PIERWSZY MOTYL

Cele:

- zapoznanie z budową i wyglądem motyla

- rozwijanie sprawności manualnych

- rozwijanie zainteresowań plastycznych

- wdrażanie do porządkowania miejsca pracy, tuż po jej zakończeniu

1.      Zagadka. 

Owad ten piękny
odwiedza kwiateczki,
ma skrzydła tęczowe,
niekiedy kropeczki.

                     ( motyl)

Zadaniem dziecka jest powiedzenie pierwszej i ostatniej głoski w wyrazie motyl oraz z ilu głosek się składa.

2.      Oglądanie zdjęć (jeżeli są dostępne) motyli. Można skorzystać z internetu.

3.      Zapoznanie z budową motyla.

Ciało motyla jest zbudowane z trzech części : głowy, tułowia i odwłoka. Na głowie motyl ma parę oczu (złożonych), parę czułków oraz ssący aparat gębowy. Tułów składa się z trzech segmentów, na których znajdują się trzy pary odnóży. Od tułowia odchodzą dwie pary skrzydeł.

4.      „Kolorowy motylek”.

Malowanie motyla na białej kartce, wycinanie go i przyklejanie na zieloną kartkę. Jeżeli nie posiadają państwo takiej, to można białą pomalować wcześniej na zielono.

Dziecko może zastąpić malowanie, ulepieniem motyla z plasteliny.

5.       Słuchanie wiersza „Motyl” Wandy Chotomskiej

Jednemu panu ze skwerku
motyl siadł na gazecie.
A pan powiedział ponuro:
- I po co to komu na świecie?
Ani to z pierza, ani z mięsa,
z kwiatka na kwiatek się wałęsa,
na kotlet to się nie nadaje,
nie znosi tak jak kura jajek,
choćbyś i w ulu go zamykał,
nie da ci miodu do piernika,
nie daje mleka tak jak krowy
i jakiś taki - za kolorowy...

A dwaj poeci, patrząc,
jak motyl skrzydła rozchyla,
bardzo cichutkim szeptem
szepnęli do motyla:
- Gdyby nie było motyli,
my byśmy je wymyślili.
I chronili przed tym panem,
chronili!

 

Rozmowa na temat wiersza:

- gdzie usiadł motyl?

- czy pan był zadowolony z obecności motyla?

- jaka byłaby łąka, gdyby nie było motyli?

6.  Powiedz kilka wyrazów, które rymują się z wyrazem łąka.