WIOSNA NA ŁĄCE”  - zabawa matematyczna

Cel:

- przeliczanie w zakresie 10;

- poznawanie nazw mieszkańców łąki

 

Rozmowa na temat zwierząt, które mogą powitać wiosnę na łące.

- Które zwierzęta mieszkające na łące mogą powitać wiosnę? Dlaczego?

- Jak one wyglądają?

„Na łące” – zabawa.

Potrzebne będą:

- obrazki przedstawiające mieszkańców łąki ( np. biedronka, konik polny, żaba itp.), z tyłu każdego obrazka należy narysować dowolną liczbę kół ( tyle ile dziecko da radę przeliczyć)

- liczmany np. klocki, kamyczki, fasolki, mazaki itp.

- kartka ( może być zielona), która będzie „ łąką”.

 

Dziecko wybiera kartonik z obrazkiem mieszkańca łąki i pewną liczbą kół. Liczy koła i  układa  na  łące  (zielonej kartce)  taką  samą  liczbę  liczmanów.  Np.  żabka  i cztery koła – dziecko układa na łące cztery klocki ( lub kamyczki itp.); biedronka i trzy koła – układa na łące trzy biedronki; konik polny i osiem kół – układa na łące osiem klocków. Podobnie postępuje ze ślimakami i bocianami. Liczy, ile rodzajów zwierząt jest na łące.

 

Motyle i kwiaty - zadania matematyczne

Potrzebne będą:

- liczmany, np. klocki.

 

Rodzic opowiada dziecku sytuacje, np.

Pewnego  dnia  zakwitły  na  łące  2  stokrotki;  następnego  dnia  zakwitły  jeszcze  3.  Ile  stokrotek 

zakwitło na łące?

 Dzieci  układają  liczmany,  liczą  je  i  odpowiadają na pytanie

Tak samo postępują przy kolejnych zadaniach

 Na łące rosło 8 stokrotek. Dzieci zerwały 4 stokrotki. Ile stokrotek zostało?

-----

W słoneczny dzień nad łąką fruwały 4 motylki cytrynki. Za chwilę przyleciało jeszcze 6 motylków. Ile motylków fruwa teraz nad łąką?

-----

Na kwiatach siedziało 10 motylków cytrynków. 3 motylki odfrunęły. Ile motylków zostało na kwiatach?

 

Ćwiczenia gimnastyczne

Cele:

- ćwiczenie równowagi

 - ćwiczenie dużych grup mięśniowych oraz mięśni grzbietu; 

Potrzebne będą:

- woreczek foliowy

- Zabawa ożywiająca – Chronimy się przed deszczem

Dziecko biega, podskakuje swobodnie wymachując woreczkiem. Na klaśnięcie Rodzica  przykucają, rozciągając woreczki nad głowami – chronią się przed deszczem

- Ćwiczenia tułowia – Suszymy woreczki

Dziecko trzyma woreczek w obu rękach. W skłonie w przód wymachuje nim w przód i w tył. Po kilku ruchach prostuje się, potrząsa woreczkiem w górze – strząsa krople wody.

- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Powitania.

Dziecko wita woreczkiem różne części ciała wymieniane przez Rodzica  np.

Woreczek wita: wasze kostki... wasze ramiona... wasze brzuszki...

- Ćwiczenie mięśni grzbietu – Na wietrze

Dziecko, w leżeniu na brzuchu, unosi woreczek trzymany za końce oburącz (ręce zgięte w łokciach, skierowane na boki). Dmucha na woreczek delikatnie –  wieje mały wietrzyk, i mocno wieje duży wiatr. Obserwuje ruch woreczków w zależności od siły podmuchu.

- Ćwiczenie mięśni brzucha – W górę i w dół

Dziecko w leżeniu na plecach, woreczek ma włożony między stopy. Unosi go stopami do góry, z przełożeniem za głowę, a potem powraca do pozycji wyjściowej.

- Ćwiczenie równowagi – Przechodzimy przez woreczki

Dziecko zwija woreczek w rulonik. Stojąc, trzyma go  przed sobą w obu rękach. Przekłada nogi przez rulonik, wytrzymuje w staniu jednonóż. Potem powraca do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie wykonujemy na zmianę: prawą nogą i lewą nogą.

- Skoki – Skaczemy

Dziecko przeskakuje obunóż przez woreczek  rozłożony na podłodze: do przodu, do tyłu, na prawo, na lewo.

- Ćwiczenie zręczności – Zręczne dłonie

Dziecko zwija woreczek jedną, a potem drugą ręką w taki  sposób, aby jak  najbardziej  schował się w dłoni.

- Rzuty i chwyty – Podrzuć i złap

Dziecko robi z woreczka kulkę, podrzuca ją oburącz, potem jednorącz i łapie.

• Ćwiczenie wyprostne – Z woreczkiem na głowie

Dzieci maszerują w różnych kierunkach, z woreczkami na głowie, w taki sposób, aby woreczki im nie spadły; co pewien czas przykucają i powracają do pozycji stojącej. 

• Ćwiczenia przeciw płaskostopiu – Sprytne stopy

Dziecko chwyta palcami stopy woreczek leżący na podłodze i podaje go sobie do rąk.

• Zabawa uspokajająca – Marsz z woreczkiem

Dziecko chodzi po pokoju , wachlując  woreczkiem  przed  sobą;  odkłada  go  na  wyznaczone miejsce.

 

Piosenka "Daj rękę wiosenko"

 https://www.youtube.com/watch?v=gmhR8EJ3tDM

 

 

 

 

 

·         Wiosna na łące”  - zabawa matematyczna

 

Cel:

- przeliczanie w zakresie 10;

- poznawanie nazw mieszkańców łąki

 

 

1.      Rozmowa na temat zwierząt, które mogą powitać wiosnę na łące.

·         Które zwierzęta mieszkające na łące mogą powitać wiosnę? Dlaczego?

·         Jak one wyglądają?

 

2.      „Na łące” – zabawa.

 

Potrzebne będą:

- obrazki przedstawiające mieszkańców łąki ( np. biedronka, konik polny, żaba itp.), z tyłu każdego obrazka należy narysować dowolną liczbę kół ( tyle ile dziecko da radę przeliczyć)

- liczmany np. klocki, kamyczki, fasolki, mazaki itp.

- kartka ( może być zielona), która będzie „ łąką”.

 

Dziecko wybiera kartonik z obrazkiem mieszkańca łąki i pewną liczbą kół. Liczy koła i  układa  na  łące  (zielonej kartce)  taką  samą  liczbę  liczmanów.  Np.  żabka  i cztery koła – dziecko układa na łące cztery klocki ( lub kamyczki itp.); biedronka i trzy koła – układa na łące trzy biedronki; konik polny i osiem kół – układa na łące osiem klocków. Podobnie postępuje ze ślimakami i bocianami. Liczy, ile rodzajów zwierząt jest na łące.

 

3.      Motyle i kwiaty - zadania matematyczne

 

Potrzebne będą:

- liczmany, np. klocki.

 

Rodzic opowiada dziecku sytuacje, np.

Pewnego  dnia  zakwitły  na  łące  2  stokrotki;  następnego  dnia  zakwitły  jeszcze  3.  Ile  stokrotek 

zakwitło na łące?

 

Dzieci  układają  liczmany,  liczą  je  i  odpowiadają na pytanie

Tak samo postępują przy kolejnych zadaniach

 

Na łące rosło 8 stokrotek. Dzieci zerwały 4 stokrotki. Ile stokrotek zostało?

W słoneczny dzień nad łąką fruwały 4 motylki cytrynki. Za chwilę przyleciało jeszcze 6 motylków. Ile motylków fruwa teraz nad łąką?

Na kwiatach siedziało 10 motylków cytrynków. 3 motylki odfrunęły. Ile motylków zostało na kwiatach?

 

 

 

 

 

 

·         Ćwiczenia gimnastyczne

 

Cel:

- ćwiczenie równowagi

 - ćwiczenie dużych grup mięśniowych oraz mięśni grzbietu;

 

Potrzebne będą:

- woreczek foliowy

 

• Zabawa ożywiająca – Chronimy się przed deszczem

 

Dziecko biega, podskakuje swobodnie wymachując woreczkiem. Na klaśnięcie Rodzica  przykucają, rozciągając woreczki nad głowami – chronią się przed deszczem

 

• Ćwiczenia tułowia – Suszymy woreczki

 

Dziecko trzyma woreczek w obu rękach. W skłonie w przód wymachuje nim w przód i w tył. Po kilku ruchach prostuje się, potrząsa woreczkiem w górze – strząsa krople wody.

 

• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Powitania.

 

Dziecko wita woreczkiem różne części ciała wymieniane przez Rodzica  np.

Woreczek wita: wasze kostki... wasze ramiona... wasze brzuszki...

 

• Ćwiczenie mięśni grzbietu – Na wietrze

 

Dziecko, w leżeniu na brzuchu, unosi woreczek trzymany za końce oburącz (ręce zgięte w łokciach, skierowane na boki). Dmucha na woreczek delikatnie –  wieje mały wietrzyk, i mocno wieje duży wiatr. Obserwuje ruch woreczków w zależności od siły podmuchu.

 

• Ćwiczenie mięśni brzucha – W górę i w dół

 

Dziecko w leżeniu na plecach, woreczek ma włożony między stopy. Unosi go stopami do góry, z przełożeniem za głowę, a potem powraca do pozycji wyjściowej.

 

• Ćwiczenie równowagi – Przechodzimy przez woreczki

 

Dziecko zwija woreczek w rulonik. Stojąc, trzyma go  przed sobą w obu rękach. Przekłada nogi przez rulonik, wytrzymuje w staniu jednonóż. Potem powraca do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie wykonujemy na zmianę: prawą nogą i lewą nogą.

 

• Skoki – Skaczemy

 

Dziecko przeskakuje obunóż przez woreczek  rozłożony na podłodze: do przodu, do tyłu, na prawo, na lewo.

 

• Ćwiczenie zręczności – Zręczne dłonie

 

Dziecko zwija woreczek jedną, a potem drugą ręką w taki  sposób, aby jak  najbardziej  schował się w dłoni.

 

• Rzuty i chwyty – Podrzuć i złap

 

Dziecko robi z woreczka kulkę, podrzuca ją oburącz, potem jednorącz i łapie.

 

• Ćwiczenie wyprostne – Z woreczkiem na głowie

 

Dzieci maszerują w różnych kierunkach, z woreczkami na głowie, w taki sposób, aby woreczki im nie spadły; co pewien czas przykucają i powracają do pozycji stojącej.

 

• Ćwiczenia przeciw płaskostopiu – Sprytne stopy

 

Dziecko chwyta palcami stopy woreczek leżący na podłodze i podaje go sobie do rąk.

 

• Zabawa uspokajająca – Marsz z woreczkiem

 

Dziecko chodzi po pokoju , wachlując  woreczkiem  przed  sobą;  odkłada  go  na  wyznaczone miejsce.