WIOSENNE PORZĄDKI W OGRODZIE

Celem dzisiejszych aktywności będzie zapoznanie dziecka z pracą ogrodnika i narzędziami, których używa do wiosennych prac w ogrodzie. Warto rozpocząć od krótkiej rozmowy na temat wiosny. Jakie są zwiastuny wiosny? kwiaty (przebiśniegi, krokusy, żonkile, stokrotki, tulipany), dłuższe dni, pędy na drzewach i krzewach, przebudzenie zwierząt z zimowego snu, powrót ptaków z ciepłych krajów itp. Wraz z wiosną rozpoczynają się prace w ogrodzie. Ich wykonaniem zajmuje się właśnie ogrodnik, który dba o ogród i pielęgnuje go.

karta pracy - kliknij tutaj

Zadanie 1

Zadanie 2

Wiosną w ogrodzie

 

„Ogrodnik” - teatrzyk sylwet w oparciu o wiersz D. Gellner

Cele:

-Zapoznanie dzieci  z pracą ogrodnika, czynnościami jaki wykonuje, narzędziami pracy oraz pracami wykonywanymi w ogrodzie wiosną .

-Ukazanie użyteczności pracy ogrodnika

 

W   przedszkolu dzieci miały obejrzeć teatrzyk sylwet,  ale w warunkach domowych jeżeli nie chcemy przygotowywać sylwet można zilustrować treść wiersza za pomocą dostępnych rekwizytów(np.: kapelusz dla ogrodnika, konewka, doniczki)

 

,,Ogrodnik” -D. Gellner

Ogrodnik:

Chodzę tu i tam z konewką…

Rośnij… Rośnij moje drzewko

(udaje, że podlewa drzewko)

Ogrodnik (rozgląda się)

A krzak róży? Gdzie krzak róży?

Na wycieczce? Czy w podróży?

Krzak róży

Jestem. Jestem tu przy ścieżce

Tylko rosnąć mi się nie chce

Ogrodnik(zły)

Co ty gadasz? Co ty pleciesz?

Wiosną wszystko rośnie przecież!

Ogrodnik

Teraz sprawdzę moje grządki

Co to znowu za nieporządki?

Co? Fasolka taka mała?

Krzak róży

No, bo czegoś nie dostała

Ogrodnik

Patrz! Rozciągam długie sznury!

Prędko! Wspinaj się do góry.

Ogrodnik

Raz jest deszczyk raz słoneczko

Rośnij, rośnij marcheweczko!

Ogrodnik

Ty pietruszko rośnij też

Z marcheweczki  przykład bierz

Drzewko

Chodzi, chodzi po ogrodzie

Pan ogrodnik jak czarodziej

Pietruszka

Spojrzy w prawo, spojrzy w lewo

Marchewka

Zaczaruje krzak i drzewo

Wszyscy

I już w słońcu i już w cieniu

Rośnie każdy

Nawet leniuch!

Fasolka

Oj, tak, tak! Nawet leniuch!

 

-Proszę porozmawiać o treści wiersza, można użyć takich pytań

-Co robił ogrodnik w wierszu (przedstawieniu)?

- z jakimi  roślinami  rozmawiał?

-Po co ludzie sadzą kwiaty? Sieją warzywa? Wskazać rolę ogrodnictwa i ogrodnika

-Co jest potrzebne do wzrostu roślin?

Można zaproponować dziecku założenie „ogródka” na parapecie np. wysiew rzeżuchy na ligninie, hodowlę szczypioru w słoiku z wodą(położyć cebulę na słoiku z wodą, aby część dolna warzywa była zanurzona w wodzie). Dzieci będą mogły obserwować swoją hodowlę, dbać o nią, a nawet prowadzić dokumentację. Dziecko wraz z rodzicem codziennie wykonuje prosty   schematyczny rysunek. Uczymy odpowiedzialności  i obowiązkowości

Miłego wspólnego spędzenia czasu.