W POSZUKIWANIU WIOSNY

ZADANIE 1

Zabawa matematyczna  „Wiosenne kwiaty”

Cele: ćwiczenie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach w zakresie 10, poszerzanie indywidualnych zakresów liczenia dziecka; poznawanie nazw oraz miejsc występowania pierwszych wiosennych kwiatów.

Najpierw pooglądajcie sobie wiosenne kwiaty, które pojawiają się jako pierwsze, poznajcie ich nazwy i miejsca występowania – wszystkie informacje znajdziecie w poniższym linku:

https://ulicaekologiczna.pl/edukacja-ekologiczna/florek-rozpoznaje-wiosenne-kwiaty-lesie-miescie-ogrodzie

Następnie przygotujcie 10 liczmanów, np. klocków lub patyczków lub małych karteczek lub kwiatków wyciętych z papieru.

Potem rodzic przedstawia dziecku sytuację, np.: Pewnego dnia zakwitły na łące 2 krokusy; następnego dnia zakwitły jeszcze 3. Ile razem krokusów zakwitło na łące? Dziecko układa liczmany (klocki, kwiatki z papieru lub inne) liczy je (2 + 3 = 5) i odpowiadają na pytanie (razem zakwitło 5 krokusów).

Tak samo postępuje przy kolejnych zadaniach:

− W lesie rosły przebiśniegi, 3 po jednej stronie drzewa i 4 po drugiej stronie, ile było ich razem?

 − Na łące rosło 8 stokrotek. Dzieci zerwały 4 stokrotki. Ile stokrotek zostało?

− W słoneczny dzień Kasia zobaczyła w ogrodzie  4 tulipany czerwone i 6 żółtych. Ile razem tulipanów zobaczyła Kasia?

− W ogrodzie było 10 hiacyntów, 3 z nich rozdeptał nieuważny Jacek. Ile hiacyntów zostało?

(Jeśli te zadania okażą się dla dziecka za proste, można dostosować je do możliwości dziecka i zwiększyć liczbę liczmanów/kwiatków i zadawać zadania np. w zakresie 20)

Zachęcamy również, aby dziecko z rodzicem zamieniło się rolami i niech dziecko wymyśla zadania dla mamy lub taty.

A dla chętnych zadanie dodatkowe – karty pracy s.54-55 z naszej książki dostępnej pod linkiem: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

ZADANIE 2

Ćwiczenia gimnastyczne

Cele: rozwijanie sprawności ruchowej dzieci, ćwiczenie równowagi oraz umiejętności poruszania się zgodnie z poleceniami

Rozgrzewka - Zabawa ruchowa „Bocian”.

Dziecko jest bocianem. Biega po łące, machając rękami jak skrzydłami. Na mocne klaśnięcie przez rodzica w dłonie dziecko zatrzymuje się, staje na jednej nodze i naśladuje głos bociana: kle, kle, kle. Dwa klaśnięcia rodzica są sygnałem do ponownego ruchu. (zabawę powtarzamy kilkakrotnie i dziecko staje raz na jednej, raz na drugiej nodze)

Część główna - Opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi – „Wiosno, gdzie jesteś?”     (Dziecko naśladuje czynności i odgłosy, o których czyta rodzic)

Olek i Ada nie mogli się doczekać nadejścia wiosny. Postanowili wyjść do ogrodu i jej poszukać (dziecko maszeruje w różnych kierunkach). Zobaczyli drzewa z pąkami, delikatnie poruszające się na wietrze (naśladuje poruszające się drzewa i ich szum). W oddali usłyszeli śpiew ptaków (naśladuje śpiew ptaków). Nad domem krążyły dwa bociany (biega z szeroko rozłożonymi rękami), a potem brodziły po trawie, wysoko podnosząc nogi, i rozglądały się w poszukiwaniu żabek (maszeruje z wysokim unoszeniem kolan, rozgląda się na boki). Klekotały cichutko, aby ich nie spłoszyć (cicho naśladuje klekot bocianów). Żabki zauważyły niebezpieczeństwo i skakały w różnych kierunkach, aby się ukryć (naśladuje żabie skoki). Nawoływały się cichutko (cicho kumka), aby nie zwrócić na siebie uwagi. Było ciepło i przyjemnie. Olek i Ada przeciągnęli się, aby rozprostować kości (przeciąga się). Nagle nad uchem usłyszeli ciche bzyczenie. To pszczoły krążyły nad ich głowami (naśladuje brzęczenie pszczoły). Dzieci przestraszyły się. Zaczęły uciekać. Wymachiwały rękami, aby ją odgonić (biega i wymachuje rękami). Nagle ich uwagę zwróciły kolorowe kwiaty. Olek i Ada pochylili się i je powąchali (naśladuje wąchanie kwiatów), a potem głośno kichnęli (kicha: aaa… psik!). „Nie musimy już dalej szukać wiosny” – pomyśleli, a potem, uśmiechnięci, wrócili do domu (maszeruje, uśmiechając się do siebie).

Część końcowa – Zabawa przy muzyce „Taniec promyków”.

Włączamy nagranie piosenki „Wiosna, wiosenka”:   https://www.youtube.com/watch?v=YzMADXJp_Tk

Dziecko bierze do rączki cienką chustę lub kawałek wstążki i „staje się” promykiem słońca. W rytmie piosenki wykonuje dowolne improwizacje ruchowe do niej (zachęcamy do wspólnego tańca rodziców i rodzeństwo). Pod koniec piosenki, gdy jej tempo zwalnia (ostatni refren) zatrzymujemy się i wykonujemy ćwiczenia oddechowe – ręce z chustą lub wstążką w górę przy jednoczesnym wdechu nosem, następnie opuszczamy ręce wydychając powietrze ustami (powtarzamy kilka razy).

I co – poczuliście wiosnę? Mamy nadzieję, że choć troszkę :)