracji poniżej.

 WIOSENNE PTAKI

Skoro już wiecie, jak wygląda skowronek, bocian, czajka oraz szpak, posłuchajcie opowiadania o tym, jak wyglądają zbudowane przez nich gniazda.

„Gdzie budować gniazdo?”  Hanna Zdzitowiecka

-  Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.

– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.

– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…

– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.

– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...

 – Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.

– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie... hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

Rozmowa na temat opowiadania.

− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

 − Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?

− Co powiedział wróbel na temat gniazd?

− Z czego ptaki robią gniazda?

Jeżeli chcecie zobaczyć, jak wyglądają gniazda niektórych ptaków, zajrzyjcie tutaj:

PTASIE GNIAZDA

  • „Jestem bocianem”  – wizualizacja.

Dzieci naśladują ruchem i głosem bociana, o którym opowiada rodzic lub starsze rodzeństwo.

Bocian chodzi powoli po łące, czasem dotknie czegoś dziobem. Następnie zatrzymuje się, staje na jednej nodze i wypatruje. Czatując, czasem porusza dziobem, piórami, zaklekoce głośno. Myśli : „Nie ma nic smacznego, są tylko żaby, a jednak lepszy rydz niż nic” i łapie żaby. Potem odlatuje do swojego starego gniazda, które ma od lat.

 

  • Obejrzyjcie krótki film o bocianie. Przyjrzyjcie się uważnie, w jakich kolorach są jego pióra. Te wiadomości przydadzą wam się do kolejnego zadania.

WYWIAD Z BOCIANEM

Przygotujcie sobie papier  w kolorze czarnym i czerwonym ( lub bibułę w tych kolorach), klej, kredki lub mazaki. Jeżeli nie posiadacie papieru możecie użyć gazety, natomiast elementy czarne i czerwone pomalować kredką lub mazakiem.

Wykonacie wydzierankę z kolorowego papieru - BOCIAN.

Możecie dorysować trawę, słońce oraz chmury, wtedy wasza praca będzie ciekawsza.

SYLWETA BOCIANA - WYDZIERANKA

Jeżeli nie możecie wydrukować sylwety bociana, to narysujcie go samodzielnie. Jesteśmy bardzo ciekawe, jak będą wyglądały wasze prace.

Na zakończenie zajrzyjcie: TUTAJ, a zobaczycie jaka zabawa na was czeka. Możecie pogłówkować wspólnie z rodzicami. Podpowiadamy, że ukryte słowa to : SKOWRONEK, REMIZ, BOCIAN, SZPAK. Są ułożone pionowo, poziomo lub na ukos. Jeżeli komuś nie uda się za pierwszym razem, to może zabawę powtórzyć.

Udanej zabawy!

Zadanie na popołudnie, to uzupełnienie stron 62 i 63 w fioletowych kartach pracy.

Zachęcamy wszystkie dzieci do wzięcia udziału w konkursie, organizowanym przez Młodzieżowy Dom Kultury. W poniższym linku można znaleźć szczegółowe informacje, które go dotyczą.

KONKURS - MŁODZIEŻOWY DOM KULTURY

 

 

----------------

Farm animals

- utrwalenie nazw zwierząt, żyjących na wsi;

- osłuchanie z prawidłową wymową;

- utrwalanie słownictwa poprzez zabawę przy piosence.

 

Drogie dzieci,

  1. Na początek proponuję, abyście zaśpiewały naszą piosenkę powitalną, zaproście do wspólnej zabawy mamę, tatę, siostrę, brata Hello song
  2. Przypomnijmy sobie teraz nazwy zwierząt żyjących na wsi; powtarzajcie razem nazwy zwierząt po angielsku Farm animals
  3. Zapraszam was teraz do zaśpiewania piosenki Old McDonald
  4. A teraz zadanie dla Was: na obrazkach ukryły się zwierzęta. Przyjrzyjcie się uważnie i dokończcie zdanie: On the farm I can see a ……. (pig, cow, duck, etc…..)

Ukryte zwierzęta: On the farm  I can see

  1. Na pożegnanie zaśpiewajcie piosenkę, którą zawsze śpiewaliśmy w przedszkolu Goodbye song