KREATYWNE ZABAWY RUCHOWE

Poniżej propozycje kreatywnych zabaw ruchowych, które z powodzeniem można wykonać w domu. Mają one mnóstwo zalet, przede wszystkim pozwalają na spędzenie czasu w ciekawy, aktywny sposób, wprowadzają dziecko w radosny nastrój, rozwijają wyobraźnię i pobudzają do kreatywnego myślenia.

 

Wiosenna przeprawa przez rzekę

Rzeką jest dywan lub też podłoga na których ustawiamy „kamienie” w postaci poduszek, zwiniętych kocyków, dużych klocków, gazet itp. Zadaniem dziecka jest przejść po „kamieniach” tak, żeby nie wpaść do „rzeki”.

Dziecko rozwija kreatywne myślenie, koordynację ruchową, koncentrację uwagi. Kształtuje się również samodyscyplina, zwinność i zręczność.

 

Kartonowy twister

Potrzebne będą kredki np. pastelowe, arkusz szarego papieru.

Najpierw dziecko rysuje na dowolny temat np. wiosenna łąka. Następnie między rysunkami rodzic rysuje czarną kredką koła, które dziecko wypełnia dowolnymi kolorami. Plansza do zabawy jest już gotowa. 

Rodzic wydaje polecenia np.

prawa ręka na zielone

lewa ręka na czerwone

prawa noga na niebieskie

lewa noga na żółte

obie nogi na fioletowe itp.

Podczas zabawy dziecko utrwala kolory, uczy się orientacji w schemacie własnego ciała (prawa ręka, lewa ręka, prawa noga, lewa noga), rozwija koordynację ruchową. Ponadto dziecko rozwija swoją wyobraźnię i kreatywność. Rozwija się również zmysł propriocepcji.

https://mojedziecikreatywnie.pl/2013/09/kolorowy-swia/

 

Sieć pająka

Potrzebujemy: krzesła, dużą włóczkę, kolorowe piłeczki

W pokoju rozstawiamy w różnych miejscach krzesła, a pomiędzy nimi rozwijamy włóczkę. W ten sposób tworzy się ogromna sieć pająka. Następnie należy rozsypać kolorowe piłeczki. Zadaniem dziecka jest przyniesienie wszystkich piłeczek, które musi „wyłowić” z sieci pająka. Trudność polega na tym, że nie można dotknąć nici pajęczyny.

 

Podczas tej zabawy dzieci rozwijają koordynację wzrokowo- ruchową, kształtuje się motoryka duża, koncentracja uwagi. Doskonali się również zręczność, precyzja i dokładność wykonywanego zadania.

 

W innej wersji zabawy można np. czołgać się pod „siecią” z jednej strony na drugą, tak żeby nie dotykać nici albo przechodzić nad „siecią”.

http://wiecbawmysie.blogspot.com/2015/09/pajecza-siec.html

 

Zabawa słowna

Nauka rymowanki na pamięć : „Siała baba mak nie wiedziała jak, dziadek wiedział nie powiedział a to było tak”.

Powiedz  wierszyk cicho, głośno; wolno, szybko, grubym głosem, cienkim szeptem itp.

 

Zabawy wykorzystaniem z fasoli

Marakasy

 Do butelki po jogurcie lub do małej puszki ,można włożyć :fasolę, ryż, kaszę. Naczynie należy szczelnie zamknąć. Grzechotkę ozdabiamy i zachęcamy dziecko do muzykowania.

Znikająca fasola

Dziecko otrzymuje kontur garnka i 20 fasolek rozrzuconych na papierze . Zadanie polega na usunięciu fasolek . Dziecko może zabrać tyle fasolek, ile wyrzuconych  oczek wskaże kostka do gry.  Zabawę można przeprowadzić w formie rywalizacji ze starszym rodzeństwem lub rodzicami.

2 wariant Fasola leży w pojemniku. Dziecko rzuca kostką  i wkłada tyle fasolek „do garnka” ile wskazuje kostka. Po dwóch rzutach liczy swoje zbiory. Ważne jest aby dziecko podczas liczenia dotykało fasolek, które powinny być ułożone w jakimś porządku np. w szeregu. Jeżeli dziecko  sprawnie liczy można  zwiększyć  ilość rzutów kostką.

 

Układanki z fasoli dowolnych wzorów, cyfr, konturów serca, kwiatka, samochodu itp.

 

Przesypywanie fasoli, przekładanie, sortowanie z wykorzystaniem różnych gatunków

 

Poławianie fasoli. Zabawa polega na przenoszeniu fasolek z jednego naczynia do drugiego za pomocą słomki – zabawa logopedyczna

 

Uwaga! Niektóre dzieci lubią wkładać małe przedmioty np. do buzi, nosa. Zabawy takie powinny odbywać się w obecności dorosłych.

 

 

WESOŁEJ ZABAWY!!!