WIOSENNE PRZEBUDZENIE

Dziecko podaje określenie, jakie według niego pasuje do wiosny. Musi ono  zaczynać się na głoskę, lub sylabę, którą podaje rodzic np. k lub (ko) – wiosna jest kolorowa,  p lub (pa) – wiosna jest pachnąca, s lub (sło) – wiosna jest słoneczna, r lub (ra) – wiosna jest radosna.

„Wiosna i moda”- słuchanie wiersza czytanego przez rodzica.

Cele:

- utrwalanie oznak wiosny,

- rozwijanie mowy,

- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów

Przebieg:

 Rodzic czyta wiersz (może też przedstawić przy pomocy rekwizytów np. kapelusz, chustka, torebka itp.) wiersz Bożeny Głodkowskiej (źródło: przewodnik metodyczny Wydawnictwo MAC)

Pod koniec zimy wiosna

wyjęła żurnali stosik.

– W co mam się ubrać? – dumała

– co w tym sezonie się nosi?

 

Założyć sukienkę w kropki?

A może golf? No i spodnie?

Co wybrać, by być na czasie

i nie wyglądać niemodnie?

 

Torebkę wziąć czy koszyczek?

Na szyję apaszkę cienką,

na głowę – kapelusz z piórkiem

czy lepiej beret z antenką?

 

(W tym czasie... – Gdzież ta wiosna?

– pytali wszyscy wokół.

– Zaspała? Zapomniała?

Nie będzie jej w tym roku?)

 

I przyszła w zielonych rajstopach,

w powiewnej złocistej sukience

i miała wianek z pierwiosnków,

a w ręce trzymała kaczeńce.

 

Pachniała jak sklep z perfumami –

wszak była calutka w kwiatach,

sypała płatkami jak deszczem –

i tak już zostało do lata.

Rozmowa na temat wiersza:

 − Jaki problem miała wiosna?

 − W co postanowiła się ubrać?

− Jak wyglądała?

- Jakie kolory kojarzą się ci z wiosną? Dlaczego?

 - Jak wyglądałby świat, gdyby wszystko było zielone?

„Szukamy rymów” do wiosennych słów. Dorosły wymawia słowa kojarzące się z wiosną, a dziecko podaje do nich rymy:

wiosna – sosna, radosna

skowronek – dzwonek

sasanka – pisanka

krokus – hokus-pokus

trawka – ławka

pąk – bąk

„Przebudzone pszczółki” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa

 Dziecko jest pszczółką. Porusza się po pokoju w rytmie wystukiwanym przez rodzica np. klaskanie, cichutko bzycząc i machając skrzydełkami (palcami dłoni) na wysokości ramion. Podczas przerwy w klaskaniu przykuca na spotkanym kwiatku np. kartka papieru z narysowanym samodzielnie przez dziecko kwiatkiem.

 

KROKUS – malowanie farbą plakatową z wykorzystaniem styropianowej tacki.

Cele:

- zapoznanie ze sposobem wykonania pracy,

- rozwijanie sprawności manualnych,

- wdrażania do wykonania estetycznej pracy

Materiały i przybory:

  • styropianowa tacka po produktach spożywczych
  • długopis
  • farby, pędzel, podkładka
  • biała i zielona kartka
  • nożyczki
  • klej

1. Oglądanie  ilustracji krokusa. Omówienie jego wyglądu.

2.  Na czystej i suchej styropianowej tacce rysujemy szablon krokusa. Nie potrzeba rysować wielu szczegółów - wystarczy ogólny zarys kwiatka. Do rysowania należy użyć zwykłego długopisu lub kredki ołówkowej i tak rysować, by został wyraźny, głęboki ślad w styropianie.

3. Przygotowany obrazek pokrywamy gęstą farbą plakatową.

4. Odciskamy wzór na białej kartce starannie dociskając papier do powierzchni tacki, a następnie delikatnie go odrywamy. Pracę pozostawiamy do wyschnięcia.

5. Jeśli chcemy wydrukować kolejny obrazek z krokusem, po prostu malujemy jeszcze raz szablon i odciskamy na kolejnej kartce.

6. Obrazek z krokusem wycinamy i naklejamy na nieco większą zieloną kartkę. Z taką ramką całość świetnie się prezentuje.

Inny wariant:

Jeśli brakuje tacki malujemy gęstą farbą plakatową na kartce kwiatek i odbijamy. Jak wyschnie farba robimy kontury mazakiem lub kredką.

 

Jesteśmy ciekawe jak wam poszło? Na pewno świetnie sobie poradziliście.

 

Dla chętnych:

„MAKI, KACZEŃCE NIEZAPOMINAJKI” – zabawa matematyczna https://learningapps.org/view7437449

W tej zabawie utrwalamy nazwy wybranych kwiatów i kolory.